Jump to content

Bytte olje/filter på automatkasse F25


Recommended Posts

God kveld godtfolk :) 

Følger opp en tråd jeg hadde tidligere om flushing vs kun olje/filter bytte på automatkassen på en X3 F25 30d. Har tenkt å bytte olje og filter selv..... ;-)  Er det noen som har erfaring med dette? Det ser ut som at det er litt omfattende vedr kontroll av oljenivå etter fylling, oljetemp på kassa, må bruke diagnoseverktøy osv. Anyone?

Link to post
Share on other sites

Ikke gjort ennå, men kommer til å gjøre det snart på min. Ting er enklere ved bruk av diagnoseverktøy, men sett tilfeller hvor folk har brukt IR termometer på bunnpanna og brukt temperaturen der som refferanse. Hvor nøyaktig det er skal jeg ikke svare på, men det er jo en mulighet.

Ville personlig brukt diagnoseverktøy, men det er ikke umulig uten.

 

Link to post
Share on other sites

Om man skal gjøre det helt etter boka, så skal det etter endt skifte også kjøres en resett av adapsjonsverdiene på girkassen. Dette gjøres f.eks gjennom Ista. 

Er jo en metode hvor man holder gasspedalen inn et visst antall sekunder, men vet ikke om den gjør nøyaktig samme jobb som diagnoseverktøyet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet på min 6hp19. Ha god ventilasjon, for det lukter døden. Fikk feil filter kjøpte orginalt zf filter, men det var til 6hp28 så sjekk før du demonterer, bestilte til 6hp19 og nr stemte med det som var bestilt. Så endte med vaico, da det var det eneste og oppdrive på kort tid. Jeg har gått for fuchs atf6006 som er spesielt for zf 6gir på lik linje som lifeguard6 til zf de har også atf 6008 til 8 trins som er lik zf lifeguard8. Det jeg vil si om diagnose verktøyet er at du må være klar når temperaturen når 30 grader. Får da får du ikke noe mere informasjon om temperaturen. Jeg tenkte etter jeg hadde fylt på olja at dette ville være smart og fylle for så og kjøre prossesen med gira og det. Men det slo tilbake for peile hullet er kun bergnet for kontroll mens motoren er i gang. For det er når motoren sviver ar olje nivået er så langt nede. Når du stopper motoren som kommer det fossende ut der🙄

Link to post
Share on other sites

Motor må gå ja. Jeg har gjort dette ett par ganger selv og har brukt ir termometer for å sjekke olje temp, fungert fint det. Har pleid å fylle på godt med olje så står den å drypper til rett temp og drypp frekvens

Link to post
Share on other sites

Gjorde jobben igår så skyter inn litt erfaring på dette.

Først og fremst, som det blir nevnt over: ventilasjon! Det lukter helt jævlig av olja og lukta blir gjerne en stund om man søler her og der. 

Selve jobben er utrolig enkel, og jeg slapp heldigvis å gjøre dette med på garasjegulvet. Fiksa meg tilgang på en bukk som løfta typ 90-100 cm og det holdt. Det vanskeligste med jobben er å sørge for at temperaturen er slik den skal. Jeg hadde kjørt på forhånd så olja var typ 60+ grader varm da jeg begynte jobben. Tok typ 1 time før temperaturen i girkassen kom ned på et nivå som gjorde at man fikk riktig måling og at man fikk tid til å gå gjennom prosedyren før temperaturen steg. 

Jeg brukte kombinasjon av IR termometer og diagnoseverktøy. Brukte diagnose kun for å bekrefte at termometeret leste riktig temp, og på det verste var det snakk om 2 grader forskjell. Mål på både bunnpanne og det som på engelsk kalles "bell housing". Gjennomsnitt av det gir deg ganske bra indikasjon på hva temperaturen på oljen er. 

Et lite triks for å kjøle ned girkassen, kan være å sette oljeflaskene kaldt frem til man skal fylle på. Tenkte dessverre ikke så langt så måtte lese dagbladet i 1 time.

Hva valg av olje gjelder ville jeg følt meg mest trygg med original ZF olje eller BMW. 

Edit:

Ang addapsjonsverdiene. Jeg tror det man nullstiller selv gjennom å trykke gasspedalen osv osv går mer på kjøremønsteret til sjåføren. Reset via Ista sletter verdier som f.eks tar høyde for slitasje og slikt. Girkassa mi føltes ut som en jomfru etter å ha nullstilt via ISTA, og ikke jomfru på en god måte. Måtte kjøre noen km før alt føltes bra ut.

Edited by ///M-ini95
Link to post
Share on other sites
På 21.2.2020 den 19.39, ///M-ini95 skrev:

Gjorde jobben igår så skyter inn litt erfaring på dette.

Først og fremst, som det blir nevnt over: ventilasjon! Det lukter helt jævlig av olja og lukta blir gjerne en stund om man søler her og der. 

Selve jobben er utrolig enkel, og jeg slapp heldigvis å gjøre dette med på garasjegulvet. Fiksa meg tilgang på en bukk som løfta typ 90-100 cm og det holdt. Det vanskeligste med jobben er å sørge for at temperaturen er slik den skal. Jeg hadde kjørt på forhånd så olja var typ 60+ grader varm da jeg begynte jobben. Tok typ 1 time før temperaturen i girkassen kom ned på et nivå som gjorde at man fikk riktig måling og at man fikk tid til å gå gjennom prosedyren før temperaturen steg. 

Jeg brukte kombinasjon av IR termometer og diagnoseverktøy. Brukte diagnose kun for å bekrefte at termometeret leste riktig temp, og på det verste var det snakk om 2 grader forskjell. Mål på både bunnpanne og det som på engelsk kalles "bell housing". Gjennomsnitt av det gir deg ganske bra indikasjon på hva temperaturen på oljen er. 

Et lite triks for å kjøle ned girkassen, kan være å sette oljeflaskene kaldt frem til man skal fylle på. Tenkte dessverre ikke så langt så måtte lese dagbladet i 1 time.

Hva valg av olje gjelder ville jeg følt meg mest trygg med original ZF olje eller BMW. 

Edit:

Ang addapsjonsverdiene. Jeg tror det man nullstiller selv gjennom å trykke gasspedalen osv osv går mer på kjøremønsteret til sjåføren. Reset via Ista sletter verdier som f.eks tar høyde for slitasje og slikt. Girkassa mi føltes ut som en jomfru etter å ha nullstilt via ISTA, og ikke jomfru på en god måte. Måtte kjøre noen km før alt føltes bra ut.

Det er en rekke videoer på nett som viser oljebytte på disse kassene. Det er litt overdramatisert å bruke IR-temp-måler for å måle nøyaktig temp. Man kjenner fort på bunnpannen med håndflaten at temp er nær 50 grader. Uansett så leser du av temp med INSTA. Du nevner ikke hvos mye bilen har gått. AFT-bytte anbefales ved ca. 100k km. Man kan da bruke ZF Lifeguard-olje, men hvis bilen har gått over 150k km, så kan man gå for Valvoline ATF som er godkjent for kassa. Denne er litt tykkere og fanger dermed inn en evt slittasje som kassa har fått.
Ikke bruk BMW-olje som er akkurat samme oljen men til mye høyere pris.

Kan nevne som kuriositet: På med gamle E46 med GM-kasse, så kjørte jeg på Biltema sin ATF (DexronIII). Automatkassen har aldri gearet så mykt som nå, men med Biltema så kan man kjøre oljebytte hver 50000km. Min har gått 250000km og noen flere AFT-oljebytte blir det neppe :-)

Edited by Mons1
Link to post
Share on other sites
1 time siden, Mons1 skrev:

Det er litt overdramatisert å bruke IR-temp-måler for å måle nøyaktig temp. Man kjenner fort på bunnpannen med håndflaten at temp er nær 50 grader. Uansett så leser du av temp med INSTA.

Overdramatisert? Eneste grunn til hvorfor jeg valgte å bruke IR måler er fordi bilen er heisa 1 m opp i lufta og diagnosekabelen rekker ikke fra kupeen og der hvor jeg sitter. Det er kun for å slippe å flytte seg flere ganger for å sikre seg riktig temperatur. Har man ir tempmåler tilgjengelig så ser jeg ikke grunnen til hvorfor man ikke skal bruke den. Det å bruke håndflaten som termometer ville jeg aldri funnet på. Skal man først gjøre den jobben så får man gjøre det etter boka. 

Edit: På N57 med 8hp70 bygget 03.2011 -> skal temp være maks være mellom 30-40. Dette er hentet fra newtis, hvor på de andre bilene står at det siste sjekk gjøres på 40-50 grader. Om man klarer skille mellom 39 grader og 45 grader med håndflaten er man rimelig god. 

 

1 time siden, Mons1 skrev:

Du nevner ikke hvos mye bilen har gått.

Bil er kjørt omtrent 106 000 km, og olja som kom ut så rimelig fin ut til å være kjørt den distansen. Fargen var fin nok til at lys kunne penetrere gjennom og den lukta ikke brent. Kunne sikkert kjørt flere ti tusen av km på den oljen, men jeg velger å ikke gå etter BMW sin longlife policy.

 

 

Edited by ///M-ini95
Link to post
Share on other sites
På 23.2.2020 den 19.08, ///M-ini95 skrev:

Overdramatisert? Eneste grunn til hvorfor jeg valgte å bruke IR måler er fordi bilen er heisa 1 m opp i lufta og diagnosekabelen rekker ikke fra kupeen og der hvor jeg sitter. Det er kun for å slippe å flytte seg flere ganger for å sikre seg riktig temperatur. Har man ir tempmåler tilgjengelig så ser jeg ikke grunnen til hvorfor man ikke skal bruke den. Det å bruke håndflaten som termometer ville jeg aldri funnet på. Skal man først gjøre den jobben så får man gjøre det etter boka. 

Edit: På N57 med 8hp70 bygget 03.2011 -> skal temp være maks være mellom 30-40. Dette er hentet fra newtis, hvor på de andre bilene står at det siste sjekk gjøres på 40-50 grader. Om man klarer skille mellom 39 grader og 45 grader med håndflaten er man rimelig god. 

 

Bil er kjørt omtrent 106 000 km, og olja som kom ut så rimelig fin ut til å være kjørt den distansen. Fargen var fin nok til at lys kunne penetrere gjennom og den lukta ikke brent. Kunne sikkert kjørt flere ti tusen av km på den oljen, men jeg velger å ikke gå etter BMW sin longlife policy.

 

 

Jeg vil fortsatt påstå at det er overdramatisert. Er vel en grunn til at temperaturen oppgis mellom 30 og 50 grader. Det står ingen plass at temperaturen skal være 39 grader eller 45 grader. Når du kjenner på bunnpannen og det er så varmt at du faktisk kan holde håndflaten på, men hvis det blir varmere kan det kjennes at det blir for varmt for håndflaten, så er temperaturen mellom 40 og 50 grader. Det er ingen fare om det blir et avvik på 2 dl.
Det som er det viktigste er å torque og sikre at ingenting lekker etterpå. Nyere BMW har ingen peilepinne på automatkassen og det er ikke sikkert at man kan måle mengde olje med INSTA heller. Kassa er dekket med en plate slik at det er vanskelig å se lekkasje. Så kjør et par uker og sjekk om det er dråper på skru-hodene på bunnpannen. Mange som har brent lamellene ved at oljemengden ble for lite pga lekkasje.
Og ettersom oljen var relativ fin, så har du sikkert kunne vente 50k km før oljebytte. Vel nå er det gjort og du kan ha god samvittighet :-)

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
Posted (edited)

Uuups, fikk ikke med meg de siste kommentarene her,  ///M-ini95 og Mons1, tusen takk for innspill. Har ikke fått surret meg til å bytte enda. Bilen er nå kjørt 140 k men "går so ei kula" :-) Skifter ila sommeren tenker jeg, bare for å få godfølelsen. God sommer!

mvh Frank

Edited by Froland
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...