Gå til innhold

Bmw e71/E70 x6/x5 5.0i, kjente feil


nilzeeey
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å vurder en ny bil i vinter. Har en x6 2010 x5 5.0i som er gått 150k på handen. Selgeren sier det er litt svetting fra toppdekselpakkingen. Jeg skifter gjerne den iløpet av vinteren.

Er det like mye feil på disse som det høres ut som? Ser det er mye snakk om ventiltetninger. Er denne motoren en motor man bør holde seg unna? Er det gjort noe tilbakekallinger på disse motorene med ventiltetningene?

Kunne gjerne tenkt meg en x6M/x5M, er det samme problemstillingene med disse motorene? 

 

https://bmwtuning.co/n63-engine-problems/?fbclid=IwAR2QV6-DG54sxHby9-00ghdbcpgtmawgyh0Da-I81G4FJSNquRHEnixEK2U

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel de aller første som har dårligst rykte, hvis man ser på delenummer som kom det en ny veivaksel et sted i overgangen 2010/2011. Grunnen til dette er problemer med rådelager som er en veldig dyr reprasjon. Ellers er det noen problemer relatert til veldig lange oljeintervaller som forårsaker igjenkoksede oljeretur fra turboer. Så har man lekkasje fra oljereturdeksel fra turboer. Utenom det har man enklere ting som lekkasje fra veivhusslangene og kjøleslanger fra turboer. 

8000-10000km er anbefalt intervall på oljeskift på disse, jeg bytter på 8000km og har gått opp til 5w40 istedenfor 0w30, ei 5w40 olje har litt sterkere oljefilm ved høy temperatur og høy belastning, den olja jeg bruker har 3.9 mPas istedenfor 3.5mPas på 0w30

Når det gjelder ventiltetninger har det vært flere revisjoner på disse også, også her er de verste fra de første motorene som kom sent 2008. Det har aldri vært tilbakekalling på disse men i USA har de blitt byttet gratis hvis oljeforbruk er over 1 liter pr 750 miles, om ikke det hjelper har det blitt bytta hele motorer med et prosentvis fratrekk for alder og kjørelengde. 

Dette kom i stand som en lawsuit etter at BMW ble saksøkt av eiere av biler med disse motorene. 

USA hadde noe som het CCP som skiftet dyser til index 12, vacumpumpe, LMM og sjekket strekk i register, nytt batteri etc, i Europa var det meg bekjent ingenting slikt. 

Så de første av disse motorene har et litt rufsete rykte, hvor stort problemet er vet jeg ikke for det er svært mange som kjører problemfritt også. 

Problemet er at det er så trangt at motor må ut for å fikse enkelte ting og da blir det dyrt. 

Jeg kjøpte selv en 2013 for å få facelift motoren hvor disse tingene er forbedre men jeg hadde ikke vært så redd for å kjøpe en tidligere modell heller, det virker som dette var en periode med forskjellige ting både på n63 men også n47, n57, n46 for å nevne noen. 

En ting å ha i bakhodet er at mye av det du finner om 50i motoren er fra USA, jeg sier ikke at det ikke er reelt men de er annerledes enn oss Nordmenn. De skal ha alt dekket av forsikringen eller forhandler. Det er advokatlandet nr 1 og de holder på med mye rart, det er mye piruetter og meth og E85 og voldsom trimming så det kan sikkert ha noe å gjøre med at det ryker et rådelager i ny og ne hvis en slik bil kommer i hendene på en som ikke skjønner hvordan man håndterer en slik bil. 

Jeg har selv hatt en steg 4 bil fra TRF, jeg mener ikke at du må være professor for å eie en slik bil men hvis man er en villmann så er potensiale for å ødelegge større enn med en original bil

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som melder at det fungerer med Liqui Moly oilsaver om oljeforbruk er høyt, denne hevder å få ventiltetninger og pakninger til å svelle ut igjen. I tillegg hadde noen av disse 50i motorene problemer med at de små hullene i skraperingen på stempelet hvor olja skal renne gjennom når stempel går opp tetter seg slik at olja blir med opp og blir brent, dette kom også av lange oljeskiftintervaller hvor det til slutt kokser og tetter steder med trang passasje. 

Så igjen, ikke spar på olja, ihvertfall ikke på disse varme V8erne. 

Jeg sendte inn en oljeprøve etter 8000km, da så den veldig bra ut, det var fremdeles tilsetningsstoffer igjen og den var fri for kjølevæske og drivstoff. Den hadde også veldig lave verdier av metallpartikler som viser at slitasjen på f.eks rådelager er lav. 

https://www.eurodel.no/tilsetning-motorolje-liqui-moly-motor-oil-saver

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 27.9.2020 den 9.46, nilzeeey skrev:

 

 

Synes prisene på finn.no var litt stiv, får bilen for 280000.- som er gått 150000km

Ble det kjøp? Lurer selv på en slik som kone / bruksbil i heimen. 
 

E70 x5 50i til 280000,- ?? Trodde dem gikk for mye mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
On 9/27/2020 at 9:09 AM, Hpi said:

 

Jeg sendte inn en oljeprøve etter 8000km, da så den veldig bra ut, det var fremdeles tilsetningsstoffer igjen og den var fri for kjølevæske og drivstoff. Den hadde også veldig lave verdier av metallpartikler som viser at slitasjen på f.eks rådelager er lav. 

https://www.eurodel.no/tilsetning-motorolje-liqui-moly-motor-oil-saver

Hei @Hpi, hvor sendte du inn oljeprøver? Har leita litt på nett men finner ikkje nåke som ser vetig ut😅

Endret av Larssoyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Larssoyl skrev:

Hei @Hpi, hvor sendte du inn oljeprøver? Har leita litt på nett men finner ikkje nåke som ser vetig ut😅

Hei,

Jeg sendte til Blackstone i Usa. De sender deg tomme flasker gratis mener jeg og så betaler og bestiller du analyse på nettsiden deres og sender flaska avgårde 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...