Gå til innhold

N45B16A RASLING FRA REGISTER VED OPPSTART


Langrydningen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei regner nesten med at jeg starter et nytt emne på et gammelt tema, men har ikke funnet svar på det jeg lurer på.

Jeg er fersk eier av en 2005 116i med N45B16A motor, og vet disse har hatt utfordringer med registeret. 

Min motor gir fra seg en klar raslelyd ved kaldstart, lyden varer et par, tre sekunder og så blir den borte.

Har det noen hensikt å forsøke å bytte kjedestrammeren først, eller kan jeg like godt bestille full pakke med kjede og føringsskinner med en gang?

Ser det er mange leverandører på disse delene. Må jeg regne med at kvalitet følger pris?

Kom gjerne med anbefalinger på motorolje også.

På forhånd takk for alle innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet registerkjede strammer og da gikk bilen liker roligere og Stp cleaner da gikk den roligere da å;) på min bmw 1 serie 06 modell E87 min lyd her på bilen N46 motor men roligere nå dette var i mai da greit og se og lytte:

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Anbefaler å bytte hele kjedet m/skinner før de knekker og havner i bunnpanna.
Ta av oljelokket og kjenn på slakken i kjedet med en skrutrekker. Det skal ligge forholdsvis stramt.

Om du ønsker kan jeg hjelpe deg med å bytte kjedet. Har lang erfaring med reparasjon av disse motorene :)
Send meg en PM, så finner vi en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 21.09, Otis skrev:

Kan du sjekke slakke i kjede enkelt, først?

Når bilen har stått noen timer er det slakk i kjedet. Når jeg starter opp forsvinner raslelyden iløpet av noen sekunder. Når jeg da stopper bilen, er kjedet stramt. For meg virker det som om oljetrykket forsvinner i kjedestrammeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvinner nok "endel" i strammeren, som du har observert. Dog er det så mange historier med havari på disse, at skal man først gjøre noe (og få ro i tankene rundt et eventuelt motorhavari), så er det å få skiftet både kjede, strammer og skinner. @Netlandeter flink. Vært innom han på arbeidsplassen tidligere, med en trøblete 3-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...