Gå til innhold

Valg av hjullager og verksted


Ingvar Magne
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Trenger sårt hjelp med valg av hjullager og verksted. Har et gåent hjullager på bakre venstre hjul som må skiftes. Bilen er en E87 120i produsert i 2008.

Har funnet dette hjullageret på Internett:

https://www.bildeler.no/hjullager/v/41753/bmw/1-serie?arsmodell=2009&drivstoff=B&karosseri=760&motorkode=N43B20A&drivhjul=2&akseldrift=Tohjulsdrift&girkasse=&chassisnr=WBAUD11020JT91993&bil=22954&regnr=PD40375

 

Er dette hjullageret av tilfredsstillende kvalitet? Om ikke, hva slags hjullager bør jeg da eventuelt velge?

Lurer i samme slengen på om noen har et verksted å anbefale i Bodø-området som er flinke og ærlige, men ikke altfor dyre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent merke for meg, men kan sikkert være greit nok likevel. Originalt lager koster uansett under 1000kr til denne bilen, og velger du f.eks et av GS partnerverkestedene i Bodø kan du sikkert få lavere pris på delen også:

  • Auto & Dekk Service AS
  • Auto-Elektro AS

(Selv bor jeg på vestlandet og har ingen kunnskap om noen verksteder i Bodø. Om ovennevnte er bra/prisgunstige vet jeg ikke).

De færreste verksteder liker forøvrig kunder som kommer med egne deler. Spesielt om de ikke er originale/av kjent kvalitet. Det er i såfall noe du bør avklare med verksted i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk for et informativt svar MrB.

 

Da dropper jeg nok å kjøpe lagrene selv. Skal forhøre meg med de verkstedene du nevner.

Men er det slik at jeg bør bytte hjullagrene på begge sider når det først gjøres, selv om det kun er det ene som er gåent?

Og er det vanlig at disse ryker på rundt 100 000km? Da bilen er kjørt såpas kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullager kan ryke på alt mellom 80.000 og 350.000km. 

Av alle bmwene jeg har hatt, har jeg bare byttet hjullager bak én gang, og det var på en e28 på 242.000km merket.

Tenker når du får byttet dette så er det ikke noe å tenke videre på :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Men jeg forstår det slik at å bytte hjullagrene bak blir dyrere (inkludert arbeid) kontra foran (grunnet bakjhjulsdrift). Stemmer dette?

Og kan en gåen diff lage en lignende ulyd som et gåent hjullager? Selv om jeg er rimelig sikker på at det er hjullageret.

 

Det viktigste spørsmålet: Bør man bytte begge hjullagrene, eller kan jeg skifte kun venstre bak?

 

Og tusen  tak for nyttig informasjon Evopower.

 

Endret av Ingvar Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå noe mer jobb når du har både håndbrekk og drivaksel der bak, så arbeidet bak vil koste mer. Diff på 1 serie kan absolutt lage ulyd, det er flere som har byttet diff. Du kan fint bare bytte det ene. Prisen for å bytte to bør være ca. dobbelt så høy som å bytte en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen Takk E.C

Jeg merker ikke noe ulyd fra diff. Verkstedet jeg var på hevdet at det var en høyfrekvent lyd fra diff. Dette er ikke noe jeg merker. Hadde en mekaniker i bilen på motorveien som konstanterte at det var venstre hjullager bak som lager en (turtallslyd) og var gåent. Merker det også selv. Men ved svinging mot venstre, så forsvinner ulyden helt.

 

Kan dette være diffen?

Jeg har nå kjørt fra Oslo til Bodø. Ingen forandring i hvordan bilen oppfører seg.

Endret av Ingvar Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

Og tusen takk for alle svar.

 

Det jeg lurer litt på, er om et defekt hjullager kan lage den samme typen ulyd som et defekt lager i diff? Det er en ulyd tilstede ved høy fart, og som blir verre jo høyere farten blir (blir markant rundt 80km/t, og helt brutal ved 120km/t) men blir ikke verre ved akselerasjon (som tilsynelatende skal være forskjellen på om det er diff eller hjullager).

Lyden kan best beskrives som at det er høyt turtall. Som sagt tidligere, så forsvinner lyden helt ved svinging til venstre. Vil unødig uthenge noen, men verkstedet jeg besøkte i Oslo før jeg kjørte til Bodø mente at både hjullager og hele diffen bør byttes.

 

Er det slik at man må bytte hele diffen, hvis det skulle vise seg å være et defekt lager i diff, slik verkstedet hevder? Har noen eventuelt noen formening om hva jeg bør foreta meg? Takk for råd Otis, men nå begynner denne lyden virkelig å freake meg ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lager i diffen er defekt, så bør nok hele diffen sees over før man evt bestemmer seg for neste steg. Spon fra defekt lager vil sannsynligvis ødelegge mer inni diffen. 

Hva er galt med å tappe olje av diff, se etter metall spon? Om det er defekt lager i diff, så vil det være metall der.

Er det ikke defekt lager i diff, så er det sannsynligvis ingen metall der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Otis.

Interessant at du sier det.

De åpnet diffen, og byttet olje. De sier også at det var spon i oljen i diffen. 

Men de nevner en høyfrekvent lyd. Det er noe helt annet enn jeg hører, og lyden forsvinner ved venstresving (brå sving riktignok). 

Kan det være at de har rett? At hele diffen bør skiftes, og ikke bare et lager, inklusiv hjullageret?

 

Legger ved bilde av arbeidsbeskrivelsen jeg fikk.

IMG_20200815_004347_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg glemte å presisere til verkstedet, og dere, var at jeg skulle kjøre til Bodø (der jeg bor).

Dermed fikk jeg en følelse av at de skulle kreve mer penger av meg enn nødvendig, ved å få meg tilbake til verkstedet og fikse eventuelle feil hos dem.

 

Dette trenger selvsagt ikke å stemme, var kun en følelse.

 

Det var far min som leverte bilen, da han har brukt verkstedet tidligere. Jeg syntes det var uforsvarlig å kjøre helt fra Oslo til Bodø med en slik ulyd. Men det skulle gå bra sa de da jeg hentet bilen.

Det viste seg også at det gikk fint, men utrolig plagsom ulyd. Høres ut som om man alltid bånner turtallet.. hehe. Er dere kjent med denne ulyden?

Endret av Ingvar Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at du har dårlig hjullager og lager i diffen. 

Om man åpner diffen så er det litt jobb med å få det bra. Kan hende det er billigere å skifte diffen med en brukt en. De kan ikke koste så mye. En overhaling av diffen koster fort 8000,- gjort profesjonelt. 

Mitt tips er å skifte hjullager og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Otis.

Men bør jeg få en av verkstedene i byen til å sjekke det ut på nytt?

Eller kan arbeidsbeskrivelsen jeg postet stoles på?

Det MrB foreslo som innebærer å oppsøke de to partnerverkstede i byen kan være er lurt skjønner jeg, Med tanke på pris på deler og arbeid?

Så mitt hovedpunkt er egentlig om jeg bør få en ny vurdering på om det er både hjullager og diff som bør skiftes. Anbefaler du å gjøre det som allerede er anbefalt, eller å få en ny vurdering?

 

Beklager om jeg stiller litt vanskelige spørsmål..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...