Gå til innhold

Oppgradering programvare 2012'utgave

F25x3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

noen som har informasjon om hva som er å hente med en programvareoppdatering av bil fra 2012? Det skal sies at programvare i min bil er original, og oppgradering koster i området 2-3000kr. Bilen funker fint om jeg ikke skal oppgradere for en sum jeg ikke vet vil lønne seg i det hele tatt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har skjønt bimmerupgradenorway kan ta samme jobben men sikkert til ca samme pris og til samme usikkerhet: hva tjener jeg som kunde på en slik oppgradering? Men jeg vet at jeg må ha den for å kunne klarere ut en vechicle check (klarer ikke klarere den fullstendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vehicle check reseter du ved og gå inn på iDrive menyen. Under vehicle information der finner du service required bla ned på vehicle check. Der trykker du ned iDrive hjulet. Slik at du kommer videre i menyen der kan du stille inn neste check. Denne henger som regel sammen med eu- kontroll slik at man tar denne samtidig. Denne er en inspeksjon av rust i kjente plasser. Under deksel og slikt. Vis bilen er under rust garanti, så vil det være en fordel og ta denne. Er det ikke garanti så er det bare og sette den frem i tid.  
Vis man skal ta oppdatering så er det som Øyvind L skriver ingen merkbar endring. I noen tilfeller så vil man faktisk fjerne tilgang til apps. Da denne lå som åpen tilgang på modeller før versjon 55 av spdaten? vis jeg husker riktig. Etter dette er apps låst med fsc kode. Men i å med at du har f25 er det senere versjon uansett. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

Nåja, er ikke vehicle check for bmw og regulatory check er pkk? 

Mye mulig at noen forhandlere ser på det som goodwill og tar dette samtidig som EU-kontrollen. Når jeg tok eu kontrollen stemplet de ikke service hefte med vehicle check eller nullstilte telleren(autorisert verksted) da var det +1250,- for at de skulle ta av dekslene under og sjekke for rust og lekkasjer. Og stempel i boka. Nå er ikke min under noe form for garanti, så jeg har bare nullstilt og ikke tenkt noe mer på det. Mye mulig at de ikke henger seg opp i det, stort sett hatt god erfaring med rustgarantien til bmw. Har hørt om folk som har fått avslag en plass med dekket det en annen plass. Så er nok veldig person avhengig hva som er akseptert. Det finner man ikke ut før man har problemet😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjennomført vehicle/fordånskontroll hos autorisert verksted som ikke klarte resette denne pga gammel programvare. Men det var mange km igjen til den gikk ut på antall km, jeg tok den når bilen var x antal år. Så ikke et problem for meg enda.

2,5t for oppdatering, er det via obd kontakt som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende hvor lang tid det tar og oppdatere, kommer litt ann på hvor stor oppdateringen tar. Førstegang jeg kjørte oppdateringen så tok det 3 timer, de andre gangene har det bare tatt 20 min. På F serien så er det via obd porten, men er det most kobling så må den kjøres på fiber optisk. Men jeg har ikke most i f11 så tviler på at det er most på f25 også da. Dette pga enet kabel på f serie. Har du prøvd og resette denne selv? Vis verkstedet har prøvd og resette igjennom instrumentpanelet/pc så går ikke det, men vis man gjør som i denne linken: 

Så skal det funke vis det cic. Funker ikke det så må det nok en oppdatering til. 

Har vært utenfor det samme tidligere så kan være greit og prøve. 

Hvor i landet et det du holder til? 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en reset via menyen  dashen, ikke via entertainmenten. Samme sted man resetter for olje. Kanskje du har ennyere utgave enn meg :) Har resetta ja. Holder til i Bergen, så har bimmersupgrade og diverse verksted rundt her som kan gjøre jobben, men akk og ve 2-3000kr for noe jeg ikke får et pukk igjen for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, F25x3 skrev:

Tok en reset via menyen  dashen, ikke via entertainmenten. Samme sted man resetter for olje. Kanskje du har ennyere utgave enn meg :) Har resetta ja. Holder til i Bergen, så har bimmersupgrade og diverse verksted rundt her som kan gjøre jobben, men akk og ve 2-3000kr for noe jeg ikke får et pukk igjen for :D

Jeg har nok eldre 2010 og 2011. Men i utgangs punktet deler F25 mye likt med F11. Med tanke på oppsettet. Jeg får ikke resatt vehicle inspection  igjennom instrumentet på f11 så jeg må igjennom iDrive(entertainment) for og få fjernet denne. Så det virker som at de som har (cic)iDrive enhet så må den nullstilles der. Alt annet får jeg nullstilt igjennom instrumentet bremse service og oljeskift osv. 

jeg ser nå som jeg gikk ut i bilen at jeg har blandet vehicle check og vehicle inspection. (disse henger jo også sammen)Så det spørs om det ikke må en oppdatering til da ja. Får den skal du kunne resette igjennom instrumentet.

Du har ikke noen andre service required som har due snart? Jeg ser det er andre som har rapportert at de må nullstille olja for at den skal akseptere vehicle checken. får du opp i instrumentet vehicle check reset impossible? 

Er jo litt merkelig, det har jo gått ann og reset den tidligere. Så at den bare blir sånn fra den en gangen til den andre er jo veldig snodig vil jeg si, i så fall så må det være en bug i softwaren. Eller at den ikke oppfyller kravene til cbs reset. 

CBS reset in the car

On the vehicle, service operations can be reset at the instrument panel.

Note:

A reset is only possible in the car if:

• there is no Check Control message
  • availability of the service job is under 90 %
  • on-board date must be correctly set

Resetting of a service job must always be carried out after a maintenance measure has been completed.

The resetting process is interrupted it the time is exceeded or if a terminal is changed.

Attention!

If engine oil and vehicle check are reset at the same time, always reset engine oil first.

Switch the ignition on.

Press the trip distance recorder reset button (1) (referred to as button in the following) for approx. 10 seconds until the 1st service job appears in the display (2).

Bring up the next item by briefly pressing the button again. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe service før om 1 års tid, men litt oljesvetting som kan utbederes i påfyllingsstussen.. Så mulig det blir et verkstedbesøk. @ogee1 ja savner at den husker auto start/stopp. Men er blitt en vane for oss å begge så nå går det egentlig greit :) Men det er i alle fall 1 positiv ting som kommer med oppdatering ;-) Denne programvaren har ingen ting med motor, girkasse, forbruk eller lignende å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...