Gå til innhold

Bmw 320d xdrive 2010


Oskar.
 Share

Anbefalte innlegg

På 16.2.2021 den 19.10, Oskar. skrev:

Hei. 

Lurer på om et par ting ang. bmw 320d xdrive 2010:

- Er dette den nyere å bedre oppgraderte motoren?

- Er de noen spesielle svakheter med disse bilene?

- Hva burde en vær obs på?

 

Takk for svar alle sammen

pre 2010mod N47 er beryktet for registerhavari. I 2010 ble deg gjort noen endringer, men det kom også en del endringer etter 2010. Det som er avgjørende om bilen er trygg er om tidligere eiere har kjørt egne oljeintervaller på 10-12tusen km og/eller en gang i året. Problemet med BMW er at Kjørecomp som beregner oljeservice kan finne på å be om oljeservice pr 25000km og 2-3 år intervaller. Dette er hva som tar livet av registeret.
Når det gjelder selve bilen, så har jeg ikke hørt mye galt.
Så full servicehistorikk er alt eller ingen handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Det er aldri over 2 år mellom hver gang en BMW foreslår oljeskift.

Så å si 2-3 år er feil.

Det er 100% FAKTA!
Hvorfor sier jeg det? Jo fordi jeg har selv en 2013mod F11 520d xDrive. Da jeg kjøpte den ble det gjennomført Storservice.
Etter 2 år og 24000km så ville bilen ha 5000km til eller service året etterpå.
Da stoppet jeg å følge bilens BC og kjører selv Oljeservice 10k km og/eller 1år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du har lest feil. BMW har aldri operert med over 2 år mellom hver olje service.

Men at du har mistolket informasjon er nok mer sannsynlig. For det er fremdeles 2 år eller 30kkm. Så den hadde kanskje ikke nådd 2 år enda, men hadde enda 5000km igjen. Lett å se feil på det.

All dokumentasjon som finnes på nettet og i ISTA viser til 2 år eller 30kkm, intet mer, men noen ganger mindre. Avhengig av hvilken modell det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år eller inntil 30k km er kanskje mer riktig å si. Den justeres stort sett etter kjøremønster, så vi har vært borti alt mellom 24-25k og 27-28k, sjelden eller aldri oppi 30k km. 
On topic: motoren, N47-D20C iterasjon er forbedret sammenlignet med N47-D20A-utgaven, men det forekommer fortsatt registerkjedeproblemer. Så det og høyttrykkspumpa er kanskje svakhetene med denne motoren om det er det du spør etter. Selv har jeg utelukkende positive erfaringer med den motoren, hadde en 2010 320xd selv og kjørte den fra 130k km til 175k km.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2021 den 16.48, Otis skrev:

Der tror jeg du har lest feil. BMW har aldri operert med over 2 år mellom hver olje service.

Men at du har mistolket informasjon er nok mer sannsynlig. For det er fremdeles 2 år eller 30kkm. Så den hadde kanskje ikke nådd 2 år enda, men hadde enda 5000km igjen. Lett å se feil på det.

All dokumentasjon som finnes på nettet og i ISTA viser til 2 år eller 30kkm, intet mer, men noen ganger mindre. Avhengig av hvilken modell det er.

Du får påstå hva du vil. Jeg leste ikke av noen feil. Det står oppgitt km eller Måned/År for neste oljeservice. Jeg hadde da kjørt 2 år og bilen ville ha enten 5000km til eller 6 nye måneder og da nærmer det seg 3 år. Og ja vi snakker da om 29000km. INGEN moderne turbodiesel med DPF og EGR skal ha 29000km oljeintervall. Dette er årsaken til en rekke register- og turbohavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mons1 skrev:

Du får påstå hva du vil. Jeg leste ikke av noen feil. Det står oppgitt km eller Måned/År for neste oljeservice. Jeg hadde da kjørt 2 år og bilen ville ha enten 5000km til eller 6 nye måneder og da nærmer det seg 3 år. Og ja vi snakker da om 29000km. INGEN moderne turbodiesel med DPF og EGR skal ha 29000km oljeintervall. Dette er årsaken til en rekke register- og turbohavari.

Mitt inntrykk fra Finn-annonser er at det på F-karosseriene og oppover er en del biler som går over 2 år mellom oljeskiftene så jeg har også endt opp med å tolke det slik at det ikke er maks 2 år bilen kalkulerer med lengre. 

 

Edit: Bilde fra 2013 modell F10 på Finn lagt ved:

 

Screenshot_20210221_001448_no.finn.android.jpg

Service nummer 2 er grønn selv om den er over 4 år siden forrige service🤔

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, laffe skrev:

Mitt inntrykk fra Finn-annonser er at det på F-karosseriene og oppover er en del biler som går over 2 år mellom oljeskiftene så jeg har også endt opp med å tolke det slik at det ikke er maks 2 år bilen kalkulerer med lengre.

...

Service nummer 2 er grønn selv om den er over 4 år siden forrige service🤔

Disse servicene betyr ikke oljeservice, men jeg tipper Storservice. Når de bytter bremseveske og slikt. Det er tross alt 40000km mellom servicene, så jeg tipper det er 1 eller forhåpentligvis flere oljeservice mellom disse storservice. Ellers har jeg aldri kjøpt den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rett skal være rett,

Jeg fikk estimert svært lang intervall på oljeservice, men dette var i en tid der bilen gikk ukentlig langkjøring da det ble helgependlet 200km hver vei. Slik kjøring vil gi lang(maks) estimert oljeservice, men ja den ville ha over 2 år oljeservice eller 29000km. Bilen ble kjøpt der storservice ble gjennomført begynnelsen februar 2017. Oljeservice ble estimert til juni 2019. Ikke 3 år, men godt over 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mons1 skrev:

Disse servicene betyr ikke oljeservice, men jeg tipper Storservice. Når de bytter bremseveske og slikt. Det er tross alt 40000km mellom servicene, så jeg tipper det er 1 eller forhåpentligvis flere oljeservice mellom disse storservice. Ellers har jeg aldri kjøpt den bilen.

Ja, kan kanskje være det. For 4 år var veldig lenge om det skulle vært oljeservice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Oskar. skrev:

Tusen takk for svar alle. Har sjekket og bilen har den nye n47 motoren ifølge bmw. Er dette ein bil og satse på ellar burde eg leite vidare?😊

Litt avhengig avhengig av pris og hva du ønsker deg vil jeg si. 

Det som taler i mot i mine øyne er N47 motoren (selv om 2010 sikkert er bedre ryker kjedene der også) og CP4 dieselpumpa som også kan gi dyre havari. Registerkjede kan man jo sjekke med jevne mellomrom så det reduserer risikoen litt. I tillegg er det jo ikke uvanlig at turbo ryker mellom 100 og 200 000km på disse motorene. 

Men med litt utstyr er jo dette veldig flotte biler som har tålt tidens tann veldig godt så vet ikke om det over er grunn nok til å droppe bilen. Det er jo fallgruver på alle biler i dag. Det er jo heller ikke så mange kjøreglade 4x4 biler i den prisklassen å velge i stedet.

Om du velger å gå for bilen ville jeg sjekket at du ikke merker noen rykking eller napping i drivlinjen som kan være et tegn på trøbbel i med xDrive fordelingskassen. Om det er forskjellig felg dimensjoner foran og bak så er det også viktig å sjekke at omkrets på dekk er lik.

Kan jo også være greit å følge med på om motoren når driftstemperatur om du testkjører. Hvis ikke har du vel fort 2 eller 3 termostater som kanskje må byttes. 

Om du velger å ikke gå for bilen kan kanskje 525/530xd i E60/61 karosseriet være et alternativ der risikoen for registerkjede og dieselpumpehavari virker mye lavere. Men det blir jo en større og mindre sportslig bil. 

Lykke til med bilvalg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk for de Laffe. Ja den eg lurer på er jo ein xdrive 320d 2010mod med den "nye" motoren. Bilen har gått 140000km og har fått turbo og edr bytte nå nettop. Er samme eiger ifra 2013- nå. Blei brukt importert fra tyskland i 2013. Ja trenger ein billig pendlevil med 4x4 egentlig. Å bmwer ser jo finere ut en audi i mine øyner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...