Bakken846 Posted August 19, 2020 Share Posted August 19, 2020 Hei! Har nylig kjøpt en 1997 E39 540ia, som jeg sliter litt med girkassen. Ved litt pådrag enten opp en bakke eller f.eks mot kryss, for å så slippe gassen og la den trille frem til krysset, har den en tendens til å hoppe ut av gir selv om den står i D. Om jeg gir gass er det som den er i nøytral og motoren ruser seg opp, og plutselig hopper den i gir, og den går i safe/limp mode. Da pleier jeg å kjøre til siden, og stoppe bilen. Plutselig er girkassen helt fin igjen når jeg starter bilen, og kan kjøre videre. Hjelp? Kassen ble flushet like før kjøp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted August 19, 2020 Share Posted August 19, 2020 Diagnose først. sveigis 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemyNG Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 Diagnose ja, og siden kassen har blitt flusha så kan det hende du bør sjekke om det er nok olje i kassa sveigis 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted August 20, 2020 Author Share Posted August 20, 2020 Ok takk, da får jeg prøve en diagnose og se. Har søkt på nettet etter folk med lignende problemer, men fant ingen så tenkte å høre her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariuse34 Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 For å utelukke en feilkilde, forsøk å sette bilen i sportsmodus (jeg antar du har steptronic). På RR med de samme girkasseoppsettene så er det noe galt med girmekanismen. Da skjer dette kun i D, og ikke når hendelen står i "manuell" modus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted August 21, 2020 Author Share Posted August 21, 2020 Feilen var der ennå selv om den sto i sport. Mistenker et eller annet med elektronikken, men usikker på hva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 Ikke uvanlig med sprekk i ventilhuset på denne typen girkasse. Kan føre til ulike girskiftproblemer lignende det du beskriver. uglefossen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted September 3, 2020 Author Share Posted September 3, 2020 Ok. Da er det skifte av kasse som er tingen da? Tenker å ha en kjapp diagnose først iallefall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariuse34 Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 10 timer siden, Bakken846 skrev: Ok. Da er det skifte av kasse som er tingen da? Tenker å ha en kjapp diagnose først iallefall. Du kan overhale ventilhuset eller bytte det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted September 7, 2020 Author Share Posted September 7, 2020 Da har jeg hatt den på diagnose og følgene feil kommer opp på selve girkassemodulen: 83 Gear monitoring 1 84 Gear monitoring 2 85 Gear monitoring 3 6A Stall speed monitoring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Ville tatt ned bunnpannen og inspisert forholdene. Sjekk om det er spon eller partikler i olja som kan tyde på havari og sjekk ventilhus for sprekk. Jeg kan se på det for deg om du vil, send meg en PM 👌 Mvh Thomas Netlandet uglefossen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 Takk for tilbudet Thomas. Har hatt den på verksted nå, var ingen spon i oljen, og den så fin ut. Ingen sprekker i ventilhuset, men den ene ventilen gikk treigere enn de andre. Er det kun denne som trengs å skiftes da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Det spørs veldig hvilken ventil det er. Det er mest sannsynlig slitasje i resten av ventilhuset også, så det må isåfall vacuumtestes. Er du helt sikker på at det ikke er sprekk i ventilhuset? Det sprekker på ett spesielt sted hver gang stort sett. Kan også være trøbbel med A-clutch trommelen (den sprekker), men da mister man som regel all fremdrift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakken846 Posted September 22, 2020 Author Share Posted September 22, 2020 Verkstedet sa iallefall at de ikke så noen sprekker, men kan jo såklart hende de ikke så den. Det er jo ikke et BMW-spesifik verksted, så de har vel ikke all kunnskapen inne heller om akkurat disse kassene👍🏼 De sa det var den ytterste ventilen, men husker ikke om det var den til venstre eller høyre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now