Gå til innhold

Understellsbehandling - noe for seg?

Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen med "nyere" BMW, som f.eks. F-serien, som har erfaringer med understellsbehandling?

Har ikke tenkt noe på det så langt, men etter ni år og 200 000 kilometer kan det kanskje være noe å vurdere. Har inntrykk av at tidligere BMW-modeller slet litt mer med rust enn det dagens modeller gjør.  Er jo uansett 12 års garanti for mot gjennomrusting. Foreløpig synes jeg bilen min ser grei ut under og spyler den jevnlig under om vinteren. Er understellsbehandling bare bortkastede penger eller vil det anbefales? Og i så fall, hvilke behandlinger anbefales?

Setter pris på alle tilbakemeldinger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det på Minien enda, men vurderer det. Fikk dekket omlakkering av bakskjerm og dør pga rust i overgangen mellom skjerm og trim i plast, samt noe i en fals framme på døra etter 11 år (måtte bare dokumentere at et par Vehicle check servicer som var gjort utenfor BMW-systemet var gjort i henhold til sjekkpunkter og retningslinjer fra MINI, noe som ikke var problem å ordne da jeg tok kontakt med verkstedet som hadde utført servicene). Det som er viktig om du velger å understellsbehandle før rustgarantien går ut er at stoffet som påføres ikke hindrer verkstedtekniker i å sjekke de punktene som skal sjekkes på Vehicle Check. De fleste understellsbehandlinger vil vel dekke over alt av slike punkter, så det kan bli litt problematisk. Jeg ville forhørt meg litt med Bavaria der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke utført enda men det blir i løpet av de neste 2 ukene. Jeg har bestemt meg for Fluid film, det koster ca 5000,- for den beste behandlingen med garanti og etterbehandling hvert 2.år Bilen blir klar samme dag som den leveres, minus er at du ikke kan høytrykkspyle direkte på de behandlede flatene men det tåler fint hageslange og vaskeautomat med underspyling så det fungerer for min del. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Bumper denne her i håp om flere har gjort dette siden tråden til @Walkabout ble opprettet. 

Hva ville dere valgt av de ulike behandlingene som finnes? I Drammen er det et firma som bruker FluidFilm. Skal innom der i morgen og forhøre meg. Ble litt usikker på dette med eventuelle service / eu kontroll / generelle verkstedbesøk at de ikke kanskje kommer til dit hvis beskyttelsen står i veien? I utgangspunktet skal den jo ikke vinterkjøres i det hele tatt, bilen har bare sommerdekk. Men likevel ønsker jeg å bevare bilen så godt som mulig.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk behandlet min med fluidfilm i ifjor høst,  jeg spurte hos Bavaria Haugesund i forhold til rustgaranti og de sa at de anbefalte å understellsbehandle bilen, de fikk tidligere ikke lov å anbefale det av Bmw sentralt. De ville ikke anbefale en spesiell type. 

De som sprøytet bilen mente at siden rustgarantien egentlig var for rust som kom innenfra så var det sjelden den dekket noe av rust under bilen uansett da rusten under bilen  i praksis aldri kom innenfra, jeg vet ikke om dette stemmer men kommer til å etterbehandle hvert år eller annenhver etter hvordan den ser ut nå til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dette skal ha noe for seg på en nyere BMW som er dekt til under med plast mener jeg at alt må demonteres. Så vaske , og så eventuelt behandle der det trengs med f.eks Fluid film. Det tar tid og vil nok koste deretter. 

Jeg gjorde det på min E60 for tre år siden. Bilen var da 8år gammel og heldigvis helt rustfri og i topp stand under . Demonterte alt. Eksos , kanalskjørt etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedbehandling med Fluid film innebærer at de plukker ned all plast under bilen og i hjulbuene. 

De brukte trykkluft til å tørke før sprøyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...