*MrB* Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 På siste bildet kan det se ut som at luftenippelen lekker ja. Måtte se flere ganger på bildet, for kabelen til slitasjevarsler så så stor ut sammenlignet med resten. Selve slangen så tørr ut. Vanskelig å si ut fra bare bilder, men alle slangene så jo tilsynelatende ikke så ille ut. Er de morken må man imidlertid gjerne bøye litt på de for å se det skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er ikke så veldig urimelig tilbud, mener nå jeg. Men jeg hadde selvsagt fremdeles gjort dette selv, men fremdeles litt usikker på bremserør. Men igjen, jeg har skrudd endel selv og har verktøyet. Dette må man vurdere selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle. Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 29 minutes ago, Rune-K said: Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle. Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk. Demper, demperpute og topplager er greit å ta når alt er ute. i hvertfall om man ikke vet hvor gammelt det er. Og ja. Siden alt må av uansett, skal det ikke påvirke arbeidskosten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 6 minutes ago, *MrB* said: Demper, demperpute og topplager er greit å ta når alt er ute. i hvertfall om man ikke vet hvor gammelt det er. Og ja. Siden alt må av uansett, skal det ikke påvirke arbeidskosten. 39 minutes ago, Rune-K said: Det er nok ikke så galt priset det der. Ser de beregner 5 timer og det er nok helt greit. Spørs hvor lang tid de bruker på bremserøret men hvis du får fastpris så spiller det jo ikke noe rolle. Ser de beregner og bytte begge fjærene foran og det er bra. Da er de i vertfall seriøse på det. Jeg ville nok vurdert og bytte støtdemperne samtidig. Jeg ser de er byttet engang på din, vet du når? De må uansett demontere støtdemperen for og bytte fjæra og du får nye dempere til ca. 2300 kroner for 2 stk. Hei, og takk for alle svar. Har sett i servicehistorikk og støtdempere foran ble byttet 16.04.2018 sist. Tenkte og gjøre alt bortsett fra bremserøret selv, mener selv at det er overkommelig. Burde støtdempere byttes eller er det unødvendig når de bare er 3 år gamle? Fjærer burde byttes på begge sider altså. Da blir det vel; 2 fjærer, topplager, demper og demperpute Ny blødeskrue og nippel til denne 2 nye bremseslanger Bremsevæske Stabilisatorstag Det er vel dette jeg kommer på akkurat nå. Kom med innspill om det er noe jeg har glemt😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er nesten viktigere hvor langt støtdemperne har gått enn hvor gamle de er. Stort mer enn 100 000 km så bør du snart bytte de uansett. Det kommer jo selvsagt også an på hvor lenge du har tenkt til og beholde bilen. Kvaliteten på Monroe dempere får andre svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 9 minutes ago, Rune-K said: Det er nesten viktigere hvor langt støtdemperne har gått enn hvor gamle de er. Stort mer enn 100 000 km så bør du snart bytte de uansett. Det kommer jo selvsagt også an på hvor lenge du har tenkt til og beholde bilen. Kvaliteten på Monroe dempere får andre svare på. Støtdemperne er under 20k km gamle Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Da er det bare og kjøre videre med de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 8 minutes ago, Rune-K said: Da er det bare og kjøre videre med de. Ok, takk for svar! Ellers så lista jeg ramset opp med deler grei ut? Er det noe du ser jeg mangler eller som du evt hadde tatt samtidig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er vel ikke selve stabstaget som er slitt men overføringen mellom stagstaget og fjærbenet, populært kalt hundebenet. Hvis du ikke vet om det er byttet på den andre siden så ville jeg byttet begge sider, det må uansett løsnes for og bytte fjæra. Disse stagene er nesten og regne som slitedeler på BMW. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 7 minutes ago, Rune-K said: Det er vel ikke selve stabstaget som er slitt men overføringen mellom stagstaget og fjærbenet, populært kalt hundebenet. Hvis du ikke vet om det er byttet på den andre siden så ville jeg byttet begge sider, det må uansett løsnes for og bytte fjæra. Disse stagene er nesten og regne som slitedeler på BMW. Så det er ikke stabilisatorleddet som må byttes eller? Forstår ikke helt hvilken del som må byttes. Her er diagrammet over stabilisator foran iallefall: https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/31_0696/1/48925?vin=WBAUG510X0JU05248 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 Kjapt spørsmål; er Sachs ett bra merke? Tenkte kjøpe alle deler til fjærbytte i Sachs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Det er jo uhyre sjelden selve stabstaget ryker nr. 1 på tegningen. Det som blir slitt er nr. 5, det er hva man kaller hundebena. Det kan jo være nr .2 også men da burde det stått foring. De varer som regel mye lenger enn 200K. Mine har gått 430 000 nå og da kan jeg så vidt se at de er slitt. Sachs er kvalitet. Har hatt Sachs dempere på syvern i snart 22 år nå og er fornøyd med de. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Februar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2021 Just now, Rune-K said: Det er jo uhyre sjelden selve stabstaget ryker nr. 1 på tegningen. Det som blir slitt er nr. 5, det er hva man kaller hundebena. Det kan jo være nr .2 også men da burde det stått foring. De varer som regel mye lenger enn 200K. Mine har gått 430 000 nå og da kan jeg så vidt se at de er slitt. Sachs er kvalitet. Har hatt Sachs dempere på syvern i snart 22 år nå og er fornøyd med de. Ok, da tenkte jeg rett. Når jeg hadde dekket av kjente jeg litt på den og merket av det var litt bevegelse i den hvis jeg prøvde og bevege på den. Kjøper bare 2 nye av den og da. Så kjører jeg Sachs Tårnlager og Fjærer. Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Februar 15, 2021 Share Skrevet Februar 15, 2021 Fjærer burde byttes på begge sider altså. Må ikke bytte begge samtidig, det er bare gunstig å gjøre det når bilen først er på bukk hos verkstedet, for mange erfarer at den andre siden ryker om ikke lenge. Men når du gjør jobben selv, så kan du nøye deg med å reparere den siden som er ødelagt, og ta den andre siden senere om den skulle ryke i din eiertid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå