Jonpeders Skrevet Desember 9, 2020 Share Skrevet Desember 9, 2020 Hei! Har en BMW X5 2016 modell ladbar hybrid, Er det noen som vet om det er mulig å skifte ut luftfjæringen med vanlig fjæring/støtdempere? Eventuell hvis luftfjæringen blir ødelagt. Nybilgarantien på bilen utgår iløpet av neste år og jeg er litt skeptisk etter å hørt noen historier om hvor dyrt det kan være dersom luftfjæringen ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Ryktene er sanne om du skal få BMW til å fikse. Gjør man det selv, eller benytter alternative verksted, så blir det drastisk mye rimeligere. Men ja, man kan skifte ut til ordinært understell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 11 timer siden, Jonpeders skrev: Hei! Har en BMW X5 2016 modell ladbar hybrid, Er det noen som vet om det er mulig å skifte ut luftfjæringen med vanlig fjæring/støtdempere? Eventuell hvis luftfjæringen blir ødelagt. Nybilgarantien på bilen utgår iløpet av neste år og jeg er litt skeptisk etter å hørt noen historier om hvor dyrt det kan være dersom luftfjæringen ryker. BMW luftfjæring ryker. Men kostnad er jeg usikker på, har byttet det selv på en 5 serie, har vært borti dyrere verkstedregninger for å si det slik... Å bytte ut luft pga faren for at belgen ryker har jeg aldri hørt snakk om, men X5M har jo typisk «standard fjæring. Mulig at 40e er mer utsatt pga høyere egenvekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 @Ron JeremyDelekatalogen for F85, sier at det er luft på bakaksel. Når det gjelder luft, så har alle X5 det, kan virke som det er standard også. Tenker da F15. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Glemte å si det at alle X5 F15 har samme luftbelgen. Så det er nok en teoretisk sjanse for at en tyngre bil sliter mer på luftbelgene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Luftbelger blir slitt ut og lekker likt som ei spiralfjær blir slapp eller knekker til slutt. Du har 2 luftbelger bak og 2 spiralfjærer foran. I tillegg har du sannsynligvis VDC dempere på alle 4 hjul, disse blir også utslitt til slutt og koster ca 10000,- pr stk for originalvare men du får uoriginale for 4000-5000,-. Så slik jeg ser det så er ikke en belg noe å bli skremt over, du får uoriginale både belger om kompressor til en levelig pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Snakkes mye om hvor ille luftfjæring er når det ryker. Det er vel ofte ikke relatert til kun kostnader, men hele opplevelsen med at en belg eksploderer og at bilen da legger seg nedpå langt hjemmefra. I mitt hode er det en kompressor, en fordelingsmanifold og slanger et til hvert hjørne og høydemålinger på akslingene i tillegg til belgene. Kompressoren må man skifte stempelringer på etter noen år, er det mye skiftende vær temperaturmessig kan det være lurt å fjerne kondens i anlegget(finnes det tørkefilter i systemet?). Egentlig ingen dyre deler slik jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 48 minutter siden, FredrikE24 skrev: Snakkes mye om hvor ille luftfjæring er når det ryker. Det er vel ofte ikke relatert til kun kostnader, men hele opplevelsen med at en belg eksploderer og at bilen da legger seg nedpå langt hjemmefra. I mitt hode er det en kompressor, en fordelingsmanifold og slanger et til hvert hjørne og høydemålinger på akslingene i tillegg til belgene. Kompressoren må man skifte stempelringer på etter noen år, er det mye skiftende vær temperaturmessig kan det være lurt å fjerne kondens i anlegget(finnes det tørkefilter i systemet?). Egentlig ingen dyre deler slik jeg ser det. I mitt tilfelle var det som en «sigepunktering». Den ble gradvis lavere bak, til den satt helt nedpå, men klarte å karre meg helt hjem. Luft er som en slitedel, i mitt hode hakket mindre ille en turboras. Kanskje trådstarter har en langmila eksemplar og begynner å svette litt? Vet GLE også sliter med dette problemet, det går vel igjen på alle tunge kjøretøy med luft? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Min e61 etter 14 år og 206.000km har de samme belgene og kompressoren enda, og ingen antydning til sig. Så det er vel flere som holder lenge, enn de som ryker rett etter garantien går ut (selv om F11 er kjent for å ta venstre belg rett etter garantitiden 😅) Kostnader rundt dette avhenger vel om hva man gjør selv eller bavaria gjør. Gjør man det selv så kan man få belger og kompressor til 10.000kr. Man kan vel femdoble det beløpet om alt skal nytt fra bavaria. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 (endret) Et tips er å kjøpe stempelring fra bagpipingandy. Han lager disse til BMW/LandRover kompressorer, men også til Mercedes. Ringen er av vanlig stål tror jeg og går i stykker når kompressoren jobber støtt på lekke belger. Endret Desember 10, 2020 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonpeders Skrevet Desember 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2020 Hvilken nettside kan man kjøpe rimelige belger og kompressor fra? Har aldri vært noe særlig fan av luftfjæring, spiller ingen rolle for min del, kjører gjerne med vanlig fjæring også. Så slipper man å være bekymret dersom man kjører mye på ujevn før, røffe veier eller bittelitt fort over en fartshump eller to...:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Nå er du svært negativ til luft. Faktum er jo at luft er overlegent stål spiraler, når man snakker bruksbil. Spesielt om man endrer vekt på bilen. Jeg nekter å tro at luft er dårligere enn fjær. Jeg kjøpte ganske rimelig luft fra maxair.no orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonpeders Skrevet Desember 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2020 52 minutter siden, Otis skrev: Jeg kjøpte ganske rimelig luft fra maxair.no Takk for et godt tips! ser ut til å ikke være så ille allikevel. De hadde ikke luftkompressor inne, hvor kan man eventuelt kjøpe det fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonpeders Skrevet Desember 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2020 (endret) 10 timer siden, Ron Jeremy skrev: Mulig at 40e er mer utsatt pga høyere egenvekt? Det kan jo hende...40e veier omtrent 2-300 kg ekstra pga batteriene Endret Desember 10, 2020 av Jonpeders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 10, 2020 Share Skrevet Desember 10, 2020 Har du feil eller forventer du feil? Kompressor er ikke noe som ryker hele tiden. Min er original og er 11 år gammel, og 209kkm. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå