Gå til innhold

2008 modell E61, NBT EVO ID6, Android-enhet, DAB-adapter eller blåtann aux-adapter?


Anbefalte innlegg

TL:DR: Er det egentlig verdt det å bruke tusenvis av kroner på å oppgradere stereoen i en eldre E61 530xD, eller er det godt nok med et billig blåtann AUX-adapter? 

Oppsummeringen over passer kanskje ikke helt til teksten som følger, men jeg mer eller mindre impulskjøpte en NBT EVO ID6 for montering i min 2008 E61 fordi jeg ville ha DAB og Spotify-mulighet. Jeg valgte NBT fordi DAB-adapterne jeg har testet/sett har alle mangler av et eller annet slag. Når jeg bestilte hadde jeg lest litt om kompleksiteten ved ombyggingen, men ikke nok til at jeg fikk kontroll på alle aspekter ved prosjektet. 

Men etter hvert som NBT-en kom, jeg pakket den ut og leste mer på dette innså jeg at timene som vil gå med til ombyggingen sannsynligvis er flere enn jeg ønsker å legge ned i prosjektet, særlig med tanke på kodingen som må til og potensiell feilsøking. Jeg kontaktet BimmerUpgrade Norway, men de ønsket ikke påta seg jobben fordi de mente resultatet ikke ble bra nok. Jeg presiserte at jeg var kjent med begrensningene rundt HUD og varmeapparat-integrasjon. 

Så jeg har forsøkt meg på en oppsummering av kvalitetene ved de ulike alternativene. Listen er neppe uttømmende.

NBT:

+ God kvalitet på enheten

+ Er originaldeler 

+ Moderne betjening med touch idrive.

+ Bytter ut hele den gamle CCC-enheten. Ingenting gammelt som kan gå i stykker lengre (bank i bordet). 

- Er dyrt og komplisert å få til å virke

- Ikke like funksjonell som en Android-enhet.

Montering er komplisert og tidkrevende, og jeg vet ikke hvordan det integrerer sammen med S752A Individual Audio System. For å få NBT-en til å virke trenger jeg adaptere for 550 €, kabler og touch-kontroller til iDrive-hjulet og noen til å legge inn rett VIN på NBT-en, i tillegg til det jeg ikke vet jeg trenger enda. Jeg har kjøpt bryterpanel fra E61 med CIC. 

Android

+ All funksjonalitet man kan ønske seg

+ God tilgjengelighet på spillere Søk etter Android-enheter hos Aliexpress. Jeg har filtrert på 8 kjerner, 4 GB ram og 64 GB lagringsplass for å slippe de dårligste enhetene (tror jeg)

+ Moderne utseende, konfigurerbart.

+ Tilgjengelig med Android 10, og tilsynelatende kan enhetene oppgraderes til nyere Android-versjoner, dog er det mer arbeid enn å oppgradere en android-telefon.

- Ukjent kvalitet på spillerne. Neppe garanti fra Kinesiske selgere etter halvannet år. Usikker på om dette er et reelt problem.

- Risikerer å bruke mye tid på konfigurasjon av spiller (det negative med mange valgmuligheter)

- Beholder gammel CCC som kan gå i stykker. 

- DAB må kjøpes utenom som USB-dongle, men de integrerer bra. Usikker på hvor godt DAB-mottaket er. 

- Spillerne er egentlig ikke så billige når man velger fra øverste hylle og skal ha DAB i tillegg.

Montering er enkelt.

Blåtann-adapter

+ Billig

+ God lydkvalitet, adapteret støtter APT-X

- Starter ikke automatisk når man skal kjøre, mer fikling i bruk for å bytte sang, bytte radiostasjon osv.

- Volumet på telefonen starter bestandig på 50 % med mitt adapter

- Bruker mobildata til radio (ikke et praktisk problem for meg)

- Upraktisk dersom andre skal bruke bilen.

- Bilen min skrur ikke av strømmen på USB-tilkoblingen med en gang tenningen skrus av, derfor hender det at jeg manuelt må koble til etter et raskt stopp. 

- CCC-skjermen blir mer eller mindre unyttig (skrur den ofte av med snarvei på rattet).

Montering er veldig raskt og enkelt og dette er det jeg bruker i dag, men jeg er litt misfornøyd allikevel, bare se på listen over.

Integrerte DAB-adaptere

Har kun testet adapteret fra Kufatec adapter (kjøpte det i julegave til mor). Mangler Service Following, en mangel jeg ikke gidder å leve med. Ifølge DAB-tråden er det også trøbbel med kombinasjonen Kufatec og CD-veksler som min bil er levert med. Adapteret har ikke blåtann.

Anywave SRT18 har jeg kun lest brukeranmeldelser av, virker veldig uferdig. Når produktet ble annonsert synes jeg det så veldig lovende ut. Er produsert i Norge.

Eksterne DAB-adaptere

De beste eksterne adapterne virker å være PURE Highway 600 DAB+ Adapter eller Tiny Audio C5. Originalpolitiet i meg forbyr mer eller mindre montering av denne typen enheter synlig i kupeen. Kanskje jeg kan klare å montere Pure Highway 600 DAB i midtkonsollet? Begge adapterne har innebygget blåtann.

Diskusjon

Diskusjonen i dette innlegget er svak, fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for hva som er det viktigste for meg. Det var enklere når bilstereoen var 1 eller 2 din stor og levde for seg selv i midtkonsollet. NBT tiltaler originalpolitiet i meg, men den er kostbar og komplisert Android-enheter er funksjonelle, men er egentlig ikke så billig,. Prismessig vinner blåtann-adapteret, men jeg er egentlig ikke fornøyd med funksjonaliteten ved mitt adapter. DAB-adapterne har alle mangler jeg ikke ønsker å leve med. 

Oppgradering til CIC med Combox har jeg egentlig ikke vurdert, burde jeg sett mer på dette? Er det andre alternativer jeg har oversett?

Konklusjon

En Android-enhet virker å  være det beste kompromisset mellom pris, funksjonalitet, kompleksitet og montering. Kanskje er det noen i Oslo/Østlands-området som har en BMW (E6x eller liknende) med en nyere Android-enhet jeg kunne testet? 

 

Bilen min har følgende lydrelaterte utstyrskoder:

S752A Individual Audio System. 

S609A Navigation System Professional
S610A Headup Display
S612A BMW Assist
S616A BMW Online
S620A Voice Control
S633A Preparation Mobile Phone Business
S672A CD Changer For 6 CDs
S698A AreaCode 2 For DVD
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Control For Teleservices
S6FLA USBAudio Interface
S7SPA Nav Professionalcellph Prep Bluetooth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kufatec mangler service following. Kontaktet de for en tid tilbake og spurte, og de hadde heller ingen planer om å implementere dette. 

Burde skrevet at jeg bruker Android-telefon og ikke ønsker å bytte til iPhone. Tenker du på CarElite 300B tilkoblet 6FL USB-kontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utvilsomt gått for NBT-retrofit. Å bruke penger på Android-skjermer som bruker lyd over AUX og et sviktende CCC-system er ikke noe jeg ville gjort. Ei heller ville jeg brukt særlig med penger på en CIC/Combox/DAB+ retrofit, da dette totalt sett vil bli dyrere enn en NBT. Det var vel i starten det var problematikk med klimavisning og HUD-support, men nå har vel dette bedret seg betraktelig siden Super Mario Bros-kvaliteten på de første adapterne. Ellers ser det jo ut til at Bimmerretrofit har eNBT-adapter for NBT EVO (som jo er litt annerledes enn NBT) som støtter OEM visning av temperatur og HUD-support. En vinn-vinn for mitt vedkommende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det at CCC-systemet fort kan være sviktende som gjør med nølende til å bruke 5-600 USD på en Android-enhet. Ja, den er mer elegant enn streaming fra telefon, men løsningsarkitekturen blir ganske lik. NBT-en har jeg allerede kjøpt også. Så da står jeg i realiteten igjen med to alternativer, blåtann-adapter eller å fullføre NBT-monteringen. Jeg synes fortsatt klimaintegrasjonen i NBT-adapterne er litt supermario, men det kan jeg leve med . Det er ikke så ofte jeg behøver å justere luftdistribusjonen at det gjør noe. HUD-integrasjonen skal angivelig være ganske bra, men jeg har ikke sett noen videoer av hvordan det fungerer i praksis.

 

Nå hadde jeg dessverre litt for stort fokus på DAB når jeg kjøpte NBT-enhet til at jeg overså at mange av NBT-enhetene ikke har innebygget GPS. Min har selvsagt ikke innebygget GPS. Det betyr at jeg også må ha et adapter for at navigasjonen skal fungere. Det finnes meg bekjent to leverandører av dette, BMWcustomretrofit og Bimmerretrofit

Fra BMWcustomretrofit vil jeg minimum trenge disse adapterne for 600 € (ikke 550 som jeg skrev i min første post): 

https://www.bmwcustomretrofit.com/bmw-nbt-most-retrofit-adapter-hud-support-nbt-e-series-most

https://www.bmwcustomretrofit.com/navigation-retrofits/bmw-evo-atm-emulator-gps-evoid5-evoid6-id5-id6

Fra Bimmerretrofit disse, for minimum 948 $:

https://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=112

https://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=119

Jeg har vært i dialog med begge leverandørene på e-post for å kartlegge omfanget av ombyggingen, og så langt har BMWcustomretrofit gitt meg de beste svarene. 

For meg er bilen mer enn moderne nok ellers, den har ingen kjente feil som drar med seg en masse annet i samme slengen (som CP4), og med TRF steg 2 går den ganske bra, selv om den lukter båt. Så jeg kan forsvare kostnaden ved å fullføre oppgraderingen, bare jeg hadde fått ned usikkerheten rundt kodingen litt mer..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det NBT eller NBT EVO du har kjøpt? Iflg. Bimmerretrofit støtter deres eNBT-emulator OEM klimavisning når det er NBT EVO det er snakk om. Emulatoren støtter også navigasjonsvisning ettersom enheten din har ekstern. Synes personlig at produktene til BMWcustomretrofit så mildt sagt jalla ut. Ellers har du Bimmertech, men jeg vet ikke om de har eNBT-emulator. 
 

https://www.bimmerretrofit.com/store/index.php?route=mobile_store/product&product_id=118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBT EVO ID6 fra en 2018 modell F20 140i (8,8" skjerm). kjøpt på eBay fra England.

Hm, kanksje NBT-montering er enklere enn jeg først trodde alikevel? Det ser i hvert fall ut som adapteret du linker til støtter alt, inkludert NBT-enheter uten intern GPS. Jeg må studere manualen demmes på nytt ser jeg, og kanskje sende en mail og spørre hva som ligger i "Free PC Utility for eNBT Retrofit Adapter configuring and NBT EVO head unit coding*", kanksje denne også støtter å legge inn rett VIN på NBT-enheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en del produkter fra Bimmerretrofit, og har aldri hatt noen problemer med emulatorer eller det som er. Emulatoren jeg linket til skal støtte det meste. Personlig vil jeg nok si det er mer jobb å tilpasse midtkonsollen og midtkonsollist til touch-kontroller enn det er å få resten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en henvendelse til Bimmerretrofit og spurte hva som ligger i den utilityen. Jeg var kanskje bare uheldig med den som svarte meg forrige gang, for dine svar her har vært mye bedre. 

Tilpassing av midtkonsoll og midtkonsollist bekymrer meg ikke veldig.. Har du erfaring med montering av NBT i E-serie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var mer ment som at dette er overkommelig arbeid. Nei, ikke montert NBT i E-serie, men CIC i E-serie og CIC/NBT/NBT EVO i F- og I-serie. Kan ikke se for meg at dette bør by på veldig store problemer, egentlig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt gått for en Android-skjerm. Faktisk HAR jeg gjort det, så bare spør om du lurer på noe (E87, men samme jobben, og samme funksjonalitet, 4GB/64GB/snapdragon 625, som den du har sett på). Bare forbedring i lyd sammenlignet med mobil over AUX, var verdt prisen på 4000, kan ikke sammenlignes med tidligere modeller i så måte.

NBT er etterhvert også et aldrende system. Skepsisen fra Bimmerretrofit er grunn til å ta på alvor. Yrkesstoltheten valgte bort en pen fortjeneste ved å gi deg et ærlig råd.

Hvis CCC skulle ta kvelden, er det en relativt rimelig og enkel jobb å bytte, du får vel slike enheter for en 1000-lapp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbakemelding fra Bimmerretrofit i går igjen. Det er mulig de selger gode produkter, men de er ikke så gode på å promotere dem. Kodingopsjonen til $179 sluttet de å selge i 2019, men den ligger fortsatt ute som noe man kan kjøpe. De videreformidler imidlertid koding over internett for ca $450-500. Er det så mye arbeid for en som kan det å legge inn VIN på en NBT-enhet, eller er programmeringen mer omfattende enn det? 

Så langt jeg har funnet ut er det ikke mulig å få NBT EVO "på nett" uten en aktivert ATM-modul. ATM-modulen må derfor hentes fra en bil som har Connected drive aktivert. Det er ikke mulig å endre VIN på en aktivert ATM-modul, så samme VIN må legges inn på NBT EVO-enheten (og sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor det er nødvendig å legge inn bilens VIN på NBT EVO for at den skal virke offline, men det er en annen sak).

 

@Basse Lusk Du har et poeng i at NBT på en måte er aldrende. Egentlig var NBT EVO utdatert som multimedia-enhet allerede ved lansering for oss uten iPhone.

Hvilken Android-skjerm har du, og kjøpte du med DAB? Når jeg spekker en skjerm blir prisen fort et godt stykke over 4000,- med dagens dollarkurs. Avin kommer på ca $510 med DAB og Android 10, i tillegg kommer frakt og moms. Link til Avin

Hvordan er oppstartstiden på din Android-skjerm? Har sett en del videoer på Youtube, og det virker litt varierende. 

Og hvor bra er integrasjonen med iDrive-hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte skjermen gjennom Aliexpress, de fleste gjør det, sparer noen kroner og det er samme skjermene som selges overalt (finnes bare to-tre produsenter). Norske myndigheter har ingen moms-avtale med Aliexpress, så det blir ikke automatisk momsberegning (som ved kjøp gjennom eBay), med mindre din pakke blir valgt ut for tollbehandling. Min selger hadde satt verdien til $100, så det ble vel 200 kroner å betale i moms for meg.

10,25" touch-skjerm med antirefleks, 4 GB RAM og 64 GB lagring. Viktig at du velger Snapdragon 625 CPU, ikke PX6. Touch-funksjonaliteten er av første klasse. God byggekvalitet og alt ser originalt ut. Kineserne har rett og slett gjort en god jobb med disse modellene.

Veldig enkelt å oppgradere Snapdragon-enhetene, i motsetning til PX6. Bare kopier filen til en USB-pinne, sett inn og bekreft, så går resten av seg selv (både oppgradering innen 9-versjonen og til 10-versjonen).

Oppstart tar 25 sekunder. Ryggekamera og sensorer er likevel tilgjengelig umiddelbart (skjermen har eget system utenom Android for dette).

Ja, jeg monterte ryggekamera også. Fungerer som originalt, med PDC og dynamiske hjelpelinjer (endrer seg med dreiing av rattet). Knappen for PDC i midtkonsollen fungerer som før (for biler med PDC både foran og bak), og PDC/kamera-interfacet lukker seg automatisk etter noen sekunder kjøring fremover (som originalt).

DAB er ikke integrert i skjermen, men besørges av en USB-dings, jeg kjøpte min på eBay for 200 kroner. Monterte original antenne, det gir optimalt mottak. Veksling mellom NRK-kanaler og andre har en forsinkelse på 4 sekunder, mot 2 sekunder i min i3. Veksling innbyrdes mellom NRK-kanaler, eller innbyrdes mellom andre, skjer umiddelbart. Dette er med appen DAB-Z, som også har opptaksfunksjon, som jeg bruker hyppig. For Service Following i DAB-Z må det brukes en annen modus som gir 3-4 sekunders forsinkelse mellom alle kanalbytter. Dette jobbes det med å fikse, så langt jeg har forstått.

iDrive-hjulet fungerer globalt i alle apper (Android systemversjon 9/3.8.5 eller nyere), med unntak av i Waze, fordi den er laget kun for touch. Høyre, venstre og opp fungerer, men ikke ned, av en eller annen grunn, men dette har jeg fikset med Tasker. Knapper Meny, Nav, Option og Back fungerer i Android, mens Tel, Radio og Media/CD åpner respektive funksjoner i CCC (ideelt sett burdet disse også vært mappet til Android-funksjoner, men det er til å leve med). Alle handsfree-knapper på rattet fungerer (Tel åpner der telefonen i Android).

Ting å pirke på:

- Nevnte iDrive-knapper Tel, Media/CD og Radio burde vært mappet til Android.

- Må skru opp lyden når jeg skal ringe med Bluetooth handsfree.

- Intern mikrofon er for svak, jeg har montert ekstern mikrofon for brukbar funksjonalitet.

- Oppstartstid kan aldri bli rask nok. 25 sekunder er akseptabelt, men den booter fra start når tenningen har vært avslått i minst 10 sekunder.

For ditt vedkommende kan det være nødvendig å bruke AUX i midtkonsollen for lyd. Vanligvis på disse modellene, så kjøres lyden direkte til AUX i headunit via Quadlock/kabelnettet, men for biler med combox (AUX går til combox, ikke head unit?) kan det være nødvendig å trekke kabel til AUX-kontakten. For øvrig bør selve AUX-kontakten kobles ut, den har elektronikk som forringer lyden, eventuelt erstattes med en uoriginal kontakt.

Edit:

- Skjermen har også 4G som virker i Norge, men ikke alle 4G-bånd i Europa er støttet. Alternativt kan du dele WiFi fra telefonen.

- Kun mobiltelefoner kan kobles til Bluetooth. Carly f.eks. fungerer ikke med Bluetooth-adapter, men kan brukes med OBDII-kabel, for rask diagnose og koding. Apper som Torque antar jeg også vil fungere slik.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å skrive en så grundig tilbakemelding, du besvarer nesten alle spørsmålene jeg hadde til Android-enheter. Det eneste som gjenstår ubesvart er enhetens holdbarhet, varer den f.eks 5 år? Det er jo en risiko man eventuelt må ta. 

Så skjermen er faktisk 10,25", ikke 8,8"? Har mer eller mindre tolket det som kreative spesifikasjoner og skryt siden originalskjerm er 8,8".

Interessant at skjermen har eget system for ryggekamera og PDC, den informasjonen tror jeg ikke jeg har sett andre steder (hos selgere altså, det står helt sikkert på forum).

Har du kablet eller trådløst ryggekamera? Hvordan fungerer eventuelt det trådløse? Jeg har allerede byttet ledningsnettet i bakluka og kommer ikke til å legge til flere kabler så trangt som det er. Dessuten er nok kvaliteten på kablene som følger kinakameraene så dårlig at de vil knekke etter kun kort tid. (NBT EVO støtter kun NTSC 3.58, de fleste kameraene fra Kina er NTSC 4.43 (eller PAL) og vil gi sort/hvitt-bilde. Originale ICAM kan selvsagt brukes, men er dyre.)

Jeg har CCC med individual lydsystem, men sannsynligvis ikke combox slik at AUX kan kobles bak på CCC-enheten. Etter hva jeg har lest ble ingen E60/E61 levert med combox og CIC er et krav for ettermontering. Jeg benytter AUX-inngangen via et blåtann-adapter og lyden oppleves som god, med unntak av litt ujevn bassgjengivelse som er mer fremtredende i noe musikk enn annen. Og i og med at jeg har CCC, ikke CIC har jeg ingen av iDrive-knappene du nevner. En interessant oppgradering hadde vært touch iDrive-kontroller fra NBT EVO :-)

Innebygget handsfree har jeg ikke brukt i noen BMW jeg har eid, så det er ikke en bekymring. En skikkelig øreplugg gir bedre lyd og mindre støy i andre enden pga innebygget støykansellering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...