Gå til innhold

X5 hybrid 2017 - batteri

Kah77
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

har kjøpt en X5 (75k km) og lurer på hva man kan vente av batteriet på denne hybriden. Fortsatt nybilgaranti så greit å høre om andres erfaring eller tips.

Har begynt å logge hva som kommer opp av batteriprosent da dette ikke er imponerende, er det noe jeg ble klage på? (Bilen er kjøpt i januar hos BMW forhandler. 

Er dette normalt (i dag)

- fullladet når jeg kjører ut på morgene kl 08, minus en grad og appen sier kapasitet er 18km

- kjører 1,2 km til jobb - bilen parkeres i 3t og 1,2 km tilbake. Batterikapasitet hjemme 34%/7km

er dette noe jeg bør klage på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Strømmen av klager fra førstegang hybrid og elbil kjøpere vitner om mangel på virkelighetsforståelse og kunnskap om hva man faktisk har kjøpt. 
Et tips vil være å grundig sette seg inn i hva en hybrid er, fordeler/ulemper og hva faktisk rekkevidde blir i mindre fordelaktige temperaturer og omgivelser.

Førstegenerasjonen på ny teknikk er lite å rope hurra for etter bilen ble lansert i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel lærer av meg var innom meg på jobb nylig og forhørte seg med meg om nye BMW X3 hybrid(fordi han vet jeg er inne på BMW og hybrid, ikke at jeg jobber med BMW) og han åpnet setningen med rekkevidde på el-drift. Der måtte jeg stoppe han. Jeg sa at han må se vekk fra rekkevidden på batteriet, glem alt det der. Er elektrisk rekkevidde viktig, så kjøp ren elbil. Punktum. Det man skal fokusere på er hvor mye bil og utstyr man får for pengene og ikke minst hvor deilig det er med appstyring og elektrisk klimatisering(forbeholdt at det er batteri tilgjengelig). Jeg fikk inntrykk av at det gikk opp et lys for han og at hybrid kunne virke enda mer attraktivt. Appen hos BMW er forresten mer optimistisk enn bilen. I min "gamle" 225xe viste alltid appen 4-5km mer tilgjengelig enn bilen viste. Selv om jeg satt inni bilen og appen nylig hadde oppdatert seg. Begge deler bommet uansett totalt med virkeligheten. Okei. Har du mye bakker til/fra jobb? Isåfall dreper det rekkevidden med stor D. I tillegg hjelper det ikke med full guffe på varmeapparatet, heller ikke om du har forhåndsvarmet bilen. I min 225xe hadde jeg kanskje på en god vinterdag 8-10km reell rekkevidde, men jeg har en stor bakke som ødelegger all kalkulasjon av gjenstående rekkevidde. I tillegg er 225xe en del lettere enn en X5, så jeg synes det hørtes normalt ut det som du har. 

@Ron Jeremy er inne på noe særdeles viktig. Og det kan ikke gjentas nok.

Konklusjon: få fokus vekk fra elektrisk rekkevidde når det kommer til hybrid og over på hvilken fantastisk flott bil du har i stedet, så tror jeg bilholdet ditt blir mye bedre og smilet blir bredere :)  (istedet for å irritere seg over noe som har lite betydning i så måte)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...