Gå til innhold

Feil på PDC F31..


SteffenF31
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

håper noen gode sjeler her inne har et godt svar, da det i dag lukter dyrt av min F31...

Kjørte bilen i dag morges som vanlig, alt og PDC inkludert, men etter en 30min kjøretur til jobb, får jeg opp dette bilde.. (se bilde) lukter dyrt av dette.. men tenker det er rart siden de virket først fint, men etter 30 min. Full feil...

Er kaldt ute for tiden, -13, men skal vell gå det og?

Flere som har vært borti dette? Og/eller om det er en quick fix? 

 

 

5F5D68E7-C32B-483D-9B71-52FFC9D8975D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan tulle seg i kulde ja, men ikke alle sammen. Denne fellen må ligge et annet sted. Her må du gå over elnett, sikringer etc. PDC styres av REM (rear electronic module), ser det ut som. 
 

Men aller først kan du prøve å tine opp bilen og se om det har noen effekt  

F0FFA133-A861-46EB-80DB-D2D82A331C45.jpeg

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Det kan være noe som dekker over sensorer, sjekk det. Uten sammenligning forøvrig, så fikk jeg samme melding på min x5 e70, men den forsvant på noen sekunder.

Ja tenkte først den tanken jeg også, vasket av alle og tørket med mikrofiber. Satt også bilen fra meg i varmen (garasjen) på jobb i dag, men uten hell...

 

8 minutter siden, *MrB* skrev:

De kan tulle seg i kulde ja, men ikke alle sammen. Denne fellen må ligge et annet sted. Her må du gå over elnett, sikringer etc. PDC styres av REM (rear electronic module), ser det ut som. 

F0FFA133-A861-46EB-80DB-D2D82A331C45.jpeg

Nei var det som var litt merkelig, at alle bare datt ut liksom. Spesielt mtp at det fungerte helt fint når jeg rygget ut i dag morges...

om det er noe kødd med denne, burde vell mer elektronikk komme med feilmelding/ikke fungere eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Vi må huske på at når en sensor faller ut/ikke virker, så kutter alle ut. Da får man denne meldingen. 

Gjelder det tidligere modeller også? Har en gjenganger som fusker med ujevne mellomrom på E60 (den piper og lyser rødt så snart bilen settes i revers), men det gir aldri total svikt. De andre fungerer som de skal. 
 

REM styrer flere ting ja. Bla varmetråder, vindusheiser bak og muligens også baklys. Svikter den burde du sannsynligvis se flere feil ja. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *MrB* skrev:

Gjelder det tidligere modeller også? Har en gjenganger som fusker med ujevne mellomrom på E60 (den piper og lyser rødt så snart bilen settes i revers), men det gir aldri total svikt. De andre fungerer som de skal. 
 

REC styrer flere ting ja. Bla varmetråder, vindusheiser bak og muligens også baklys. Svikter den burde du sannsynligvis se flere feil ja. 

Ja regner med at om REC er gone at det burde være mer trøbbel. Ser også etter litt skattejakt på nettet, at det ikke er en spesifikk sikring til PDC.

ser noen har kjørt på noen spray med WD-40, med godt hell på denne type feil. Så blir vell å prøve det.

 

om ikke er nok Jæger klar for litt mer peng i kassen =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE!

Har nå fått liv i hele PDC igjen!

Tok en tur ut på parkeringen og sprayet sensorene med WD-40. Ventet 15. min ish, startet opp, først fortsatt feil. men etter ca 2. sekunder var alt tilbake igjen.

Mulig bare frost og fukt på litt forskjellige plasser 🤔

Men nå ser det ut til å fungere ihvertfall. Takk for alle innspill =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB*

Ja, det er slik på alle, mener jeg. I ditt tilfelle så antar jeg at systemet ikke har definert en sensor som defekt, men at den faktisk tror den ser noe. Det er et annet scenario enn når en sensor er definert som defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at sensorene deler strømforsyningssiden i modulen på bl.a. E60. Så hvis en sensor har kortslutning på forsyningen blir forsyningen for alle dratt ned. Dermed får man ikke noen vettuge feilkoder heller. Har det på min egen bil, men ikke hatt tid til å feilsøke og nå er det -15 ute. Lurer faktisk på å bygge et kit for å gjøre feilsøking av PDC enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at modulen har 8 helt separate strømforsyningskretser, én for hver sensor? Jeg er ikke ironisk her på noen måte, jeg gidder bare ikke å dra opp modulen fra bilen for å bekrefte/avkrefte. TIS gir ikke et klart svar på dette og basert på hva jeg har lest så deler de tilførsel. Dermed er det slik at hvis én tilførselkabel er kortsluttet til jord så går alle ned. Hvis du derimot har brudd på jord-siden av en sensor så er det kun den som går ut av drift. Da skal høre-etter trikset fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...