Gå til innhold

2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute "LØST"


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nettopp blitt stolt eier av en 2007 (facelift) E61, 525xi, og er helt ny på forumet :-) Bilen ser ut til å være i god stand, og har kun gått 113.000 km. Planen er å stelle godt med den, vedlikeholde nøye, og kanskje gjøre noen oppgraderinger (DAB+, handsfri, m.m.). Men første oppgave blir å fikse varmetrådene i bakruten. Sikring er sjekket ok, og det lyser i den grønne lampen på bryteren når varmetrådene slås på. Verkstedet mener at det enten må være brudd på en av varmetrådene, eller at det er feil på diversity-antennen som ligger under takspoileren. Men jeg er skeptisk til om noe av dette stemmer. Jeg har målt gjennomstrømning "over alt" på varmetrådene, og får 0,5 ohm hvis jeg tester gjennomstrømning fra kontakt til kontakt inn på bakruten. Derimot får jeg ikke gjennomstrømning fra kontakten til jord (som kommer opp gjennom venstre hengsel) og til gods. Jeg tipper derfor at denne kabelen er brutt, men verkstedet mener at kabelen ikke nødvendigvis leder strøm p.g.a. canbus-styringen. Jeg ville gjettet på at dette gjelder pluss-siden, og ikke jord? Diversity-antennen kan jeg ikke skjønne at har noen som helst kobling til varmetrådene? Alt annet på bakluka virker, men jeg har forstått fra forumet her at kabelbrudd er en gjenganger. Håper derfor at noen her inne med mer erfaring enn meg kan komme med noen gode forslag basert på denne beskrivelsen, og ikke minst kommentere om verkstedet som er brukt har kommet med fornuftige forslag eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen i klubben.

Jeg hadde samme symptomene som deg, les defekte varmetråder, og verkstedet mente dette var kabelbrudd på venstre side. De foreslo da å sette på en ny jording til varmetrådene som en midlertidig løsning, så jeg gikk for det. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar! Da blir det kablene som skal sjekkes først. Jeg har sett bilder i et forum av noen som jordet varmetrådene med en stor ring-kabelsko til den ene bolten til venstre luke-hengsel. Men før jeg går videre med det, må nok også pluss-kabelen på høyre side sjekkes. Jeg får 14,9 V når bryteren til varmekablene er på, 13,5 V når bryteren er av (motor i gang), og 12 V når motor er stoppet og bilen låst. Mulig at et rele lurer meg litt, og at varmetrådene forblir aktive en stund etter at de er skrudd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

En oppdatering etter at jeg hadde bilen inne hos Bavaria på Økern for en diagnose: Det var ganske riktig kabelbrudd, dvs. brudd på jordkabel i venstre hengsel. Men prisen for å fikse det, var ganske frisk: Ca. 15.000,- (og det kun for kabelsatsen på venstre side). Siden alt annet fungerer (pr. nå), svir dette litt. Jeg fant en post i et utenlandsk forum der de antakelig gjør noe tilsvarende som Gunstad nevner over her: Koble jordkabelen fra ruta til ene bolten på hengselet; sjekk bilder på denne linken (det brune kabelen): 

https://5series.net/forums/e61-touring-discussion-4/e61-heated-rear-window-cheap-easy-fix-139086/#&gid=1&pid=1

Da vil ikke lenger jord gå til et koblingspunkt bak på venstre side i bagasjerommet: Komponent X13793 på dette bildet:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-525xi-tou/S3mQ3KB

Er det noen som kan se noen problemer med det, eller vil det være hipp som happ hvor man setter jordforbindelsen? Disse bilene har jo et ganske sensitivt elektrisk anlegg, og jeg er redd for å få feilmeldinger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15k for å fikse ledningsnett i hengsel! Sinnsykt!

Uansett så kan du kjøpe kabelsett fra feks koed.no til rundt 700,- per side og fikse selv. Det hadde jeg gjort! De andre kablene kommer til å gå i stykker uansett snart. Det er sånn det er.

Om du fikser dette problemet slik det er foreslått, så utsetter du problemet med de andre kablene. Ikke noe annet enn det. Det er en flott fiks, for den ene kabelen, men det er ikke holdbart for resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nylig hele ledningsnettet til bakluken på min bil. Kjøpte da deler her: 

https://www.car-parts24.com/Repair-wiring-harness-tailgate-Highly-flexible-cable-left-side-for-BMW-E61

https://www.car-parts24.com/Repair-wiring-harness-tailgate-right-side-for-BMW-E61

Jeg brukte ganske lang tid på dette, kanskje 15 timer, men det hjalp ikke at noen hadde "fikset" dette på min bil før. Skulle jeg gjort jobben igjen hadde jeg brukt en brøkdel av tiden, kanskje 5 timer. Jeg tror merkeverksted bytter mer av kabelen enn det som følger med i disse rep-settene. 

Kablene i dette rep-settet var av god kvalitet og det var kabler til overs når jeg var ferdig (for bedre utstyrte biler enn min). Jeg loddet alle skjøtene og brukte krypmestrømpe med lim fra Biltema på de. Loddingen tok litt mer tid enn å bare "klemme på" de skjøtene som fulgte med. 

 

Edit: Men dersom det kun er varmetrådene dine som er defekte ville jeg forsøkt den foreslåtte fiksen. Bare sørg for å klippe ledningen på rett side av skjøten :-) . Resten av ledningene vil ryke, en etter en, men du utsetter reparasjonen noe. 

 

IMG_20200321_112938.jpg

IMG_20200321_164409.jpg

Endret av iittala
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! Jeg lærer stadig mer :-) 

I dag har jeg også testet jord ved å holde en lednings-stump mellom minus-kontakten fra varmetrådene og metallet på venstre hengsel. Da fungerte varmetrådene!

Men jeg merket i løpet av de 3-4 minuttene jeg testet at ledningen jeg holdt ble ganske varm. Det var 2,5 mm2 RKUB-kabel, så minst like grov som det som sitter der originalt, og av god kvalitet. Litt bekymret over at det gikk såpass mye strøm der; kan det bety at man går utenom en strømregulering el.l. som sitter i koblingspunkt X13793 (jord) som jeg viste til i et tidligere innlegg?

Jeg har også gjort en ny måling av spenningen på pluss-kabelen til varmetrådene: Den viser 0 V helt til bryteren settes på, da får jeg 14,9 V. Etter at bryteren slås av, går ikke spenningen ned til 0 med en gang, den synker saakte nedover. Etter noen minutter var den under 12 V. Det spilte ingen rolle da om motoren gikk eller var avslått. Hvis noen har kjennskap til hvordan spenningen reguleres på varmetrådene, hadde det vært veldig interessant å høre om det.

Ser ut som løsningen enten er den midlertidige fiksen (jording til hengsel) - hvis jeg tør, eller å kjøpe rep-settet det linkes til (ser ut som jeg kun har 2 minus-kabler pluss slange til vindusspyler i venstre hengsel), så de fleste kablene i rep-settet slipper jeg antakelig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare holdt ledningen på plass uten og skru den ordentlig på så blir den varm uansett når det er snakk om de strømstyrkene man snakker om her. Du greier rett og slet ikke og få god nok kontakt.

Nå pleier varmetråder og være på typisk 150-200 watt. En strømstyrke på 10-15 amper. Da bør 2,5 kvadrat være nok, du må opp i en lengde på ledningen på 4-5 meter før det blir noe problem. Hvis du vil vite eksakt hvor kraftige varmetrådene dine er så er det bare og måle motstanden i varmetrådene. Da regner du fort ut hvor kraftige de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk, Rune-K! Det var et godt poeng; da er det kanskje like greit å jorde lokalt inntil videre, siden alt annet virker pr. nå. Jeg har "ohmet" varmetrådene (mellom pluss og minus inn på ruta), og fikk da 0,5 ohm. Med forbehold om at jeg husker feil, er ohms lov I = U/R, slik at strømstyrken da er 12 V / 0,5 ohm = 24 ampere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker riktig. Jeg pleier og regne med 14 volt da da dette blir mer riktig med ladespenningen. Jeg synes det høres ut som du har kraftige varmetråder men hvis du har en stor rute så er det godt mulig at det stemmer, det blir jo ca. 400 watt. Hvor stor er sikringen da? Uansett så bør den originale ledningsdiameteren holde. Den blir jo ikke på stort mer enn 30-40 cm. lang uansett.

BMW pleier ikke og være kjipe på ledningtykkelsen så hvis de har brukt 2,5 kvadrat så er det nok riktig. Det er mye værre med gammel Opel fra 70 og 80 tallet. Der var det ikke uvanlig med et spenningsfall på 3-4 volt fram til frontlyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen! Beklager sent svar; jeg har etter hvert fått sjekket litt mer ang. bakruten. Jeg kontrollmålte motstanden en gang til med to forskjellige multimetere, og fikk h.h.v. 0,6 og 0,8 ohm. Dermed virker det som strømforbruket er mellom 17,5 og 23 ampere, dvs. mellom ca. 250 og 320 watt. Fortsatt en del, og bakruten på en BMW stasjonsvogn er vel ikke noe spesielt større enn andre stasjonvogner i tilsvarende størrelse. Sikringen er for øvrig på 30 ampere.

Det enkleste blir nok uansett å sette på f.eks. en 4 kvadrat ledningsstump med en solid ring-kabelsko til bolten i bakluka. Firmaet jeg kjøpte bilen av har tilbudt å dekke utbedring på et lokalt verksted. Jeg påpekte ved prøvekjøring at jeg syntes det var rart at varmekablene ikke tok noe som helst kondens (det var ikke noe is da), men de garanterte at varmekablene virket... Uansett veldig bra av dem å ta ansvar, men utfordringen er at verkstedet de bruker ikke ser ut til å kunne så mye om BMW. Får se om jeg skal gi dem en sjanse til; ved en tidligere jobb på samme verksted klarte de ikke å sette på igjen et eneste plastdeksel (verken utvendig eller innvendig) rett, så alle sitter nå skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Frode_E61 changed the title to 2007 E61 med defekte varmetråder i bakrute "LØST"

Hei! Tenkte det var greit med en avslutning på denne tråden, i tilfelle folk med samme problem kommer hit etter å ha googlet litt: Det var altså som antatt minusledningen til varmetrådene, som går gjennom venstre hengsel til bakruta (ikke luka), som hadde brudd. Dette ble utbedret på et verksted i regi av firmaet som solgte bilen. Da ble det også funnet nesten-brudd på flere andre ledninger, og siden mye av jobben består i å ta ned interiøret, passet de da på å bytte de andre kablene. Jeg håper etter hvert å få dokumentasjon på hva som faktisk er gjort.

Selv om spørsmålet i tittelen på denne tråden er oppklart, er mine problemer langt fra over: Etter dette verkstedoppholdet virker varmetrådene fortsatt ikke, FM-radio har sluttet å fungere, og åpneknapp til bakruta virker heller ikke lengre. Alt dette fungerte fint før bilen ble satt inn på verksted. Hvis noen har innspill på hva som kan ha skjedd her, eller har liknende erfaringer, hører jeg gjerne fra dere. Jeg kan legge til at det oppstod en følgeskade på verkstedet: De ødela bakruta ved et uhell, slik at et annet verksted måtte bytte denne. Det ble såpass dårlig utført, med oppskraping av lakk utvendig og masse riper i innvendige plastdeksler, så jeg venter nå på utbedring av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringer.

FM radio fungerer vel ikke uansett?

Diagram for bakrute tråder; https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-525d-tou/wiring-functional-info/body/heating-air-conditioning-functions/heated-rear-window/rlFugD4

Knappen kam faktisk være defekt, det er ikke ukjent. Ellers kan det faktisk være dårlig utført arbeid på kabler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Nå har jeg sjekket sikringer, og kan ikke finne noe galt her. I mangel av DAB, har jeg faktisk hatt god nytte av FM-radio (kun nærradio-kanaler!). Montering av DAB-adapter ligger uansett på lista over gjøremål!

Bryter ble sjekket før reparasjonen og var i orden da (det var jord-ledningen som var brutt). Jeg frykter vel at noen har gjort en tabbe et sted, og skal oppdatere i tråden når jeg vet hva årsaken til feilene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...