AndyP Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 Vår 2010 BMW X5 3.0 har i det siste fått en slags pulserende romlelyd som høres godt på tomgang og lavt motorturtall. Det piper også innimellom på omdreininger mellom 2000 og 2500 o/min. Vi kjøpte bilen for 3 år siden, og den hadde da en km. stand på 128 000. Nå har den passert 205 000 km. Vi har hverken byttet dynamoreim eller A/C-reim, og mistenker at lydene kan komme fra en av, eller begge, reimene. Det er vanskelig å inspisere dem, fordi det er veldig trangt mellom radiator og reimer, men jeg har sett at de ikke har sprekker på sporsiden. Jeg har observert at strammehjulet til dynamoreima ikke er stille når det går rundt, men beveger seg raskt sideveis. Noen som vet hva dette kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 Ingen vet hva det er. Du må nesten ta av reima og lytte. Reef89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2020 Tar man av reima, går ingenting rundt lenger (med unntak av motoren), så da blir det nok stille. . . Tror ikke jeg finner feilen med den metoden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 Du vil ihvertfall øke sannsynligheten. Når du gjør ingenting finner du ihvertfall ikke ut noe. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 AC har vel og egen reim så tar man av den og fremdeles ulyd så er ett problem løst iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2020 1 time siden, Otis skrev: Du vil ihvertfall øke sannsynligheten. Når du gjør ingenting finner du ihvertfall ikke ut noe. Det har du i grunn rett i. Får se hva jeg får til. . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 6, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2020 27 minutter siden, Reef89 skrev: AC har vel og egen reim så tar man av den og fremdeles ulyd så er ett problem løst iallefall. Ja, den sitter langt nede og er sikkert tilgjengelig fra undersiden av bilen. Får starte med den først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 6, 2020 Share Skrevet Oktober 6, 2020 40 minutter siden, AndyP skrev: Ja, den sitter langt nede og er sikkert tilgjengelig fra undersiden av bilen. Får starte med den først. Du kan starte med å trykke på snøfnuggbryteren på klimapanelet. Varierer lyden når du gjør det så har du kommet litt lengre. Men rummling og piping kan også være vibrasjonsdemperen på veivakselen som holder på å gå i oppløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2020 Tenkte å forsøke å koble ut A/C-kompressoren først, ja Vibrasjonsdemper på veivaksel som holder på å gå i oppløsning: Hørtes ut som et dramatisk senario. Er det en vanlig feil på X5? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 Ikke ukjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2020 OK. Skal sjekke den også Takk til alle respondenter for gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 7, 2020 Share Skrevet Oktober 7, 2020 22 timer siden, AndyP skrev: Tar man av reima, går ingenting rundt lenger (med unntak av motoren), så da blir det nok stille. . . Tror ikke jeg finner feilen med den metoden Hvis du tar av reima kan du kjenne etter slakk og lagerlyd i vannpumpe, strammehjul, dynamo osv. Det kan du ikke når den står på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 7, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2020 Da gjør jeg det Ser det er litt forarbeid bl.a. med å ta bort vifta, for å få plass. . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå