Gå til innhold

Luftfjæring X5


Jonpeders
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en BMW X5 2016 modell ladbar hybrid, Er det noen som vet om det er mulig å skifte ut luftfjæringen med vanlig fjæring/støtdempere? Eventuell hvis luftfjæringen blir ødelagt.

Nybilgarantien på bilen utgår iløpet av neste år og jeg er litt skeptisk etter å hørt noen historier om hvor dyrt det kan være dersom luftfjæringen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene er sanne om du skal få BMW til å fikse. Gjør man det selv, eller benytter alternative verksted, så blir det drastisk mye rimeligere.

Men ja, man kan skifte ut til ordinært understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jonpeders skrev:

Hei!

 

Har en BMW X5 2016 modell ladbar hybrid, Er det noen som vet om det er mulig å skifte ut luftfjæringen med vanlig fjæring/støtdempere? Eventuell hvis luftfjæringen blir ødelagt.

Nybilgarantien på bilen utgår iløpet av neste år og jeg er litt skeptisk etter å hørt noen historier om hvor dyrt det kan være dersom luftfjæringen ryker.

BMW luftfjæring ryker.

Men kostnad er jeg usikker på, har byttet det selv på en 5 serie, har vært borti dyrere verkstedregninger for å si det slik...

Å bytte ut luft pga faren for at belgen ryker har jeg aldri hørt snakk om, men X5M har jo typisk «standard fjæring.

Mulig at 40e er mer utsatt pga høyere egenvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftbelger blir slitt ut og lekker likt som ei spiralfjær blir slapp eller knekker til slutt.   Du har 2 luftbelger bak og 2 spiralfjærer foran. 

I tillegg har du sannsynligvis VDC dempere på alle 4 hjul, disse blir også utslitt til slutt og koster ca 10000,- pr stk for originalvare men du får uoriginale for 4000-5000,-. 

Så slik jeg ser det så er ikke en belg noe å bli skremt over, du får uoriginale både belger om kompressor til en levelig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakkes mye om hvor ille luftfjæring er når det ryker. Det er vel ofte ikke relatert til kun kostnader, men hele opplevelsen med at en belg eksploderer og at bilen da legger seg nedpå langt hjemmefra.

I mitt hode er det en kompressor, en fordelingsmanifold og slanger et til hvert hjørne og høydemålinger på akslingene i tillegg til belgene.

Kompressoren må man skifte stempelringer på etter noen år, er det mye skiftende vær temperaturmessig kan det være lurt å fjerne kondens i anlegget(finnes det tørkefilter i systemet?).

Egentlig ingen dyre deler slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Snakkes mye om hvor ille luftfjæring er når det ryker. Det er vel ofte ikke relatert til kun kostnader, men hele opplevelsen med at en belg eksploderer og at bilen da legger seg nedpå langt hjemmefra.

I mitt hode er det en kompressor, en fordelingsmanifold og slanger et til hvert hjørne og høydemålinger på akslingene i tillegg til belgene.

Kompressoren må man skifte stempelringer på etter noen år, er det mye skiftende vær temperaturmessig kan det være lurt å fjerne kondens i anlegget(finnes det tørkefilter i systemet?).

Egentlig ingen dyre deler slik jeg ser det. 

I mitt tilfelle var det som en «sigepunktering». Den ble gradvis lavere bak, til den satt helt nedpå, men klarte å karre meg helt hjem. Luft er som en slitedel, i mitt hode hakket mindre ille en turboras. Kanskje trådstarter har en langmila eksemplar og begynner å svette litt? Vet GLE også sliter med dette problemet, det går vel igjen på alle tunge kjøretøy med luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e61 etter 14 år og 206.000km har de samme belgene og kompressoren enda, og ingen antydning til sig. Så det er vel flere som holder lenge, enn de som ryker rett etter garantien går ut (selv om F11 er kjent for å ta venstre belg rett etter garantitiden 😅

Kostnader rundt dette avhenger vel om hva man gjør selv eller bavaria gjør. Gjør man det selv så kan man få belger og kompressor til 10.000kr. Man kan vel femdoble det beløpet om alt skal nytt fra bavaria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å kjøpe stempelring fra bagpipingandy. Han lager disse til BMW/LandRover kompressorer, men også til Mercedes.

Ringen er av vanlig stål tror jeg og går i stykker når kompressoren jobber støtt på lekke belger.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nettside kan man kjøpe rimelige belger og kompressor fra?

Har aldri vært noe særlig fan av luftfjæring, spiller ingen rolle for min del, kjører gjerne med vanlig fjæring også. Så slipper man å være bekymret dersom man kjører mye på ujevn før, røffe veier eller bittelitt fort over en fartshump eller to...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du svært negativ til luft. Faktum er jo at luft er overlegent stål spiraler, når man snakker bruksbil. Spesielt om man endrer vekt på bilen.

Jeg nekter å tro at luft er dårligere enn fjær.

Jeg kjøpte ganske rimelig luft fra maxair.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...