Gå til innhold

BMW 318i (129) 2ltr 2006 - generelle problemer ?


Telepondus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei ærede BMW spesialister.

Skal være med en kjenning for å se på en 2006 BMW 318i 129 med to liters firesylindret motor og 190 000 Km kjørelengde.

Det er ikke sikkert vi kjøper denne, men er det sånn som selger sier, så virker den interessant så fristelsen kan bli stoor. Uansett så er det en litt eldre BMW 3-serie bensin 4 syl og manuell som er interessant for kjenningen min som prismessig kan ligge opp til kr 45.000,-

Hørte av en på jobben min at det var en og annen av  motortypene på disse bilene som man burde ha spesielt peiling på. Han pratet også om noen av motorene skulle ha registerkjedet i bakkant av motoren, og her kunne det skje noen feil.

Er det noen her har noen bra tips for hva jeg burde lete etter av modeller og hva jeg spesifikt må sjekke ?

Tusen takk for at du leste 😊

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort å godt så er dette absolutt ikke den beste motoren til BMW. De har dessverre en god del kjente problemer og selv en fint fungerende motor nå, vil sannsynligvis feile på sikt. Og det er spesielt register som er problemet og det er relativt kostbart.

Andre problemer er vanos, coiler og sensorer.

På generelt grunnlag så frarådes å kjøpe disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar Otis!

Kan du gi meg noen råd om hvilke 3- serier (årganger, typer) som jeg burde gå videre med ?

Jeg er ikke så redd for litt eldre modeller. Men det som er ønskelig er bensin og manuell.

Takk for hjelpen så langt. Den er verdifull 😊

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som Otis sier, E9* generasjon er plaget med motorer med relativt mye plager og disse kan bli dyre å drifte.

Enten velg en av de første årgangene ved diesel 05-07 (M47) eller gå for en sekser, disse er attraktive og selvsagt dyre igjen. Hva er budsjettet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Otis og Hei Ron

Takker for svar enda en gang. 

Diesel er visst ikke noe som hun ønsker seg mest dessverre. Men BMW ønsket er stort heldigvis

Kanskje er det greit å se etter en litt eldre utgave e46 eller kanskje e36.

Budsjettet er ikke altfor stort. Det stopper ved ca. 45 000,-

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Telepondus skrev:

Hei igjen Otis og Hei Ron

Takker for svar enda en gang. 

Diesel er visst ikke noe som hun ønsker seg mest dessverre. Men BMW ønsket er stort heldigvis

Kanskje er det greit å se etter en litt eldre utgave e46 eller kanskje e36.

Budsjettet er ikke altfor stort. Det stopper ved ca. 45 000,-

Kjetil

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ikke ønsker seg en BMW diesel når alternativet er BMW bensin 4er. BMW m47 er vanvittig god og driftsikker motor. Sprek og dieselgjerrig. Bensin 4 fra det årstallet er lite driftsikkere og lite sporty. E36 begynner det å gå langt mellom de fine, ruster dessverre mye. E46 er en god bil, men også denne begynner rusten å sette sine spor. En e9x /e8x med m47 motor er utrolig mye for pengene om dagen. Har man litt is i magen, tror jeg man kan gjøre skikkelig kupp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Telepondus skrev:

Hei igjen Otis og Hei Ron

Takker for svar enda en gang. 

Diesel er visst ikke noe som hun ønsker seg mest dessverre. Men BMW ønsket er stort heldigvis

Kanskje er det greit å se etter en litt eldre utgave e46 eller kanskje e36.

Budsjettet er ikke altfor stort. Det stopper ved ca. 45 000,-

Kjetil

E36 begynner å bli vrak eller entusiastmat (dyre) ville sagt E46 fra 02-06, evt hva med en fin E87, 1 serien? Får også en brukbar E60 520i for den summen kanskje, om 5 serie er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45000 er lite penger for en BMW som skal brukes daglig. Blir nødvendigvis endel feil og skruing i løpet av eierskapet...

Jeg tenker E46 eller E60 med bensinsekser er et ok valg, men dette begynner jo å bli aldrende biler nå.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=184943908

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171761455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er sagt av andre over. Med et budsjett på 45k og et absolutt krav om bensin så tror jeg at man bør sikte seg inn på en 320i E46 med minst mulig rust og nærmest 35k i pris. De resterende pengene forsvinner om ikke lenge, når noen deler skal byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen Takk for alle tilbakemeldinger !

Her var det mange gode råd. Jeg får anbefale å gå for diesel eller sekser; m47, m46 eller n52/53. Tror 520i blir litt for stor 🙂.

Dette var hyggelig.

Tusen takk for rådene

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

Da har det blitt en e46 med m47 motor manuell, takket være uvurderlig hjelp fra dere.

Bilen har gått ca 180 000 km, 1986, 318 diesel og ser fin og original ut.

Clutch/svinghjul, turbo og knirkeforinger bak var skiftet for noen titalls tusen kilometer siden . Jeg fant ikke noe skremmende rust. Var litt spent på bremserør, men de var byttet bak. Nå har den gått upåklagelig i to-tre måneder og selv om tid for neste service ikke helt har kommet enda, tenkte jeg å få tatt olje og filterskift på den nå før kulda setter ordentlig inn.

Er det noen gode råd når det gjelder hva som skal til for å få tatt en litt nøye olje og filterservice og eventuelt annet ?

Tusen takk fra Kjetil i Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...