Jump to content

Batterispenning ca 12,2v - for lavt?


Boddiz
 Share

Recommended Posts

E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes?

Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.)

Link to comment
Share on other sites

12,2V er ikke så ille, men hvor lenge etter avslått motor måler du? Hvis du måler rett etter å ha skrudd av kan det hende at den reelle hvilespenningen er en del lavere. Prøv å måle etter at bilen har stått et par timer, kanskje det er lavere da.

voltage-chart.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal det bli riktig må bilen gå i hvilemodus før måling ellers er det forskjellig son trekker strøm.  Jeg vet ikke hva som er riktig men kanskje det går å la panser eller bagasjeluke stå åpent før du låser slik at du har tilgang til batteripoler eller hjelpepoler. Så måle etter 1 time eller noe slik at alt elektronikk er i hvilemodus. 

Du klarer normalt ikke å toppe et batteri uansett hvor langt du kjører. Bruk en skikkelig lader som f.eks Ctek eller lignende

Link to comment
Share on other sites

 

14 timer siden, E.C. skrev:

12,2V er ikke så ille, men hvor lenge etter avslått motor måler du? Hvis du måler rett etter å ha skrudd av kan det hende at den reelle hvilespenningen er en del lavere. Prøv å måle etter at bilen har stått et par timer, kanskje det er lavere da.

voltage-chart.jpg

Takk for svar. 12,2v er målt ca 2-3 minutter etter at motor er slått av. Og øyeblikkelig etter at bilen har varslet om lav spenning.... 

Så om 12,2v er "godt nok" - er det ikke rart at bilen varsler på batteriet da? 

Link to comment
Share on other sites

Prøv å måle noen timer eller at bilen er stoppet eller at den har stått over natta. Ikke lukk igjen panseret helt, slik at du har tilgang til polene uten å måtte vekke bilen. Når du måler rett etter at bilen er skrudd av så har ikke spenningen fra ladingen falt helt enda, samt at noe i bilen kan fortsatt trekke strøm. Det kan hende den reelle spenningen hos deg er rundt 12V og bilen varsler litt "føre var". Det er jo ikke ukjent at folk overser varsler i lang tid, helt til bilen en dag nekter å starte, slik at bilen har lagt inn en god margin for varsel.

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2020 at 12:03 AM, Boddiz said:

E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes?

Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.)

Ja det er for lavt, nominell state of charge er da 10-15% av max. Du skal ha 12.55, da har du ca 90-95%. Batteriet ditt bør nok byttes dersom det ikke går over 12.2 etter slik kjøring. 

Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2020 den 0.03, Boddiz skrev:

E84 (X1 2011) som varsler om lav spenning. Målt og spenning og batteriet viser 12,2v-12,3 hvilespenning (motor avslått). Er dette "for lavt"? Må batteriet byttes?

Når motoren er på lader dynamo tilsynelatende fint - ca 14,4 volt. Har kjørt "lang tur" 1,5 time for å prøve å lade opp uten at det hjalp.)

Få testet batteriet med en skikkelig effekt-tester. Batteri er ferskvare og hvis det aldri har vært byttet batteri i denen -11 modellen, så må du regne med at ladekretsen har detektert dårlig lading av batteriet.
Kan det være AGM-batteri i denne? De er kjent for å ha dårlig levetid.
Men dårlig batteri merker du under start.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle! Bilen starter enkelt, men det skulle vel bare mangle når det er varmt i lufta og bare en liten diesel motor å spinne opp(?)

Da konkluderer jeg med at batteriet må byttes. 

Er AGM ja, tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...