Gå til innhold

EU kontroll, vanskelighetsgrad


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

På siste bildet kan det se ut som at luftenippelen lekker ja. Måtte se flere ganger på bildet, for kabelen til slitasjevarsler så så stor ut sammenlignet med resten.

Selve slangen så tørr ut. Vanskelig å si ut fra bare bilder, men alle slangene så jo tilsynelatende ikke så ille ut. Er de morken må man imidlertid gjerne bøye litt på de for å se det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig urimelig tilbud, mener nå jeg.

Men jeg hadde selvsagt fremdeles gjort dette selv, men fremdeles litt usikker på bremserør. Men igjen, jeg har skrudd endel selv og har verktøyet.

Dette må man vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle.

Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Rune-K said:

Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle.

Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk.

Demper, demperpute og topplager er greit å ta når alt er ute. i hvertfall om man ikke vet hvor gammelt det er. Og ja. Siden alt må av uansett, skal det ikke påvirke arbeidskosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, *MrB* said:

Demper, demperpute og topplager er greit å ta når alt er ute. i hvertfall om man ikke vet hvor gammelt det er. Og ja. Siden alt må av uansett, skal det ikke påvirke arbeidskosten.

 

39 minutes ago, Rune-K said:

Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle.

Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk.

Hei, og takk for alle svar. Har sett i servicehistorikk og støtdempere foran ble byttet 16.04.2018 sist. Tenkte og gjøre alt bortsett fra bremserøret selv, mener selv at det er overkommelig. Burde støtdempere byttes eller er det unødvendig når de bare er 3 år gamle?

Fjærer burde byttes på begge sider altså. Da blir det vel;

2 fjærer, topplager, demper og demperpute

Ny blødeskrue og nippel til denne

2 nye bremseslanger

Bremsevæske

Stabilisatorstag

 

Det er vel dette jeg kommer på akkurat nå. Kom med innspill om det er noe jeg har glemt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten viktigere hvor langt støtdemperne har gått enn hvor gamle de er. Stort mer enn 100 000 km så bør du snart bytte de uansett. Det kommer jo selvsagt også an på hvor lenge du har tenkt til og beholde bilen. Kvaliteten på Monroe dempere får andre svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Rune-K said:

Det er nesten viktigere hvor langt støtdemperne har gått enn hvor gamle de er. Stort mer enn 100 000 km så bør du snart bytte de uansett. Det kommer jo selvsagt også an på hvor lenge du har tenkt til og beholde bilen. Kvaliteten på Monroe dempere får andre svare på. 

Støtdemperne er under 20k km gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke selve stabstaget som er slitt men overføringen mellom stagstaget og fjærbenet, populært kalt hundebenet. Hvis du ikke vet om det er byttet på den andre siden så ville jeg byttet begge sider, det må uansett løsnes for og bytte fjæra. Disse stagene er nesten og regne som slitedeler på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Rune-K said:

Det er vel ikke selve stabstaget som er slitt men overføringen mellom stagstaget og fjærbenet, populært kalt hundebenet. Hvis du ikke vet om det er byttet på den andre siden så ville jeg byttet begge sider, det må uansett løsnes for og bytte fjæra. Disse stagene er nesten og regne som slitedeler på BMW.

Så det er ikke stabilisatorleddet som må byttes eller? Forstår ikke helt hvilken del som må byttes. Her er diagrammet over stabilisator foran iallefall: https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/31_0696/1/48925?vin=WBAUG510X0JU05248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uhyre sjelden selve stabstaget ryker nr. 1 på tegningen. 

Det som blir slitt er nr. 5, det er hva man kaller hundebena. Det kan jo være nr .2 også men da burde det stått foring. De varer som regel mye lenger enn 200K. Mine har gått 430 000 nå og da kan jeg så vidt se at de er slitt.

Sachs er kvalitet. Har hatt Sachs dempere på syvern i snart 22 år nå og er fornøyd med de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rune-K said:

Det er jo uhyre sjelden selve stabstaget ryker nr. 1 på tegningen. 

Det som blir slitt er nr. 5, det er hva man kaller hundebena. Det kan jo være nr .2 også men da burde det stått foring. De varer som regel mye lenger enn 200K. Mine har gått 430 000 nå og da kan jeg så vidt se at de er slitt.

Sachs er kvalitet. Har hatt Sachs dempere på syvern i snart 22 år nå og er fornøyd med de.  

Ok, da tenkte jeg rett. Når jeg hadde dekket av kjente jeg litt på den og merket av det var litt bevegelse i den hvis jeg prøvde og bevege på den. Kjøper bare 2 nye av den og da. Så kjører jeg Sachs Tårnlager og Fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fjærer burde byttes på begge sider altså.

Må ikke bytte begge samtidig, det er bare gunstig å gjøre det når bilen først er på bukk hos verkstedet, for mange erfarer at den andre siden ryker om ikke lenge. Men når du gjør jobben selv, så kan du nøye deg med å reparere den siden som er ødelagt, og ta den andre siden senere om den skulle ryke i din eiertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...