Gå til innhold

Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Margeir skrev:

Kan anbefale RATS hadde min på oljeskift der, skiftet olje på begge diffene, girkassa og fordelingskassa.

Tok dem cirka 4 timer, og kostet mindre enn det jeg hadde fått tilbud på fra dem.

Har hørt en del positive ting om RATS, ja :) Bare synd jeg bor på feil side av landet hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Daniel. skrev:

Var ventilhuset han på mail mente også.

Har ikke merket noe nevneverdig vibrasjon fra drivverket, så tviler på det. Når pleier den slitasjen å være "vanlig" med mindre bilen har vært herjet med 24/7 da?

 

Var det jeg gjorde, og fikk de overnevnte prisene, mens de på RATS tenkte mer mot ventilhus og evt medfølgene trykkregulerings feil.

Skulle gjerne tatt en tur til RATS, men det er en tur på 525km (ca. 8 timer), så det krever litt planlegging.

Slitasjen i bussingene har ikke noe med kjørestil å gjøre, det har forsåvidt ikke ventilhusslitasjen heller.
For å sette det på spissen lever giret ofte et bedre liv ved aktiv kjøring da alle solenoider og ventiler får jobbet gjennom hele spekteret.
Clutchlameller i et automatgir tåler ekstremt mye kjøring, så lenge de ikke blir overbelastet.
ZF6HP26/28 er et solid gir som tåler mye moment, så lenge trykkreguleringene i ventilhuset fungerer som de skal.

Problemet med ventihus og bussinger skyldes arbeidsslitasje, dårlige legeringer i materialene og i mange tilfeller dårlig olje.
Det er egentlig uungåelig at det skjer, men noen girkasser opplever værre symtpomer enn andre.
Min teori er at dette skyldes materialbatchene som brukes i produksjonen og toleransene i maskineringen, dette er faktorer som alltid vil variere noe.

Å bytte ventilhus løser som regel slike problemer, da blir alle trykkreguleringer som de skal igjen, og etter innlæring av adapsjoner klarer styreenheten fint å kontrollere girskiftene igjen. Mange reparerer/overhaler også de originale ventilhusene (F. eks Rats), dette gir i de fleste tilfeller et godt resultat. Hvis du etter dette f. eks opplever at giret slipper i 5. gir (E-clutch) vil det mest sannsynlig være pga. for høy slitasje i bussinger, men reparasjon av disse krever at giret demonteres fullstendig. Ventilhuset kan enkelt skiftes med girkassen i bilen.

Håper det var oppklarende.

Mvh
Thomas Netlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærer jeg mye, takk @Clipictrial

Som en liten offtopic-historie; Jeg solgte for noen måneder siden en XC60 D4 AWD 2013 modell for noen venner som flyttet til Svalbard, og hadde den på full service i forkant. Der ble det oppdaget det jeg oppdaget når jeg først prøvekjørte bilen, at den var veldig hard og rykket i nedgiringen fra 4. til 3. gir, og fra stillestående ved sjalting fra P til D. Det mente forhandler ble forårsaket av lekkasje i noen simmerringer (tror jeg?) internt i kassen, dvs det var en trykklekkasje mellom disse. - noe lignende som forklart som en av årsakene til rykking mellom gir over her. Om jeg forklarer meg rett her. Om dette skulle ordnes måtte hele kassen ned og splittes. I stedet ba jeg han slette alle adapsjoner på kassen, så «kjørte» jeg den inn igjen selv. Dette viste seg å fungere, jeg hadde ingen symptomer ved kjøring fram til jeg solgte bilen et par uker etterpå. Dette er nok ikke saken her, men noen likheter finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Til informasjon så koster nyoverhalt 6HP26Z inkludert converter 42262 kr når hele regnestykket er ferdig og gammel kasse er levert inn som pant.

Jeg sendte prisforespørsel til ZF Friedrichshafen AG og fikk svar fra KGK:

"Ettersom KGK NORGE AS er ZF forhandler i Norge så får vi dette sendt til oss.
Da det gjelder byttekasse inkl. konverter så koster denne 33810.- eks. mva. + en pant på 8000.- kr som blir kreditert når vi får den gamle kassen i retur."

Jeg ser ingen vits i å betale for overhaling av egen kasse, når ZF selv selger overhalte kasser, med garanti, til ca. ⅔ av prisen av det de to store firmaene tar for en overhaling.

Man er da sikker på at man får en girkasse som er testet i alle ledd, med ny converter, nye solenoider, nye bussninger og nye clutchpakker - og girkassen blir benktestet før den forlater fabrikken.

Gammel girkasse byttes ut med ny og innkjøringsprosedyren gjøres etter ZFs instruksjoner. Bilen trenger ikke å stå på verksted i dagevis mens det feilsøkes og eventuelt ventes på deler. Alt i alt en no-brainer å bestille girkasse direkte fra ZF, spør du meg, både i form av økonomisk og tidsmessig besparelse.

Endret av Robert K
Tilleggsinformasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robert K skrev:

Jeg ser ingen vits i å betale for overhaling av egen kasse, når ZF selv selger overhalte kasser, med garanti, til ca. ⅔ av prisen av det de to store firmaene tar for en overhaling.

Man er da sikker på at man får en girkasse som er testet i alle ledd, med ny converter, nye solenoider, nye bussninger og nye clutchpakker - og girkassen blir benktestet før den forlater fabrikken.

Gammel girkasse byttes ut med ny og innkjøringsprosedyren gjøres etter ZFs instruksjoner. Bilen trenger ikke å stå på verksted i dagevis mens det feilsøkes og eventuelt ventes på deler. Alt i alt en no-brainer å bestille girkasse direkte fra ZF, spør du meg, både i form av økonomisk og tidsmessig besparelse.

Det er sant, men dette er ikke noe alle er klar over. Inkludert meg :)

Noe disse firmaene sikkert vet veldig godt.

Selv om det fortsatt er mye penger, så er jo 42k en betraktelig bedre pris enn 68k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...