Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg la ut er innlegg for en stund siden ang en 2011mod f11 184 diesel med lavt oljetrykk.

Har siden hatt bil på verksted, hvor mekaniker har testet en 3stegs rens på gammel olje. Da kom det en del spon ut. Han var 90% sikker på at motor måtte byttes. Dette har jeg selvfølgelig ikke råd til, så prøver å se etter andre løsninger. Han fylte på ny olje, og bilen hørtes nesten verre ut, så han stoppet med en gang. Han sa også at kjedet er slakt og det bråker veldig fra den. (Har hørt registerkjede ofte ryker på disse modellene).

Han nevnte så erfaringsmessig at det kan kanskje holde med å bytte kjede, strammer og alt som følger med, noe som er en kostnad på 20-22k. 

Noen tips/råd? Finnes det evt andre løsninger å prøve først? Kan si at bilen skal selges, men frykter at verditapet blir altfor stort om den selges som den står.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Reparer før salg, kostnad 20-22k

2. Selg med mangel, prisreduksjon på mer enn 20-22k, pga. usikkerhet og plunder og heft.

3. Selg med mangel, men til en kjøper som reparerer for selvkost. Her kan tapet ditt bli mindre hvis du har flaks og møter den rette kjøper.

4. Bob-bob: Kontakt en medgjørlig polakk på et slikt verksted og tilby halvparten av pristilbudet du har fått for arbeidet, mot at han tar det på fritiden. Ikke sikkert dette er lov lenger, men ... Han tjener grovt på dette, kanskje 3-4x vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Liansen93 skrev:

Hei.

jeg la ut er innlegg for en stund siden ang en 2011mod f11 184 diesel med lavt oljetrykk.

Har siden hatt bil på verksted, hvor mekaniker har testet en 3stegs rens på gammel olje. Da kom det en del spon ut. Han var 90% sikker på at motor måtte byttes. Dette har jeg selvfølgelig ikke råd til, så prøver å se etter andre løsninger. Han fylte på ny olje, og bilen hørtes nesten verre ut, så han stoppet med en gang. Han sa også at kjedet er slakt og det bråker veldig fra den. (Har hørt registerkjede ofte ryker på disse modellene).

Han nevnte så erfaringsmessig at det kan kanskje holde med å bytte kjede, strammer og alt som følger med, noe som er en kostnad på 20-22k. 

Noen tips/råd? Finnes det evt andre løsninger å prøve først? Kan si at bilen skal selges, men frykter at verditapet blir altfor stort om den selges som den står.

 

Her må man nesten ta det minst jævlige valget. 
jeg var i lignende situasjon som deg. Hadde hatt oljeservice på en 12/13 model X3 med N47 (gått 163k km) på GS i Skien, så skulle bilen selges i kommisjon 2 uker etterpå. plutselig hørte de en lyd, selvsagt fra registeret.
De hadde tryllet frem en kostnad på 49k. Enden på visa var at jeg valgte å fikse den. Men det er en basis greie man kan bytte som er i prisleiet du nevner. 
jeg valgte det, men et annet verksted enn GS.
Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Basse Lusk said:

4. Bob-bob: Kontakt en medgjørlig polakk på et slikt verksted og tilby halvparten av pristilbudet du har fått for arbeidet, mot at han tar det på fritiden. Ikke sikkert dette er lov lenger, men ... Han tjener grovt på dette, kanskje 3-4x vanlig lønn.

Når sist var det lov med svart arbeid?

Når det gjelder problemet: hvis du har spon i olja og ulyder så må du sannsynligvis bytte motor. Du kan åpne motor og reparere, men det er nesten helt sikkert billigst å sette inn en annen motor med nytt registerkjede. Skal du selge med defekt motor må du nok slå av minst 50k. Denne bilen blir da ikke aktuelt for noen andre enn de som kan bytte motor selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når sist var det lov med svart arbeid?

Hvordan er dette svart arbeid? Polakker betaler naturligvis også skatt, eller har du fordommer mot polakker? Lovligheten dreier seg om innstramninger i hva bedriften kan tillate ansatte å bruke lokalene til på fritiden. Fremdeles er det lov å jobbe på egne biler, men andres biler er bob-bob, men noe man kan komme rundt, på en lovlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med nasjonaliteten til arbeideren å gjøre, mange i Norge som jobber svart. Det er vel heller du som prøver å lage fordommer angående folk ved å knytte opp en bestemt nasjonalitet til "ettermiddagsjobbing". Du kan dessuten både betale skatt og arbeide svart. 

Det du skriver er at vedkommende som utfører arbeidet på "fritiden" vil sannsynligvis tjene 3-4x vanlig lønn. Altså jobber ikke vedkommende i et verksted han selv eier, for da hadde vel han tjent det samme. Så du mener at et godkjent verksted stiller utstyret sitt gratis til disposisjon til en arbeider som stjeler oppdrag fra verkstedet, samtidig som arbeideren betaler skatt? Det er helt sikkert vanlig praksis flere steder, men jeg greier ikke helt å se regnestykket ditt gå opp. Det at arbeidet er helt lovlig og skatter betales, kunden får halv pris og arbeideren får x4 ganger høyere lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte polakker fordi polakker, eller øst-europeere, er overrepresentert i denne bransjen, og fordi de har et annet forhold til arbeid og fritid enn nordmenn (en utlending vil gjerne jobbe mest mulig når han først er her, naturlig nok). Et verksted kan ta 2000 kroner timen, men avlønne den som gjør jobben, med 200 kroner timen. Da er halv pris veldig god business. De fleste verksteder tillater at ansatte låner utstyr/lokale til arbeid på egne biler. Dette var et vanlig, og selvsagt skattefritt frynsegode i alle år, inntil FrPs Siv Jensen som finansminister bestemte at dette skulle være skattepliktig for arbeidstakeren, og arbeidsgiveren måtte innberette og betale arbeidsgiveravgift. Etter en storm fra rammede i mange yrker, ble regelverket noe moderert.

Beløpet vi snakker om her, er sannsynligvis godt innenfor den skattefrie rammen.

Selvsagt benytter man seg av de kontaktene man har, innenfor rimelighetens grenser. Et faglig råd fra en kompis som er lege eller advokat, kan fort ha en fakturerbar verdi på mange tusen kroner. Jeg håper ingen vil ha et samfunn hvor slik vanlig relasjonell omgang er rapporterings- og skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få tak i en ny motor og få bytta den. Det vil være til det beste, du kan sikkert hugge opp bilen og selge i deler på ebay, men dette krever tid. Jeg brukte 1 år på å kvitte meg med en e60 jeg hadde stabla inn i klesskap og bod. Dørene måtte hives da ingen visste interesse. Jeg tjente greit på de delene som var av verdi, men det tok 1 år... Og tok opp plass, anbefales bare om du gidder å sette deg inn i delemarkedet og gidder å sette deg inn i hva slags utstyrspakker som er av verdi og ikke minst hvordan du demonterer dette uten å knekke av fester osv. Alt dette her er usikkert, verdiene er jo der, men det skal settes av tid og plass for å gjennomføre dette. En bakaksel stuet inn under senga?  Nei, jeg mener absolutt at du må finne en motor og en fyr med en talje/elefantjekk som kan gjøre dette for deg. Du må finne ut av hvem som driver med BMW´r i ditt fylke/by hele Bimmers er full av slike folk fordelt over hele landet. Bor du i Vest Finnmark så kan jeg gjøre dette for deg, men mest sannsynlig bor du ikke her :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Basse Lusk: Da tror jeg at vi ser ulikt på det. Hvis verkstedet har så lave timepriser at man må skru etter stengetid for å greie seg så blir det i mine øyne sosial dumping. Det er selvfølgelig fint å kunne tjene litt ekstra for den det gjelder, men det blir fort kjipe tider om man blir syk og trygden beregnes ut av din vanlige inntekt. Samt at det blir veldig kjipt for han som jobber der og ikke er like flink til å dra inn sånne jobber. Jeg har også dessverre ikke helt trua på at det betales mye skatt på slike typer jobber, all den tid det blir utført svart arbeid for 3 milliarder per år. Jeg skjønner også godt at gode råd kan være mye verdt, men man er ikke i et venneforhold med noen man nettopp har møtt. https://www.tv2.no/a/8051753/

Jeg får vel gi meg på dette, men om det splittes ut i egen tråd eller at du ønsker å diskutere det videre så er du velkommen til å sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Basse Lusk skrev:

1. Reparer før salg, kostnad 20-22k

2. Selg med mangel, prisreduksjon på mer enn 20-22k, pga. usikkerhet og plunder og heft.

3. Selg med mangel, men til en kjøper som reparerer for selvkost. Her kan tapet ditt bli mindre hvis du har flaks og møter den rette kjøper.

4. Bob-bob: Kontakt en medgjørlig polakk på et slikt verksted og tilby halvparten av pristilbudet du har fått for arbeidet, mot at han tar det på fritiden. Ikke sikkert dette er lov lenger, men ... Han tjener grovt på dette, kanskje 3-4x vanlig lønn.

 

14 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Her må man nesten ta det minst jævlige valget. 
jeg var i lignende situasjon som deg. Hadde hatt oljeservice på en 12/13 model X3 med N47 (gått 163k km) på GS i Skien, så skulle bilen selges i kommisjon 2 uker etterpå. plutselig hørte de en lyd, selvsagt fra registeret.
De hadde tryllet frem en kostnad på 49k. Enden på visa var at jeg valgte å fikse den. Men det er en basis greie man kan bytte som er i prisleiet du nevner. 
jeg valgte det, men et annet verksted enn GS.
Lykke til!!

Det er nettopp det. Han kan ta ut motor for å finne feil, kostnaden på dette er ca 6k. Ikke så mye det, men risikerer deretter å måtte bytte motor...hva en ny brukt en koster er usikkert, men sikkert ikke billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Øyvind.J skrev:

Du må få tak i en ny motor og få bytta den. Det vil være til det beste, du kan sikkert hugge opp bilen og selge i deler på ebay, men dette krever tid. Jeg brukte 1 år på å kvitte meg med en e60 jeg hadde stabla inn i klesskap og bod. Dørene måtte hives da ingen visste interesse. Jeg tjente greit på de delene som var av verdi, men det tok 1 år... Og tok opp plass, anbefales bare om du gidder å sette deg inn i delemarkedet og gidder å sette deg inn i hva slags utstyrspakker som er av verdi og ikke minst hvordan du demonterer dette uten å knekke av fester osv. Alt dette her er usikkert, verdiene er jo der, men det skal settes av tid og plass for å gjennomføre dette. En bakaksel stuet inn under senga?  Nei, jeg mener absolutt at du må finne en motor og en fyr med en talje/elefantjekk som kan gjøre dette for deg. Du må finne ut av hvem som driver med BMW´r i ditt fylke/by hele Bimmers er full av slike folk fordelt over hele landet. Bor du i Vest Finnmark så kan jeg gjøre dette for deg, men mest sannsynlig bor du ikke her :)  

 

Er det jeg også tror, men er så himla dyrt, samt hvor får man tak i en sånn motor? Har dessverre ikke tid eller plass da jeg har to små gutter hjemme som krever den tiden jeg kunne evt brukt på dette😂 bor i Viken fylke, så er nok litt for langt ja, men takk for tilbudet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Basse Lusk skrev:

Den feilmeldingen, kom den på skjermen, eller så du den bare på diagnose? Jeg får melding på diagnose av og til om lavt oljetrykk ...

Den kom på skjermen under kjøring, men ble deretter borte igjen. Så kom ulydene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen motorer her, koster mellom 20-40.000,-  

Bilen din er vel verdt alt mellom 130-200.000,- alt etter utstyrspakke, kmstand og tilstand generelt.

20-22.000,- for registerjobb, med kjedelige odds for videre 35.000,- i motorbytte/arbeid. 

Undrer på hva bilen er verdt som den står nå, har den mye utstyr? Er den i grei stand ellers? kmstand?  

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 19.30, Øyvind.J skrev:

Fant noen motorer her, koster mellom 20-40.000,-  

Bilen din er vel verdt alt mellom 130-200.000,- alt etter utstyrspakke, kmstand og tilstand generelt.

20-22.000,- for registerjobb, med kjedelige odds for videre 35.000,- i motorbytte/arbeid. 

Undrer på hva bilen er verdt som den står nå, har den mye utstyr? Er den i grei stand ellers? kmstand?  

 

Den har ikke så mye utstyr annet enn fullt skinn int, panorama, utsvingbart hengerfeste og m-understell samt m-optikk...er i fin stand ellers, km er ca 205***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...