Gå til innhold

Bytte vinterdekk - erfaring med Pirelli ICE ZERO FR på F11?


stein-erik.carlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Da ble det bestilt Pirelli ICE ZERO FR i 245/45-18 hos lokal dekkpusher. Han sa at Alpin-dekkene var vel og gode på snø og bar vei, men ikke fullt så gode på is. Og det er is jeg trenger at de er gode på i tillegg til bar vei. Der foretrakk han Pirelli foran Goodyear, og ettersom begge disse to var mye bedre enn de andre nordiske dekkene på tørr og våt vei i tillegg, samt at Pirelli hadde noe bedre sidegrep enn Goodyear ble det førstnevnte. Greit å sikre seg dekk før krisen slår inn, de var jo ikke akkurat rimelige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Blir sikkert bra når du prioriterer isgrep.
Som dekk- og felgnerd synes jeg de Pirelli dekkene ser bra ut også. Husker jeg så to Audi e-troner på siden av hverandre med like felger, men forskjellige vinterdekk. Ene hadde Nokian R3, mens den andre hadde Pirelli Ice Zero FR, og sideveggen på Nokiandekket så skikkelig ballongdekk ut, mens Pirellidekket hadde en mye rettere og finere dekkside. Begge var 255/50/20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har trua på dette. Synes fortsatt Michelin sine dekksider er absolutt best å se på, men Pirelli sine er ikke så himla galne de heller nei. Forstod det slik fra dekkmannen at sideveggen på Goodyear var mye mer avrundet enn på Pirelli som hadde en mye mer rett dekkside (slik du også sier). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har kjørt nå i flere år på continentale vinterdekk og kommer aldri tilbake til «bløte» og ubrukelige vinterdekk her på vestlandet. 98% av vinteren kjører jeg på tørre/våte veier. Nå skal det sies at jeg jobber offshore og er ikke avhengig av bil om morgenen til jobb. Har aldri hatt problemer med is heller. En kjører jo forsiktigt selvfølgelig da, en vet jo at det ikke er piggdekk. Jeg var veldig fornøyd med Pirelli Zottozero på min 325d(3ltr.diesel). Beste dekket jeg har hatt. Middels fornøyd med Michelin Pilot Alpin 4 jeg hadde på 330d xdrive.

Nå kjører jeg 550 i xdrive og ville egentlig ha Pirelli Sottozero, men dem kunne ikke levere i fjor. Endte opp med Pilot Alpin 5. Dem fungerer meget bra på 550’en. Mer fornøyd enn jeg var med P A 4 på 330d’en. Er jo 2 forskjellige biler. 
Alle dekkene har jeg og kjørt til fjells med på turer uten problemer.


Vil tro du blir fornøyd med Pirelli ice zero.

Endret av m-blå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@m-blå takk for tilbakemelding. Basert på det du og @E.H.D skriver virker det som både Sottozero og Alpin 5 er dekk jeg godt kunne levd med - og som nevnt hadde jeg gode erfaringer med både Primacy Alpin 3 og Conti TS850P på Mini R56S. Hadde det bare vært meg som skulle kjøre bilen hadde jeg kanskje gått for Alpin 5 da jeg liker denne typen dekk som kan levere litt sportslige egenskaper også på vinterhalvåret. Men kona kjører også bilen, og vi bruker bilen hver dag hele året, og da er det viktigere å ha et best mulig dekk også på is på vinteren - der tror jeg det skiller en del på egenskapene til forskjellige dekkmodeller. Med mer kjøring innover Ryfylke etterhvert kunne jeg faktisk vurdert piggdekk da føret innover Suldal og Sauda kan være mildt sagt varierende på vinterstid. Men jeg tror et dekk som ICE Zero FR vil fungere svært bra på slikt føre, så gjenstår det å se når vinteren kommer :) . Pirelli-dekket var i følge dekkforhandler visstnok mye bedre på tørr/våt vei enn de tradisjonelle nordiske dekkene basert på hans erfaring - det støtter Motor-testen også opp under. Nå vinner jo Conti Motor-testen hvert år, men merkelig nok er det ingen forhandlere jeg har pratet med som anbefaler Conti. Den ene forhandleren solgte Conti, men sa rett ut at han ikke likte Conti og personlig foretrakk heller Goodyear eller aller helst Michelin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...