Gå til innhold

mm størrelse på bolthode - Rear Upper Control Arm e39


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger å vite størrelsen i mm på disse boltene/mutterene slik at jeg er sikker på at jeg har verktøyet som trengs før jeg demonterer.

image.png.378229f3d01ace6f58dab698e079e954.png

Del # 11, 12 og 13

#11: sekskantet M12X1,5X93 - min gjenting: 18mm eller er det 19mm? usikker

#12: mutter M12X1,5-10 ZNS3 - min gjenting: 18mm eller er det 19mm? usikker

#13:  Kombimutter M14X1,5-10ZNS3 - min gjenting: 21mm? 

 

https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/33_0524/1/47555?vin=WBADP01020GX07312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til de der med både kopp og fastnøkkel, så om du har et av disse vanlige verktøysettene har du det nødvendige av verktøy.

BMW har det med å bruke litt rare størrelser på enkelte muttere og skruver, ulikt i hver ende. Mistenker av og til at det er gjort for at man skal klare seg med bare en serie fastnøkler..? Jeg har uansett minst dobbelt opp av alle fastnøkler t.o.m. 21 mm, berget meg noen ganger når det ikke er plass til skralle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende

16mm 3x fastnøkler og pipe

17mm 2x fastnøkler og pipe

18mm 1x fastnøkkel og pipe

19mm 1x fastnøkkel og pipe

20mm kun pipe

21mm kun pipe

22mm 1x fastnøkkel og pipe

Burde kanskje svinge innom Biltema og kjøre fastnøkler fra 18 til 21 just in case...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg sikkert skippe 20mm

kjøpe inn som minimum 21mm fastnøkkel, kanskje en ekstra av 18 og 19mm også.

Føler at jeg kanskje vil gå på en smell om jeg skipper 20mm, men jeg får vel delene i ettermiddag, rekker ikke å skru før i morgen kveld så kan avvente litt, men etter hva du sier Otis så kan jeg ikke være sikker på at boltene som følger med bærearmen har samme hodestørrelse som de som er på bilen... 😂 Skal ikke være lett...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er 18mm innerst og 21 mm ved hjulet.

20200421_181408.thumb.jpg.7995bfd56311089538a55ead26e1a890.jpg

20200421_195717.thumb.jpg.21912426ddff79bf8edf38b7b983c059.jpg

Støtdemper var selvsagt i veien på biler med luftfjæring. Så den måtte demonteres i bunn, gikk egentlig ganske greit, da jeg brukte en elektrisk mutter trekker. Men var allikevel litt knot å få ut boltene. Ser at på en video på en X5 med luftfjæring så er bolten snudd, slik at mutter er på støtdemper siden.

20200421_170810.jpg

20200421_170820.jpg

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...