Gå til innhold

BMW E60 2008: Generell reparasjon


Ninur
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en 523i E60 2008 med N53B25 rekkesekser bensinmotor. Jeg er ganske fornøyd med doningen så langt, men jeg hører mye forskjellig fra både synsere og erfarne mekanikere når det gjelder hva det kan potensielt koste i lengden. 

Det eksemplaret jeg har kjøpt har gått 111000 km så langt, og har automat gir. Har hatt den innom to kompiser som er langt mer kyndig på BMW enn det jeg selv er, og de sa begge to at det ser ut til å være en velholdt bil. Bremsene er forresten bytta ut nylig med både plater og pads.

Jeg skal ta meg av service i form av oljeskift og bremser etc. på egenhånd, men noe som å bytte ut en ødelagt vannpumpe i fremtiden må jeg få gjort hos et verksted. Hva kan forvente å måtte en slik type reparasjon hos et verksted? Har hørt 5,000kr her, 14,000kr der, så det er ganske vanskelig å få noe skikkelig standpunkt på dette. Er det andre deler som kan ryke i løpet av det neste 3 årene? 🤔🤔

 

Setter pris på erfaringer eller generelle tips til vedlikehold. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpen på n53 er elektrisk, og jeg mener den koster endel kroner. Så jeg tror nok at 5k er en forventet sum å måtte betale. Man skifter den fra undersiden, det er lettest.

Du kan selv sjekke delepriser på feks koed.no eller gsbildeler.no. kanskje tilogmed eurodel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man ikke skal høre på noe hva andre sier. Folk, mekanikere, div. sa til meg i mars 2009 at jeg aldri måtte kjøpe E60, hvert fall ikke pre face. Her står jeg da i 2021 fremdeles med 520en som ble kjøpt april 09 som nylig rundet 307k og bilen maler som en katt og utgiftene har vært små, gjør mye selv. Ting har skjedd, ryki, men det er normalt. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik selv. En 2009 modell. Den har fungert bra de årene jeg har hatt den, og jeg opplever den ikke som særlig dyr å eie.  (Kjøpte den i 2014). Motoren er direkteinnsprøytet, med de fordelene og ulempene dette gir. Klassiske feil er Dyser, coiler, NOx sensor, DISA og evt HPFP. Dette er deler som koster litt, men over et helt livsløp er det ikke så ille.

Det mekaniske i understell er relativt greit priset og ok å skru på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, *MrB* said:

Har en slik selv. En 2009 modell. Den har fungert bra de årene jeg har hatt den, og jeg opplever den ikke som særlig dyr å eie.  (Kjøpte den i 2014). Motoren er direkteinnsprøytet, med de fordelene og ulempene dette gir. Klassiske feil er Dyser, coiler, NOx sensor, DISA og evt HPFP. Dette er deler som koster litt, men over et helt livsløp er det ikke så ille.

Det mekaniske i understell er relativt greit priset og ok å skru på. 
 

Ok, disse har jeg lest en del om og er godt klar over coils og slikt, men hva er egentlig DISA?

Endret av Ninur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et elektronisk styrt spjeld som sitter i innsuget. (Noen har ett, noen har to, mens noen har ingen. N53B25 har ett). Det styrer luftstrømmen forskjellig alt etter belastning/turtall, og de har en tendens til å svikte på et tidspunkt. De koster vel ca 4000kr/stk, men den ene som sitter på N53B25 er lett tilgjengelig, og kurant å bytte selv.

https://bimmerprofs.com/disa/

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bil her, kjøpt i 2014 og da var den kjørt 152000, til nå har den rundet 227000 og virker fortsatt. Syns egentlig den har fungert godt, og satser på den fortsetter med det.

Bortsett fra olje og filter har jeg byttet skiver og klosser, vindusviskerstag (røk på ca 170000 både på min og min nieses e61), viskerarm høyre, batteri, hjullager høyre foran 2 ganger, styreledd, bærearmforing foran, termostat, NOX sensor, støtdempere, fjører (knakk en bak, så ble plutselig senk), plugger, parkbremsarm, samt flushing av gearkasse.

Stort sett standard slitasjedeler.

 

Noe som er greit å følge med på er oljeforbruk, min er litt tørst på det området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men holder oljeforbruket seg stabilt i det minste? Min har nylig fått byttet bremser og olje, tennplugger har blitt byttet gjevnt samt de fleste slitasjedeler. Bilen kjennes helt grei ut ellers i både oppheng og hvordan den håndterer veien, men bør jeg være obs noe annet med tanke på at min har gått ca 110 000 nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, *MrB* said:

Det er et elektronisk styrt spjeld som sitter i innsuget. (Noen har ett, noen har to, mens noen har ingen. N53B25 har ett). Det styrer luftstrømmen forskjellig alt etter belastning/turtall, og de har en tendens til å svikte på et tidspunkt. De koster vel ca 4000kr/stk, men den ene som sitter på N53B25 er lett tilgjengelig, og kurant å bytte selv.

https://bimmerprofs.com/disa/

Har de en generell livslengde, i forhold til km stand? Hører ingen ulyder fra motor, men tenker på om det er lurt å få den bytta ut før noe skulle skje med den med tanke at den kan bli sugd inn i stemplene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ninur said:

Har de en generell livslengde, i forhold til km stand? Hører ingen ulyder fra motor, men tenker på om det er lurt å få den bytta ut før noe skulle skje med den med tanke at den kan bli sugd inn i stemplene? 

Tja. Vanskelig å si. Jeg har begynt å få en periodisk raslelyd fra innsuget når motoren er kald, og har tenkt å sjekke denne. Bilen min er gått 144000km, og såvidt meg bekjent har ikke denne vært byttet før. Du skal være veldig uheldig om spjeldet løsner og blir sugd inn i motor. Det mest vanlige er visstnok at den slutter å åpne på signal, eller at overføringen mellom spjeld og motor ryker, slik at spjeldet bare blir stående og "blafre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...