Mariuse34 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Tenkte å oppgradere skralla, og få meg en automatisk en. Men skal jeg gå for luft eller batteri? Ser jeg får en på luft for en femhundrelapp. Batteri er vel nærmere et par tusen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Batteri. Samler/har du en batteriserie fra før? Skal du ha en luft må du ut med litt mer enn 500,- for og få en skikkelig. Jobben selger en på luft til 600,- ish, og 60% kommer i retur fordi den ikke duger/svarer til forventningene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Mitt inntrykk er at man valgte luft før, da batteriverktøy var tungt og klumpete om man søkte kraft og kapasitet. Da var luft tingen. Nå er det ikke et tema lenger. Nå er det et større irritasjonsmoment å måtte sno seg rundt med slangen overalt. Jeg har både 1/2 og 1/4 luftskralle, og jeg har ikke brukt de på årevis. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Jeg har begynt og gå litt andre veien igjen, tilbake til luftverktøy. Spesielt på ting som jeg ikke bruker veldig ofte så synes jeg luftverktøy er mye mer praktisk. Om det henger på veggen et år så funger det med det samme uten og måtte lade et batteri først. Har opplevd flere ganger at batteriverktøy som har blitt liggende ikke vil ta lading lenger og da er man like langt. På verktøy man bruker på et daglig basis er nok batteri bedre men batteriene varer ikke evig de heller og jeg synes fortsatt at bra batterier er litt dyre. hsd og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 (endret) @Rune-K Det stemmer at batterier blir ødelagt over tid om de ikke brukes/lades. Anbefaler en vedlikeholdslading hver 3. måned på batteri som ikke er i bruk. Derfor man også skal vedlikeholdslade eksempelvis robotklipper midtvinters for at batteriet ikke skal være ødelagt til våren, det samme med en el-sykkel. Batterier er dyre, det er som regel de som koster. Det er fort 900-1200,- for ett 5Ah batteri, så klart det er kjipt når de ryker. Av samme grunn desto viktigere å ta vare på Man slipper jo vedlikehold i den grad på luft og levetiden er nok lengre, men så er det jo et ork og drasse med seg kompressoren og luftslangen. En liten handy 6L kompressor holder ikke til muttertrekker. Men klart, er den stasjonær i garasjen og du kan ha en 50L så er jeg enig i det du sier, selv om batteri er tingen her. Personlig ser jeg ihvertfall nytten i batteriskrallen andre plasser også og den har vært gull å hive med seg i bil Endret August 18, 2020 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Det er nesten ingen profesjonelle som lenger bruker luft. Årsaken er at man faktisk må ha luft. Luft-kompressor er kostbar i innkjøp og vedlikehold. Så er det litt knoting med slanger og slikt. Men er luft-anlegg etablert, så bør man vel bruke det? Luft gir et stort utvalg av verktøy, slik som meisel. slipemaskin, muttertrekker, lakksprøyte, boremaskin, skralle osv. Men har man ikke luft og man skal kun skru en gang i blant, så kjøp et kvalitets el-verktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 18, 2020 Forfatter Share Skrevet August 18, 2020 Kjører en 50 liters atlas copco rett ved der jeg jobber. Jeg har metabo som verktøyserie, og så vidt jeg ser har de bare luftvariant på skralle. Nå skrur jeg ikke hver dag, men har ofte et prosjekt stående som jeg hygger meg med å skru på. Nå skal jeg bytte servopumpe på en bil og starter på den andre. Så kjenner litt på lysten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 18, 2020 Share Skrevet August 18, 2020 Det jeg sliter med luftskrallene er at man ofte skal dra slangen med seg under bilen, og vri og vende på dette til å få satt pipa innpå. Mulig det ikke er slikt det er ment å brukes, men har som regel ikke så dårlig tid når jeg skrur at jeg ikke kan bruke vanlige skraller der man kommer til. Mariuse34 og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå