Gå til innhold

Varierende turtall på veldig lav last, 530XD E61


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en brukt 530XD, E61 med drøye 200 000 km på telleren. Når jeg prøvekjørte bilen syntes jeg den oppførte seg helt fint, men etter en halv tank bak rattet er det noe som ikke stemmer. Turtallet varierer litt på lav last, typisk 5 % gasspådrag eller så. Jeg opplever også at når jeg gir litt gass raskt øker turtallet en del, så gjør det en dupp før bilen akselerer videre. Se mot slutten av videoen.

Når motoren er helt kald opplever jeg ingen feilsymptomer, men etter en drøy mils kjøring begynner den å oppføre seg rart. Foreløpig har jeg kun Carly til å feilsøke med, men den er hverken særlig funksjonsrik, rask eller stabil. Jeg har D-CAN-kabel på vei i posten, ikke billigste sort, men inntil videre er jeg begrenset til Carly, internett og sunn fornuft. 

Det er litt turbolyd fra den, men ikke det verste jeg har hørt. 

Kan dette være noe annet enn lavt oljetrykk i girkassen og defekt converter? Treg VGT-regulering, i turboen treg EGR eller annet? Jeg hadde tenkt å bytte olje pluss tetninger til mechatronik-enheten i girkassen selv, men hvis kassen er på hell har ikke det så mye hensikt. Carly gir meg ikke adapsjonsverdier på girkassen, kun mulighet til å slette de. Det har jeg ikke gjort fordi jeg ønsker å kunne sammenlikne med andres verdier for. 

Her er en film av symptomene. Jeg merker veldig lite i bilen, om noe i det hele tatt. Men jeg synes den er litt hard i skiftet mellom 3 og 4 hvis det girskiftet sammenfaller med at jeg slipper gassen. Ca etter 1:20 er turtallsdippen ved raskt gasspådrag fra lavt turtall.

 

Ingen fornuftige feilkoder i Carly. Er det noe feilsøking jeg kan gjøre mens jeg venter på D-CAN-kabelen, eller er det logging av verdier samt sjekk av girkassens adapsjonsverdier som gjelder?

 

 

Edit: Dette hører kanskje hjemme under "Koding og Diagnose", ikke teknisk?

Endret av iittala
La til siste setningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett det innlegget, og symptomene er uten tvil ganske identiske. Men siden kald motor og kaldt gir oppfører seg helt fint er jeg nysgjerrig på om det kan være noe annet. EGR er, meg bekjent, ikke aktiv på kald motor f.eks. Men kald olje er også tykkere enn varm, og da blir kanskje oljetrykket for lavt/ujevnt når oljen får litt temperatur. 

@Clipictrial er det mulig å diagnostisere girkassen ifra adapsjonsverdier o.a, eller er det bare å ta turen til Båstad/Rats? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer bra, er litt allergisk mot å sette bilen på verksted, men automat har jeg lite erfaring med så derfor vurderer jeg nå RATS. Ville egentlig ha bilen du hentet i Kristiansand, men du kom meg i forkjøpet.

 

Service på automat virker ganske greit, inkludert bytte av ventilhus-pakninger, men feilsøking har jeg litt lite kompetanse på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker så du er handy så det går nok fint for deg å ta service selv på automaten :) problemet er at hvis det er gått så langt som jeg tror så er det ofte best å la spesialist ta seg av det, men det vet man ikke før diagnose, og der også er det nok best med spesialist. Heldigvis er ikke diagnosen så dyr :) jeg hadde e60 520ia preface med lugging og diverse automat tull. Rykk mellom 3 og 4 gir og innimellom nødmodus på kassa. Da var det mechatronicfeil som ble diagnostisert, inkl bytte av pakninger filter og olje mener jeg det lå på ca 25-27.000 kr hos spesialist, men husker ikke nøyaktig.

Ja etter den opplevelsen så var jeg kun på utkikk etter manuell, så interresant at du også kikket på den jeg kjøpte :) trodde det var noe ingen ville ha og dømte nor og ned på en 5 serie. Det går 4 stk til 530xd manuell i norge, så det er bare å følge med videre på finn 😅

Lykke til.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger av din 530XD hadde vært overveldet over responsen på annonsen, så tror ikke du skal bekymre deg for det. Jeg ville ha facelift med comfortseter men uten M-tech plastikk, og da begrenset utvalget seg. Senket, chippet (med ett unntak) eller stylet bil var også ganske uaktuelt. Vurderte å hente i utlandet, men med dårlig valutakurs ble det skrinlagt. Dessuten er jo automat kjekt i trafikken/køen rundt Oslo, når det virker som det skal!

 

Får vente på kabelen og kjøre en skikkelig diagnose, og gjøre et forsøk på å forstå live-verdier og adapsjonsverdier på automaten. Men hvis ikke blir det nok RATS neste. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...