Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Hi gents! Har planer om å skaffe meg en 5 Serie, typ F11, 2013-2017. Stasjonsvogn, med XDrive. Så kommer jo spørsmålet, hva skal man lete etter? Hva skal man kjøpe? Har lest litt tester/guider til jeg har blint grønn, uten at jeg har landet på hva jeg vil kjøpe.. Har nærmet meg noe svar; 530D, 525D, 528i av de nevneverdige, har vært bortmot 520D også da 190hesteren. Men blir ikke helt ferdig med hva det blir til, da 520D er kjent for sin fordelingskasse bl.a eller motorhavari? Av troverdige "kilder" : https://bergeblogg.no/artikkel/som-to-draper-diesel/ (530d) https://www.dagbladet.no/tema/denne-bmw-en-kommer-med-helt-feil-lyd/63363537 (Bensin 528i) Diesel vs Bensin..? : https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/bmw-528ia-xdrive-touring-2012-3489375 Målet var å finne en best muligversjon selvfølgelig... Minimum KM-stand Mest mulig utstyr, av utstyr som er nødvendig, tjaa... her er det mye meninger men ting som går igjen er vell comfort seter. Alt det der som aaaaalle leter etter, men det må ikke være alt så perfekt, her er jeg på leit etter mest mulig bil til best muligpris - da en bil som jeg kan stole på fremover, alt under 200hk blir kanskje litt dølt..? - HeadUP - Adap Cruise - Panor Tak - Comfort Seter - "Det nye F11 rattet" (M-Sport) Men dagens eksperter finner du her inne, så her spørsmålet, kan noen faktisk fortelle meg hva som eksakt er den beste utgaven eller er det for mange faktorer så kan spille inn? Pek meg gjerne i riktig retning... Av nevneverdige biler som kan være aktuelle men også noen som kan være "fasit" på hva jeg skal lete etter. 525d Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204424379 (Her er kompressor tatt, luftbelger bak tatt, som er vell kjent problem, litt høy KM-stand? 525d Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202342265 (Her er det litt lite info, veldig fokus på bilder) 530d Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204613350 (Pen 530d som virker vedlikeholdt, litt dyr kanskje, da mitt søskenbarn kom over en lik en for 1 år siden å fikk den for 360k med alt av utstyr) 520DAT Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203489495 (Litt nedjustert 520D uten alt for mye utstyr, ingen comfort seter, nyere bil) 520 Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195889127 (Pen 520, Luftbelger bak tatt 13.01.2021. Ny girkasse i Okt 2020.) 528iat Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202002688 (Pen 528i, llite informasjon, har ikke M Sport rattet av den nyere versjon) 525 Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=200199338 (Begge turboer tatt i Juni 2020) 520d Xdrive : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190247958 (Lite informasjon 520D) Det er kanskje litt vell mye informasjon for deres smak? Men for min egen del så føler jeg at det må være litt referanser for å gi et lite hint av hva jeg ønsker å ser etter. Med tanke på at det er ting som går litt igjen på enkelte utgaver så er det ting jeg ønsker å "slippe" når jeg kjøper meg bil - så blir jo spørsmålet, hva luker jeg ut å holder meg unna? Takker for all hjelp, svarer sporadisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Den beste utgaven mtp driftsikkerhet er vel 2014+ med 2.0d, aka B47. Og minst utstyr. Men det er jo ikke noe særlig spennende. Så man kan jo likeså greit slå til med 2014+ 50d eller 35d med alt utstyr. Men da synker jo driftsikkerhet. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Har vært i samme situasjon selv (altså på jakt etter F11), men stoppa med jakta. Budsjett min/makspris? Ellers er jo "sky is the limit" på disse bilene - du får de helt fra billig til kjempedyrt, alt etter årsmodell, motor og utstyr. Årsmodell min/maks? Facelift kom i 2014. 2.0 B47-motoren (med 190 hk fulleffekt) kom på 2015 modellen (altså på slutten av 2014). Den har vist seg å være ganske bra. Jeg har sikla litt på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203826766, men blir med tanken. Vi beholder vår bil enn så lenge. Veldig godt utstyrt, bra km stand, og bra priset. Tror du burde prøvde både 520d og 530d for å se om det er tilstrekkelig med krefter i en 520d for deg - jeg synes den ble litt snau sammenlignet med samme motor i vår 4-serie, men jeg tipper det fungerer helt flott i det daglige og 95% av tida. Spørsmålet du bør stille deg er: er du villig til å betale 100-150k mer for en 530d kontra tilsvarende årsmodell 520d? Eller vil du gå for en eldre bil for å få større motor til samme pris, eller nyest mulig bil og så fire på motorkrav? Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 31 minutes ago, papertiger said: Har vært i samme situasjon selv (altså på jakt etter F11), men stoppa med jakta. Budsjett min/makspris? Ellers er jo "sky is the limit" på disse bilene - du får de helt fra billig til kjempedyrt, alt etter årsmodell, motor og utstyr. Årsmodell min/maks? Facelift kom i 2014. 2.0 B47-motoren (med 190 hk fulleffekt) kom på 2015 modellen (altså på slutten av 2014). Den har vist seg å være ganske bra. Jeg har sikla litt på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203826766, men blir med tanken. Vi beholder vår bil enn så lenge. Veldig godt utstyrt, bra km stand, og bra priset. Tror du burde prøvde både 520d og 530d for å se om det er tilstrekkelig med krefter i en 520d for deg - jeg synes den ble litt snau sammenlignet med samme motor i vår 4-serie, men jeg tipper det fungerer helt flott i det daglige og 95% av tida. Spørsmålet du bør stille deg er: er du villig til å betale 100-150k mer for en 530d kontra tilsvarende årsmodell 520d? Eller vil du gå for en eldre bil for å få større motor til samme pris, eller nyest mulig bil og så fire på motorkrav? Budsjette kan variere mtp at de er jo sykt forskjellige i pris som du sier. Men en plass mellom 300-400k, maks må være 375/380k etter mitt syn. Årsmodell vil jeg si at den stopper på 2013 eller 2014. Trodde B47 Motoren hadde problemer som Girkasse/Forveksler typ? Syns prisen du linket var kanskje litt mye, det var en i Harstad i uken til 369k helt lik med 190hk, den gikk rimelig fort, men ser verdien på dem er sånn typ 350k... Jeg har lest at 320d og 325d, motor messigt ikke er noe forskjell nesten, at du heller ikke merker noe fra 190hk til 211/218hk. Ja jeg er nok villig til å betale mer for det, men ikke til en hver pris? viss du ser på linkene så er det i alle fall en 530d (2013 vell og merke). Å den var ikke så dyr, men spørsmålet blir jo opp i dette, er den verd det? Hva er et godt kjøp? Hva skal jeg lete etter mtp feil, skal jeg lete etter annonsen som har turboer, fordelingskasser og belger byttet? Kan lett gå for 1-2 år eldre bil for større motor. Jeg er litt åpen for alt, men tenker at minimumskravet på hestekrefter bør stoppe på 190hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 51 minutes ago, Otis said: Den beste utgaven mtp driftsikkerhet er vel 2014+ med 2.0d, aka B47. Og minst utstyr. Men det er jo ikke noe særlig spennende. Så man kan jo likeså greit slå til med 2014+ 50d eller 35d med alt utstyr. Men da synker jo driftsikkerhet. Skal du til 550d eller 535 så stiger prisen veeeldig, det blir en dyr familiebil etter mine øyner, å 260hk i 530d holder i massevis. Men vil ikke ha en kjedelig utgave av 520d heller, der må det vell nesten være all or nothing? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Spørs hva du vektlegger. Jeg står bak mitt forrige innlegg. Alt avhenger hva du vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Har du kjørt noen av disse motoriseringene? Uten egenopplevd erfaring er tester og andres brukererfaring meningsløse. Vil si at facelift med B47 og 190hk er en fin konstruksjon, prøv denne først. Komfortseter er mindre unike i F11 kontra E60 f.eks, sportssetene er ganske like komfortseter - eller, komfortseter har mindre egenart enn tidligere. Marius2002 og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 32 minutes ago, Ron Jeremy said: Har du kjørt noen av disse motoriseringene? Uten egenopplevd erfaring er tester og andres brukererfaring meningsløse. Vil si at facelift med B47 og 190hk er en fin konstruksjon, prøv denne først. Komfortseter er mindre unike i F11 kontra E60 f.eks, sportssetene er ganske like komfortseter - eller, komfortseter har mindre egenart enn tidligere. Har bare prøvd å 2013 530d MSport. Planen er å ta flere prøverunder på flere av disse bilene når muligheten byr seg (lokalt). I mellom tiden er jeg her for å få fisket fram nyttig informasjon som jeg trenger for å finne feil/spør etter feil og mangler/eller om det er fordel med biler som hae bytta turbo ellee belger f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Det er ingen spesielle feil knyttet til B47 motor mot fordelingskasse og girkasse. Fordelingskassene er mye de samme over hele modellrekka og på tvers av modeller, samme gjelder girkasser (selvsagt utgaver som tåler mer moment for de større motorene). B47 (blant annet) har hatt tilbakekalling på EGR-kjøler, vi har i tillegg fått byttet EGR-ventilen på vår på garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 22 minutes ago, papertiger said: Det er ingen spesielle feil knyttet til B47 motor mot fordelingskasse og girkasse. Fordelingskassene er mye de samme over hele modellrekka og på tvers av modeller, samme gjelder girkasser (selvsagt utgaver som tåler mer moment for de større motorene). B47 (blant annet) har hatt tilbakekalling på EGR-kjøler, vi har i tillegg fått byttet EGR-ventilen på vår på garanti. En kollega hadde 2014 mod 163hk, der røk belgene bak. Og samtidig en styreenhet for noe styring som kostet 50k å fikse som ikke gikk på garanti. Men usikker om det er forskjell på disse å andre modeller å oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 47 minutes ago, Håvard Loland said: En kollega hadde 2014 mod 163hk, der røk belgene bak. Og samtidig en styreenhet for noe styring som kostet 50k å fikse som ikke gikk på garanti. Men usikker om det er forskjell på disse å andre modeller å oppover. 2014 modell har N47-motor (dvs MY2014), men belger og slikt har ingenting med motor å gjøre, det er en gjenganger på alle F11. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Loland Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 1 hour ago, papertiger said: 2014 modell har N47-motor (dvs MY2014), men belger og slikt har ingenting med motor å gjøre, det er en gjenganger på alle F11. Ok. Jeg må nesten bare prøve meg frem å se hva det blir til, takker for alle svar fra deg 👍👍 papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå