Gå til innhold

Flushing av automat/mellom kasse


Froland
 Share

Anbefalte innlegg

Ja jeg har flusha begge gangene, 15 liter olje. Det viktigste er dog å få nytt filer så det går sikkert fint med et ordinært oljeskift (6 liter ish) med ny bunnpanne /filter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en runde med meg selv på dette tidligere i høst. Har f25 2.0 med 111k kilometer. Har ikke gjort noe enda, men vurderer dette tilbudet fra automatgear service i Bergen:

Oljeskift m/flush aut.gir 15l olje og skift av bunnpanne m/oljefilter: 9250,- kr inkl mva.

Oljeskift differensial/fordelergirkasse: 1800,- kr per enhet som en enkelt jobb.

Hvis du skifter på alle differensialer/fordelergirkasse samtidig (3stk) koster det: 3750,- kr inkl mva. (1250,- kr per enhet)

Kan aldri tenke meg at min bil (komplett historikk fra jæger) har byttet olje på disse komponentene noen gang. Skjelver i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe i Bergen i Desember og fikk gjort dette hos Automatgearservice. Betalte 13000,- for Flush med filter og 15 liter olje og oljeskift på fordelerkasse, og begge differensialene. Olja på fordelerkasse og automatkasse hadde 60.000km og var ca 2.5 år gammel. Olja på differensialene hadde sitt første oljeskift på 135.000km.  

Olja så ut slik ut: mørk men fremdeles kan man se noe brunfarge på diffolje og grønnfarge på 8HP girolja. 

Fra venstre: Front diff, fordelerkasse, automatkasse, bakdiff

IMG_20191217_142949.thumb.jpg.888027a9c5168483e0ff33940585f0f9.jpg

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært hos Automatgearservice i Bergen med min X4 30d og fikk flushet girkassen, samt byttet på differensialer og fordelingskasse. Bilen var kjørt ca. 60K.

Ikke for sent, men absolutt ikke for tidlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de gir en tilbakemelding på status. 

Jeg har brukt Automatgearservice tilbake til 2013 da jeg kjørte E39 530D.  Har alltid holdt meg til  ca 60.000km så da har jeg aldri merka noe forskjell etter de har fått ny olje. Det er nok for lav kjørelengde til det. Jeg ser det som en fordel å bytte olje før noe føltes rart og annerledes med girkasse, da blir det som et forebyggende vedlikehold slik man bytter olje på motor.

FCP Euro som er store på Bmw deler skriver litt om Bmw`s defenisjon av "lifetime fill" på ZF kasser.  De skriver:  "Girkassene er testet med samme olja til 100.000miles/160.000km med  en akseptabel mengde feil/havarier.  Etter 160.000km er også garantier og goodwill reperasjoner utgått noe som betyr at et havari ikke lenger er Bmw`s problem"  

Så målet til Bmw er ikke at olja holder evig men at den holder i den perioden de er ansvarlige for kostnaden ved et girkassehavari. 

"ZF derimot har sin egen serviceintervall på girkassene, denne overstyrer Bmw`s "lifetime fill"  og er på 8år/80.000km etter hva som treffer først"

https://blog.fcpeuro.com/bmw-lifetime-transmission-fluid-isnt-lifetime

Så jeg tenker at det er 2 typer bileiere, de som kjøper bilen når den er ny og bytter den inn  før det har gått 5 år, hadde jeg vært en av de hadde jeg fulgt Bmw`s serviceprogram, hverken mer eller mindre. Hva som skjer med bilen for eier 2-3 eller 4 er ikke ditt problem.

Så har du slike som meg som kjøper biler jeg liker godt og istedenfor å bytte de ut så bruker jeg endel penger hvert år på vedlikehold og har bilene til de er nesten brukt opp, typisk 400.000km. 

Er du en slik så er min konklusjon at Bmw`s serviceprogram ikke er tilpasset slike eiere, forståelig nok.  Derfor bytter jeg olje på Automatkasse, fordelerkasse, Differensialer, servostyring, frostvæske selv om det ikke står noe sted. Jeg skifter olje på motor hver 8000-10.000km selv om intervall er 30.000km, en må kort og greit ta den litt lenger om bilen skal holde til den blir gammel, det er ihvertfall min teori 😊

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger :-) Var innom et lokalt verksted i dag som er gode på BMW og har flushe utstyr. Prisen er vel omtrent som nevnt over. Deres erfaring var at filteret ser ut som nytt etter flushing og mener det er unødvendig å bytte 🤔 Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...