Anterialis Skrevet Desember 6, 2019 Share Skrevet Desember 6, 2019 Hei, på G-generasjonen av BMW (i alle fall G20 og G05) med sportsautomat, har man mulighet til launch control. Den aktiveres som de fleste av dere vet med å aktivere "traction" (ett kort rykk på DSC-knappen), sette girvelgeren i sport, samt at motoren må være kjørt siste 10 km og være varm. Du presser bremsen hardt inn med venstre ben og trykker gasspedalen forbi kick down punktet. Et flagg vil nå komme opp i instrumentpanelet sammen med teksten "launch control" eller lignende. Vel og bra, når det funker. Noen ganger forsøker jeg å launche, men har glemt ett punkt (e.g. sette girvelgeren i sport). Det resulterer i at bilen jobber voldsomt da den jo forsøker å gasse hardt (bånn gass) fremover, men jeg bremser hardt med venstre ben. Det virker ikke "godt" i det hele tatt... Mitt spørsmål er, er det noen måter å vite at launch control vil aktiveres, FØR jeg presser gasspedalen til kick down? Jeg vet jo ikke om jeg har gjort tingene riktig (og alle kriteriene er møtt) FØR jeg trykker gassen i bånn, og da er det jo for sent om launch control ikke aktiveres... Takk for svar =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 Det er jo bare 2 ting du må gjøre, det klarer du vel å huske.. Og du vet jo om bilen er varm eller ikke.. Er jo ingen med hodet i behold som råkjører på kald motor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 Du må vell ha minst hatt på motor i 30 min og kjørt xxkm for i det hele tatt at LC lar seg aktiveres. Det er slik på G3x. Og ned du vet ikke om den lar seg aktivere eller ei før du har trøkket gassen i bunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anterialis Skrevet Desember 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2019 (endret) 8 timer siden, Alpejohn skrev: Det er jo bare 2 ting du må gjøre, det klarer du vel å huske.. Og du vet jo om bilen er varm eller ikke.. Er jo ingen med hodet i behold som råkjører på kald motor.. Det er flere enn to kriterier som må være oppfylt. Jeg synes ikke tråden trenger et slikt (mangel på) svar. 6 timer siden, ahj skrev: Du må vell ha minst hatt på motor i 30 min og kjørt xxkm for i det hele tatt at LC lar seg aktiveres. Det er slik på G3x. Og ned du vet ikke om den lar seg aktivere eller ei før du har trøkket gassen i bunn. Ja, det kan hende tid også er et kriterie, men jeg mener å ha lest at man må ha kjørt 10 km, altså at avstand med motor i gang er et kriterie. I grunn litt rart at avstand betyr noe, temperatur er vel viktigere.. I tillegg må girvelger være i Sport (ikke manuell) og DSC klikket av, ikke trykket og holdt nede i 3s, etter min forståelse. Det er spesielt med hensyn til avstand og/eller tid det er vanskelig å vite om alle kriteriene er utført, syns nå jeg. E.g. er det lett å tenke seg at man har kjørt >10 km i hybrid-modus, hvor motoren kanskje har slått seg av og på flere ganger. Til tross for at motoren er varm, er det vanskelig å vite om kriteriet er oppfylt. Dumt å trykket gassen i bånn bare for å merke at bilen jobber hardt mot låste bremser :/ Jeg syns at "om det funker, så er det riktig" er vanskelig å forholde seg til. Jeg skulle gjerne hatt et flagg el.l. som kom opp i displayet når bremsen var i bånn som indikasjon på at launch controll aktiveres ved gasspådrag forbi kick down. Min mening =) Endret Desember 12, 2019 av Anterialis ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 39 minutter siden, Anterialis skrev: Jeg skulle gjerne hatt et flagg el.l. som kom opp i displayet når bremsen var i bånn som indikasjon på at launch controll aktiveres ved gasspådrag forbi kick down. Min mening 😃 Helt enig. Jeg har kodet sportsgirkasse på bilen vår, og trodde at jeg skulle få Launch Control med på kjøpet. Når jeg så har testet om det virker og bilen ruser opp mot maks turtall med bremsen inne, så føles det veldig brutalt. Frister ikke å teste flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 52 minutter siden, Anterialis skrev: Det er flere enn to kriterier som må være oppfylt. Jeg synes ikke tråden trenger et slikt (mangel på) svar. Ja, det kan hende tid også er et kriterie, men jeg mener å ha lest at man må ha kjørt 10 km, altså at avstand med motor i gang er et kriterie. I grunn litt rart at avstand betyr noe, temperatur er vel viktigere.. I tillegg må girvelger være i Sport (ikke manuell) og DSC klikket av, ikke trykket og holdt nede i 3s, etter min forståelse. Det er spesielt med hensyn til avstand og/eller tid det er vanskelig å vite om alle kriteriene er utført, syns nå jeg. E.g. er det lett å tenke seg at man har kjørt >10 km i hybrid-modus, hvor motoren kanskje har slått seg av og på flere ganger. Til tross for at motoren er varm, er det vanskelig å vite om kriteriet er oppfylt. Dumt å trykket gassen i bånn bare for å merke at bilen jobber hardt mot låste bremser 😕 Jeg syns at "om det funker, så er det riktig" er vanskelig å forholde seg til. Jeg skulle gjerne hatt et flagg el.l. som kom opp i displayet når bremsen var i bånn som indikasjon på at launch controll aktiveres ved gasspådrag forbi kick down. Min mening 😃 Prøvde å bare ha bilen i traction istedenfor å skru helt av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 (endret) Om alle kriterier er oppfylt så skal flagget i KOMBI dukke opp så fort kickdown knappen er presset ned. Istedenfor å gi på sakte, så gi bilen et kjapt tapp med gassen til kickdown punktet. Hold øya åpne og se etter flagget. Ingen ordinær ICE motor er så "elektrisk" at den tar av eller anstrenger seg skikkelig ved at man tapper gassen lynraskt inn/ut. @ogee1 jeg har også kodet inn 2TB på min, men for å få launch control er det tydeligvis mer enn det som skal til. Mener bilen må ha riktig istep versjon og så eventuelt gå inn i EGS modulen for å aktivere LC. Ikke kommet så langt med det selv, men har lest om andre som har fått det til på f.eks 2010/2011 F10 modeller som ikke har LC fra fabrikk. Endret Desember 12, 2019 av ///M-ini95 ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 10 minutter siden, ///M-ini95 skrev: @ogee1 jeg har også kodet inn 2TB på min, men for å få launch control er det tydeligvis mer enn det som skal til. Mener bilen må ha riktig istep versjon og så eventuelt gå inn i EGS modulen for å aktivere LC. Ikke kommet så langt med det selv, men har lest om andre som har fått det til på f.eks 2010/2011 F10 modeller som ikke har LC fra fabrikk. Litt frekt av meg å si at jeg har kodet 2TB selv, når jeg tenker meg om. Det var @SweetBMW som gjorde det og jeg mener han testet alt det du nevner, uten hell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 12, 2019 Share Skrevet Desember 12, 2019 Akkurat nå, ogee1 skrev: Litt frekt av meg å si at jeg har kodet 2TB selv, når jeg tenker meg om. Det var @SweetBMW som gjorde det og jeg mener han testet alt det du nevner, uten hell. Som sagt, har kun lest andre som har fått LC på eldre biler. Kan være det er tull, men det virka iallefall troverdig. Vet at ZF kom med coasting på F10/F11 LCI samtidig som LC ble en del av 2TB. Hvorvidt ZF har gjort noen fysiske inngrep med girkassen for å få til coasting og LC vet jeg ikke, men folk på internasjonale forum sier de i det minste har fått til å få flagget i Kombi når de ruser motoren. Kan være at kodingen kun gir flagget og at girkassa ikke egentlig er satt for Launch control selvom den dukker opp, men er veldig mye usikker informasjon rundt dette... https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=796189#/topics/796189?page=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anterialis Skrevet Desember 12, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2019 2 timer siden, ogee1 skrev: Helt enig. Jeg har kodet sportsgirkasse på bilen vår, og trodde at jeg skulle få Launch Control med på kjøpet. Når jeg så har testet om det virker og bilen ruser opp mot maks turtall med bremsen inne, så føles det veldig brutalt. Frister ikke å teste flere ganger. Nettopp!! Ikke en god følelse i det hele tatt 2 timer siden, ///M-ini95 skrev: Om alle kriterier er oppfylt så skal flagget i KOMBI dukke opp så fort kickdown knappen er presset ned. Istedenfor å gi på sakte, så gi bilen et kjapt tapp med gassen til kickdown punktet. Hold øya åpne og se etter flagget. Ingen ordinær ICE motor er så "elektrisk" at den tar av eller anstrenger seg skikkelig ved at man tapper gassen lynraskt inn/ut. Godt poeng, men i mitt tilfelle så gjelder det en hybrid (X5 45e), og el-motoren kommer relativt raskt. Det er selvsagt et alternativ - og føles vesentlig mindre "ille" - å tappe forbi kick down punktet raskt, så slippe, bare for å se om det vil funke 😃 Er vel kanskje den beste løsningen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå