Gå til innhold

EU kontroll, vanskelighetsgrad


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Da ender det vel opp med dette tilslutt tror jeg? Mangler vel ikke noe nå tror jeg.

Bremserør får verksted ta, eller hvis noen i Trondheim område har lyst og hjelpe til så er de velkomne :D 

 

Gjerne se over bilde og sjekk at alt ser rett ut :D 

 

 

jobb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Basse Lusk said:

Må ikke bytte begge samtidig, det er bare gunstig å gjøre det når bilen først er på bukk hos verkstedet, for mange erfarer at den andre siden ryker om ikke lenge. Men når du gjør jobben selv, så kan du nøye deg med å reparere den siden som er ødelagt, og ta den andre siden senere om den skulle ryke i din eiertid.

Så det er ikke noe problem i og bytte bare en side med fjær da? Da kan jeg isåfall bare avvente med stabilisatorstagen på andre siden og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fornuftige mennesker sparer penger på og bytte kun en side. Det har med slitasjen på fjærene og gjøre. Jeg ser ingen grunn til og ødelegge de gode kjøreegenskapene som 1 serien har med og kun bytte en side. BMW sier vel at man alltid skal bytte begge sider hvis den har gått mer enn 30K.

Når jeg kjøpte syvern min i 1999 så synes jeg den oppførte seg veldig rart selv om selgeren påstod at det var to nye støtdempere på den. Problemet var at han tullingen hadde byttet høyre foran og venstre bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rune-K said:

Ingen fornuftige mennesker sparer penger på og bytte kun en side. Det har med slitasjen på fjærene og gjøre. Jeg ser ingen grunn til og ødelegge de gode kjøreegenskapene som 1 serien har med og kun bytte en side. BMW sier vel at man alltid skal bytte begge sider hvis den har gått mer enn 30K.

Når jeg kjøpte syvern min i 1999 så synes jeg den oppførte seg veldig rart selv om selgeren påstod at det var to nye støtdempere på den. Problemet var at han tullingen hadde byttet høyre foran og venstre bak. 

Da kjører jeg bytte på begge sider! Fjær + hundebenet begge sider :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om støtdemperne bare er gått 20k km, så er kanskje det samme tilfelle med tårnlagrene også? I såfall kan du kutte de ut også, om du vil. Mansjetter og spesielt demperputer blir fort stygge og dårlige, så de er grei å skifte uansett.

10 minutes ago, mrkzie said:

Så det er ikke noe problem i og bytte bare en side med fjær da? Da kan jeg isåfall bare avvente med stabilisatorstagen på andre siden og..

I prinsippet ikke, men det kan jo være litt forskjell i forspenning på en ny fjær og en som har gått 200k km. Det er ikke uvanlig at bilen blir noen mm høyere om man bytter ut gamle fjører med tilsvarende nye. Du kan spare deg for den ene siden, men jeg ville byttet begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, *MrB* said:

Om støtdemperne bare er gått 20k km, så er kanskje det samme tilfelle med tårnlagrene også? I såfall kan du kutte de ut også, om du vil. Mansjetter og spesielt demperputer blir fort stygge og dårlige, så de er grei å skifte uansett.

I prinsippet ikke, men det kan jo være litt forskjell i forspenning på en ny fjær og en som har gått 200k km. Det er ikke uvanlig at bilen blir noen mm høyere om man bytter ut gamle fjører med tilsvarende nye. Du kan spare deg for den ene siden, men jeg ville byttet begge.

Sjekket servicehistorikk og var ikke notert opp noe bytte av tårnlager når støtdemperne ble byttet. Usikker på om de bare ikke har ført det opp eller om det ikke er gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Du skal ikke la verkstedet bytte bremseslangene og nippelen i samme slengen da? Samtidig som bremsevæsken byttes? Så har man luftet systemet og blitt ferdig med det.

Hvis verkstedet skal bytte bremserøret så kan de like så godt bytte slangene og nippelen også. Det må løsnes for og bytte røret uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, E.C. said:

Du skal ikke la verkstedet bytte bremseslangene og nippelen i samme slengen da? Samtidig som bremsevæsken byttes? Så har man luftet systemet og blitt ferdig med det.

 

6 minutes ago, Rune-K said:

Hvis verkstedet skal bytte bremserøret så kan de like så godt bytte slangene og nippelen også. Det må løsnes for og bytte røret uansett.

Er bare bremserør bak som må gjøres noe med, mens bremseslangene framme som må byttes. Ser hva dere mener, men bremserøret bak må vel ikke løsnes for og bytte bremseslangene framme? Tenkte gjøre mest mulig selv for og lære itillegg til og spare penger. Hvis dere mener det er helt hull i hode så kan jeg vel la verksted gjøre det. Har allerede kjøpt brake bleeding kit men kan returneres..

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at de kan like gjerne bytte bremsevæske på hele systemet når de bytter bremserør og da må de bl.a. løsne nipler foran. Å bytte slangene i samme slengen der vil da være 15 min ekstra for dem. Kittet du har kjøpt kan du sikkert beholde, får bruk for det på et tidspunkt. Jeg har 3 forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen fornuftige mennesker sparer penger på og bytte kun en side. Det har med slitasjen på fjærene og gjøre. Jeg ser ingen grunn til og ødelegge de gode kjøreegenskapene som 1 serien har med og kun bytte en side. BMW sier vel at man alltid skal bytte begge sider hvis den har gått mer enn 30K.

Jeg byttet venstre fjær foran i min 1-serie for et par år siden. Da hentet jeg inn tilbud fra flere verksted, inkludert to BMW merkeverksteder. Ingen foreslo å bytte begge sider. Fordi jeg også har lest at man bør ta begge sider samtidig, så spurte jeg spesifikt om dette. Svaret var at det er helt unødvendig, og ikke noe de gjorde rutinemessig, men jeg kunne velge å ta begge nå for å spare noen kroner i tilfelle den andre skulle ryke like etterpå.

Den andre røk faktisk et halvt år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, E.C. said:

Jeg tenkte at de kan like gjerne bytte bremsevæske på hele systemet når de bytter bremserør og da må de bl.a. løsne nipler foran. Å bytte slangene i samme slengen der vil da være 15 min ekstra for dem. Kittet du har kjøpt kan du sikkert beholde, får bruk for det på et tidspunkt. Jeg har 3 forskjellige. 

Skjønner, men tror jeg går for og bytte slangene selv bare for og lære. Ellers så nevnte du at mansjetter og sånt burde byttes samtidig snakker vi da om nr 6 og 7 på denne linken? Bytter 10 og 11 også tenkte jeg.

https://koed.no/no-no/catalog/diagram/31_0695/1/48925?vin=WBAUG510X0JU05248

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var jeg som nevnte det, men 6 og 7 pleier å holde, det er bare metall. 10 og 11 må du se på tilstanden, om de faller fra hverandre så bytt, om de ser hele ut så kan du la de være. Du trenger forresten fjærklemmer for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, E.C. said:

Tror ikke det var jeg som nevnte det, men 6 og 7 pleier å holde, det er bare metall. 10 og 11 må du se på tilstanden, om de faller fra hverandre så bytt, om de ser hele ut så kan du la de være. Du trenger forresten fjærklemmer for jobben.

Ok, skjønner! Tenkte og bruke disse fra Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2-stk-2000038106

Funker vel for denne jobben regner jeg med.. om ikke disse er bedre?

https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/styringsverktoy/fjaerklemme-med-dobbel-klo-2-stk./n12360/pn13446/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den typen som er fra Thansen og de er litt sketchy. Vanskelig å komprimere nok og du må kanskje gripe i skåla som tårnlageret sitter på og satse på at det ikke glipper ut. Det siste man ønsker er "spjong" midt i fjeset. Skal du demontere en knekt fjær som fortsatt er litt i spenn er det kanskje enda verre. Jeg har senere brukt disse til å delvis komprimere et fjærbein for å få det av bilen (foran på E61) og bytte dempere bak på E39 sedan med lange "flate" M-sport fjærer, der funka de bra. Med flate så mener jeg at de er rette, som en sylinder. De som sitter foran (som jeg hadde på E36en) var mer tønneformet og da krasjer plutselig fjæret i gjengestaget som sitter mellom klørne og det funket generelt dårlig. Kan dermed ikke direkte anbefale noen av disse, selv om det sannsynligvis får jobben gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...