Jump to content

BMW E39 540 girkasseproblemer

Bakken846
 Share

Recommended Posts

Hei! Har nylig kjøpt en 1997 E39 540ia, som jeg sliter litt med girkassen. Ved litt pådrag enten opp en bakke eller f.eks mot kryss, for å så slippe gassen og la den trille frem til krysset, har den en tendens til å hoppe ut av gir selv om den står i D. Om jeg gir gass er det som den er i nøytral og motoren ruser seg opp, og plutselig hopper den i gir, og den går i safe/limp mode. Da pleier jeg å kjøre til siden, og stoppe bilen. Plutselig er girkassen helt fin igjen når jeg starter bilen, og kan kjøre videre. Hjelp? Kassen ble flushet like før kjøp.

For å utelukke en feilkilde, forsøk å sette bilen i sportsmodus (jeg antar du har steptronic). På RR med de samme girkasseoppsettene så er det noe galt med girmekanismen. Da skjer dette kun i D, og ikke når hendelen står i "manuell" modus. 

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det spørs veldig hvilken ventil det er. Det er mest sannsynlig slitasje i resten av ventilhuset også, så det må isåfall vacuumtestes. Er du helt sikker på at det ikke er sprekk i ventilhuset? Det sprekker på ett spesielt sted hver gang stort sett. Kan også være trøbbel med A-clutch trommelen (den sprekker), men da mister man som regel all fremdrift.

Verkstedet sa iallefall at de ikke så noen sprekker, men kan jo såklart hende de ikke så den. Det er jo ikke et BMW-spesifik verksted, så de har vel ikke all kunnskapen inne heller om akkurat disse kassene👍🏼 De sa det var den ytterste ventilen, men husker ikke om det var den til venstre eller høyre.