Gå til innhold

17” på E39 M-Sport...for lite?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

@TRF Ditt siste innlegg var en fin gjennomgang av E39 M540i vs. 540i. Slik jeg oppfatter dette er det understelet som er den viktigste oppgraderingen. Man kan selvefølgelig diskutere dette i forhold til hvor teknisk substansielt det er og hva som egentlig ligger i begrepet MSport i denne konteksten, men dette har vi diskutert oss ferdige med.

Det jeg tenker er at E39 M540i med manuell gearkasse ligger en hel del nærmere MSport begrepet slik jeg mener at det bør være for denne modellen. Jeg har ikke kjørt denne bilen, men profilen "Hasso", som i temmelig mange år har skrevet i det svenske Autopower forumet (en pendant til dette forumet), har hatt denne bilen som Touring og var full av lovord. Den manuelle gearkassen forvandler bilen og som du skriver mangler den egentlig bare den hurtigere styreutvekslingen for å komme ganske nærme M5 i opplevelse - selvfølgelig på nær den fantastiske S62 motorens råstyrke. Som nevnt tidligere ble det bare produsert knapt 1300 stk. av E39 M540i/T med manuell gearkasse så den er både sjelden og ganske ettertraktet i god stand.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik skrev:

@TRF ....... har hatt denne bilen som Touring og var full av lovord. Den manuelle gearkassen forvandler bilen og som du skriver mangler den egentlig bare den hurtigere styreutvekslingen for å komme ganske nærme M5 i opplevelse - selvfølgelig på nær den fantastiske S62 motorens råstyrke. Som nevnt tidligere ble det bare produsert knapt 1300 stk. av E39 M540i/T med manuell gearkasse så den er både sjelden og ganske ettertraktet i god stand.      

Poenget er jo bare at det er "akkurat like" substansielt som M5 er, det er jo ofte de samme delene. Det finnes ikke noen andre deler i understellet enn de jeg har nevnt (bærearmer, som er "like".).

Når det gjelder 540i etc. Jeg er jo ikke overbegeistret for akkurat denne motoren. Ikke fordi den ikke er fin, men fordi en oppjustert 530d går omrtent like bra (desverre).

Også må jeg jo påpeke. Touring utgaven kjørere "en del" dårligere enn sedan grunnet den ekstra vekta som ligger veldig høyt og godt bakenfor bakaksling, for ikke å snakke om de "liggende" demperne bak på e39 touring. Dette til info. Skal du "ha litt M5 med vanlig motor" så er det sedan som gjelder (jeg har hatt både touring og sedan). Hvis man ikke bryr seg om denne forskjellen mellom sedan og touring, så "finnes det absolutt ingen forskjell mellom Msport og M5 utover motor og bremser" for å sette det litt i perspektiv. Jeg er heller ikke så sikker på om man fikk 705 på touring? Har kun sett de med 704. @Ingvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Godt poeng med den ekstra vekten og den endrede bakakslingen med de "liggende" demperne på Touring modellen. Sedanen var nok modellen å gå for hvis man ville ha en mest mulig sportslig E39 M540i med manuell gearkasse. Jeg vet ikke produksjonstallet, men jeg kan forestille meg totalt 6-700 stk.

Apropos tiden E39 var på markedet så var jo dette akkurat da dieselbilene begynte å bli veldig populære. E39 530d (184 HK) var en sensasjon og det var også E46 320d (136 HK). Jeg kjøpte i 2001 en 1997 E36 323i (170 HK) og på papiret skulle denne modellen være omtrent like hurtig som en E39 530d. 0-100 Km/t på 8,0 sekunder for begge modellene og en topphastighet på 227 vs. 225 for hhv. 323i og 530d.

Jeg ble imidlertid hurtig veldig mye klokere. Riktignok kunne jeg holde følge med en 530d, men dette krevde en perfekt start og ikke minst pisking av den stakkars M52B25 rekkesekseren. Diesel var definitivt veien å gå og tre år senere kjøpte jeg en E46 318d Touring som vi hadde i knapt 10 år og 340000 kjørte kilometer.

På papiret var denne modellen omtrent like hurtig som en E46 318i (118 HK), men i praksis hadde jeg i alminnelig skandinavisk trafikk ingen problemer med å holde følge med f.eks en E39 525i (192 HK). Dieselmotorens høye dreiemoment opp til ca. 2500 rpm gjorde hele forskjellen. Jeg var solgt og har med et lite unntak på et år med en VW Up kjørt dieselbiler siden den gangen. Faktisk kjøpte jeg min første dieselbil allerede i 1998 så E36 323i'en var et unntak som jeg ganske hurtig angret (motoren var imidlertid allikevel fantastisk på sine egne betingelser)... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...