Gå til innhold

BMW E39 540 girkasseproblemer


Bakken846
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig kjøpt en 1997 E39 540ia, som jeg sliter litt med girkassen. Ved litt pådrag enten opp en bakke eller f.eks mot kryss, for å så slippe gassen og la den trille frem til krysset, har den en tendens til å hoppe ut av gir selv om den står i D. Om jeg gir gass er det som den er i nøytral og motoren ruser seg opp, og plutselig hopper den i gir, og den går i safe/limp mode. Da pleier jeg å kjøre til siden, og stoppe bilen. Plutselig er girkassen helt fin igjen når jeg starter bilen, og kan kjøre videre. Hjelp? Kassen ble flushet like før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det spørs veldig hvilken ventil det er. Det er mest sannsynlig slitasje i resten av ventilhuset også, så det må isåfall vacuumtestes. Er du helt sikker på at det ikke er sprekk i ventilhuset? Det sprekker på ett spesielt sted hver gang stort sett. Kan også være trøbbel med A-clutch trommelen (den sprekker), men da mister man som regel all fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet sa iallefall at de ikke så noen sprekker, men kan jo såklart hende de ikke så den. Det er jo ikke et BMW-spesifik verksted, så de har vel ikke all kunnskapen inne heller om akkurat disse kassene👍🏼 De sa det var den ytterste ventilen, men husker ikke om det var den til venstre eller høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...