Boddiz Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes? Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.C. Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 12,2V er ikke så ille, men hvor lenge etter avslått motor måler du? Hvis du måler rett etter å ha skrudd av kan det hende at den reelle hvilespenningen er en del lavere. Prøv å måle etter at bilen har stått et par timer, kanskje det er lavere da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F25x3 Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Min bil viser ista+ 12.0V sist jeg sjekka. Kanskje litt vedlikeholdslading må til? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Skal det bli riktig må bilen gå i hvilemodus før måling ellers er det forskjellig son trekker strøm. Jeg vet ikke hva som er riktig men kanskje det går å la panser eller bagasjeluke stå åpent før du låser slik at du har tilgang til batteripoler eller hjelpepoler. Så måle etter 1 time eller noe slik at alt elektronikk er i hvilemodus. Du klarer normalt ikke å toppe et batteri uansett hvor langt du kjører. Bruk en skikkelig lader som f.eks Ctek eller lignende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind L. Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Du kan logge strømforbruk med ISTA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boddiz Posted June 7, 2020 Author Share Posted June 7, 2020 14 timer siden, E.C. skrev: 12,2V er ikke så ille, men hvor lenge etter avslått motor måler du? Hvis du måler rett etter å ha skrudd av kan det hende at den reelle hvilespenningen er en del lavere. Prøv å måle etter at bilen har stått et par timer, kanskje det er lavere da. Takk for svar. 12,2v er målt ca 2-3 minutter etter at motor er slått av. Og øyeblikkelig etter at bilen har varslet om lav spenning.... Så om 12,2v er "godt nok" - er det ikke rart at bilen varsler på batteriet da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.C. Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Prøv å måle noen timer eller at bilen er stoppet eller at den har stått over natta. Ikke lukk igjen panseret helt, slik at du har tilgang til polene uten å måtte vekke bilen. Når du måler rett etter at bilen er skrudd av så har ikke spenningen fra ladingen falt helt enda, samt at noe i bilen kan fortsatt trekke strøm. Det kan hende den reelle spenningen hos deg er rundt 12V og bilen varsler litt "føre var". Det er jo ikke ukjent at folk overser varsler i lang tid, helt til bilen en dag nekter å starte, slik at bilen har lagt inn en god margin for varsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 On 6/7/2020 at 12:03 AM, Boddiz said: E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes? Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.) Ja det er for lavt, nominell state of charge er da 10-15% av max. Du skal ha 12.55, da har du ca 90-95%. Batteriet ditt bør nok byttes dersom det ikke går over 12.2 etter slik kjøring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mons1 Posted June 11, 2020 Share Posted June 11, 2020 På 7.6.2020 den 0.03, Boddiz skrev: E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes? Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.) Få testet batteriet med en skikkelig effekt-tester. Batteri er ferskvare og hvis det aldri har vært byttet batteri i denen -11 modellen, så må du regne med at ladekretsen har detektert dårlig lading av batteriet. Kan det være AGM-batteri i denne? De er kjent for å ha dårlig levetid. Men dårlig batteri merker du under start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boddiz Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 Takk for svar alle! Bilen starter enkelt, men det skulle vel bare mangle når det er varmt i lufta og bare en liten diesel motor å spinne opp(?) Da konkluderer jeg med at batteriet må byttes. Er AGM ja, tror jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now