Gå til innhold

Skjeve bremseskiver, bytter ofte

Sverre_BMW525d
 Share

Anbefalte innlegg

Henger meg på her, da jeg har en X3 F25 2012 modell, hvor jeg sliter med risting fra bremsene bak. Det begynte med de originale skivene, men dette var på vinteren, så jeg gjorde ikke noe med det med det samme. Skivene var slitt, regnet derfor med det var problemet. Etter å ha byttet alle skiver og klosser, er problemet der fremdeles, jeg har forsøkt to sett skiver bak, uten å merke noen forskjell, det oppfører seg helt likt som med de gamle originale slitte skivene.. Det rister også når cruise control holder igjen bilen i nedoverbakker, dette gjøres så vidt jeg vet vha bremsene bak. Jeg har målt kastet i bremseskivene når de sitter på bilen, på ene siden er de ca 0,05mm, på den andre siden knapt noe. Har hatt bilen på bukk på verksted og fått sjekket over foringer o.l. også. Ikke noe der som skulle tilsi noe problem i følge mekaniker der.

Bilen hadde gått ca 120 000,- når problemet oppsto.

Noen som har et tips her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe i pedalen, ikke lagt merke til noe foreløpig ihvertfall. Det er ingen vibrasjon i bilen ellers når jeg kjører, kun når jeg bremser, og det virker å komme når jeg bremser såpass at bakbremsene begynner å virke. Ved veldig hard nedbremsing er det ikke like mye risting som ved mer "vanlig" nedbremsing. Det er det samme med vinter og sommerhjul, har også fått på nye sommerdekk nå som er balansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at d er bak problemet ligger. Og slik jeg leser d skriver du at ved bytte skive og klosser er d ingen endring av risting. En konstant risting uansett..... 

Er vel bare å skifte kalipper? Prøv lufting først, ligger kanskje noe der, blokkering? Lenge siden skift av bremsevæske, ingen lekkasjer? 

Om d da ikke er noe hakkede gale med hjuloppheng, men det har du sjekket ser jeg. Jeg ville tatt sjansen på nye uoriginale kalippere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har vibrasjon i pedalene, er det ikke skeive skiver. For skeive skiver merker man godt i pedalen. Også i rattet om det er foran.

Jeg tror du har problemer med hjuloppheng bak, slitte føringer eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Bremseveske er det ikke så lenge siden ble skiftet, og det ristet både før og etter. Jeg er rimelig sikker på det er bak, for jeg kjenner det i setet,. Når jeg tester med Cruise Control, så begynner det å riste om jeg f.eks kjører i 90 og raskt reduserer hastigheten med CC ned til f.eks 50. Akkurat som når jeg bremser. Og CC bruker bakbremsene til å redusere hastigheten, etter hva jeg har lest meg til.

Har begynt å få en mistanke til foringen i bakstilling jeg også, men det spørs hvilken da. Caliper er selvfølgelig og en mulighet, de har jo gått noen km, men alt virker å være normalt der. 

Jeg har ikke brukt elektronikken til å skru tilbake P bremsen ved bytte av klosser, men skrudd manuelt og presset tilbake stempelet. Alt gikk lett og fint, og trengte ikke mye kraft. P brems fungerer som den skal også.

Et lite mysterium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er faring med med bremser som rister så var det klosser som la igjen belegg på skivene.. Jeg sandblåste skivene og det hjalp litt, men forsvant ikke.. Kjøpte så nye skiver og originale BMW klosser. Først da forsvant vibrasjonene og kom aldri tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, da har jeg litt mer å tenke på. Jeg ser klossene legger igjen litt på skivene foran, men der rister det ikke. Bak kan jeg ikke se noe til det. Det rare er at det begynte å riste før jeg jeg byttet alt av skiver og klosser, og ikke endret seg noe etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Øyvind L. skrev:

Min er faring med med bremser som rister så var det klosser som la igjen belegg på skivene.. Jeg sandblåste skivene og det hjalp litt, men forsvant ikke.. Kjøpte så nye skiver og originale BMW klosser. Først da forsvant vibrasjonene og kom aldri tilbake..

Dette er et problem som ikke får nok oppmerksomhet...
Dette kan komme av f.eks for forsiktig bremsing. Eller noe så enkelt som en aggresiv felgrens/vask og bilen blir stående.

Billige bremseklosser er langt oftere synderen en bremseskiven.. når det brenner seg fast eller setter seg rester av klossen i skiven så ender en opp med friksjons forskjeller.. altså flekker som har høyere friksjon en resten. og det vil føles ut som risting.
Dette er veldig vanlig spessielt bak der bremser blir brukt lite.

4-5 harde oppbremsinger fra 100 til ca 20 også kjøre rolig til det har kjølet seg ned kan hjelpe.

P:S dette er også ekstremt viktig å gjøre etter bremsebytte for å kjøre inn klosser... jo dårligere klosser jo viktigere er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tyggern skrev:

Dette er et problem som ikke får nok oppmerksomhet...
Dette kan komme av f.eks for forsiktig bremsing. Eller noe så enkelt som en aggresiv felgrens/vask og bilen blir stående.

Billige bremseklosser er langt oftere synderen en bremseskiven.. når det brenner seg fast eller setter seg rester av klossen i skiven så ender en opp med friksjons forskjeller.. altså flekker som har høyere friksjon en resten. og det vil føles ut som risting.
Dette er veldig vanlig spessielt bak der bremser blir brukt lite.

4-5 harde oppbremsinger fra 100 til ca 20 også kjøre rolig til det har kjølet seg ned kan hjelpe.

P:S dette er også ekstremt viktig å gjøre etter bremsebytte for å kjøre inn klosser... jo dårligere klosser jo viktigere er det...

Enig med det du sier. 

Jeg var en helg på Rudskogen med de. Klarte ikke å bremse vekk belegget så i mitt tilfelle så er ikke forsiktig bremsing problemet. Kjøpte nye skiver og nye originale klosser. Var en langhelg på Nurburgring og ikke tegn til vibrasjoner. Jeg er også flink til å bruke bremsene til vanlig og bytter aldri bremser feks pga rust.. 

Min er faring er blitt at jeg jeg kjøper originale klosser eller dyrer på bruksbilen. Etter at begynte med det så forsvant problemet med vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problemer med at jeg bremser for forsiktig tror jeg, og har aldri hatt rust på skivene bak. 

Jeg skal prøve meg med noen ekstra harde oppbremsinger og se hva det kan utgjøre. Hjelper ikke det skal jeg forsøke nye, dyrere bremseklosser. Det som forvirrer meg mest, er at det begynte med de gamle slitte skivene, og at det ikke ble noen endring etter bytte til nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt kast eller problemer på min e61, men hvis du tenker holdbarhet og bremseeffekt så tror jeg nok den beste komboen for deg er Brembo skiver og Ferodo DS2500 klosser. Det er komboen jeg skal ha på min når det er tid for skifte. Min bremser har rullet over 50.000km uten et feilslag. Merkelig det hvordan noen biler er besatt mens andre klarer seg uten problem. Jeg hadde en e28 som var slik.... konstant kast fant aldri ut av det. Mens andre e28 jeg hadde var uten problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...