Gå til innhold

530d går i nødmodus


bluezoot
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har problem med at bilen går i nødmodus og stopper over 1500/2000 omdreininger. Kan virke som at bilen ikke får nok diesel, går fint på tomgang.
Diagnose viser feil på dieseltilførsel, lavtrykksiden gir topp 1,5 bar, her skal det vel være 4 bar ? Gjelder en 530d 2003 modell.

Har byttet fødepumpe under førersete 2 ganger, men begge pumpene gir 1,5 bar, dieselfilter. Pumpen i tanken går og gir diesel til fødepumpen, har ca 40 liter med diesel på tank.

- Har ca 1,5 bar dieseltrykk på lavtrykkside
- Har 348 bar fra høytrykkspumpe
- Kan ikke se noe lekkasje noe plass
- Kan ikke se luftbobler i dieseltilførsel høytrykkpumpe
- Kan til tider høre bobling i tanken når jeg setter på tenningen

Noen tips hvor jeg skal begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch pumpa betalte jeg kr.1945,- for på eurodel. Har nå best. trykkreguleringsvetilen fra koed, håper det hjelper med denne. Kan det være at tankpumpen er dårlig, har jo stått der noen år? Vet ikke om denne mater diesel frem til matepumpen og derfra til høytrykkpumpen, eller om matepumpen klarer å suge diesel fra tanken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min røk i påsken, ta av slangen som kommer fra tanken og inn på matepumpen og skru på tenning, kommer det ikke diesel da så er det pumpen i tanken som er problemet.

Jeg har byttet matepumpe 2x og nå i påsken måtte jeg ta pumpen i tanken, har nå en Biltemapumpe i tanken, da det kun var de som var åpne i påsken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet tankpumpen ved å ta av slangen ved matepumpen. Det kommer diesel, men ikke mye.. en liten pulstrerende stråle med mellomrom..litt diesel og litt stopp. Vet ikke hvor mye trykk det kommer fra tankpumpen, men kanskje på tide å bytte? Har de pumpe på biltema til denne bilen som fungerer? Link til den?

Endret av bluezoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gjort som @TRF sier. 

Den fra Biltema (som i følge dem skal passe på regnr) hadde ikke veldig god passform for å være ærlig. Men jeg måtte få i gang bilen ila påsken og hadde i da ikke annet valg enn å ta det jeg fikk tak i. Har ikke all verdens forventinger til holdbarheten, men her er uansett den jeg kjøpte på Biltema: https://www.biltema.no/reservedelssok-bil/br35752/category/Motorstyring/Drivstoffpumpe--2000036967 Jeg måtte bytte koblinger på strømkabler så var litt jobb, men egentlig helt grei jobb.

Koed selger også løs pumpe til under 1000,-: https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/16_0209/1/47555?steering=L&transmission=A&productiondate=20020200

Men bruk ditt eget regnr på delesøk.

Når BT pump ryker så går jeg nok for den til Koed, men å kjøpe en org. til nesten 4k er uaktuelt for min del, da gjenværende levetid på min e39 er begrenset spesielt mtp rust.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bluezoot skrev:

Nå har jeg testet tankpumpen ved å ta av slangen ved matepumpen. Det kommer diesel, men ikke mye.. en liten pulstrerende stråle med mellomrom..litt diesel og litt stopp. Vet ikke hvor mye trykk det kommer fra tankpumpen, men kanskje på tide å bytte? Har de pumpe på biltema til denne bilen som fungerer? Link til den?

Skal komme en jevn strøm med diesel, ikke rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...