Boddiz Skrevet Februar 22, 2021 Share Skrevet Februar 22, 2021 (endret) Skal etterfylle kjølevæske. Ser ut som det står en rød på den nå. N47 320d 2008. Må jeg etterfylle med rød? Kan det stemme at det er rød som skal på denne? Endret Februar 22, 2021 av Boddiz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 22, 2021 Share Skrevet Februar 22, 2021 Rød skal ikke blandes med andre farger så vær HELT sikker på at det er rød på den. Normalt har BMW blå eller grønn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Februar 22, 2021 Share Skrevet Februar 22, 2021 Kan blandes med gul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 Anbefaler universal væske hvis det er usikkert hva som er på nå. Vi har en på jobb fra PEAK som kan blandes med alle typer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 PEAK er nok den gule som menes over. Brukte den selv da jeg var usikker på om jeg fikk tømt alt ved vannpumpeskift på min bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 Jeg kan bekrefte at PEAK sin gule variant fint kan blandes med både blå/grønn og rød. Jeg har ihvertfall ikke merket noen ting når jeg har blandet slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 Det er vel Grønn som skiller seg ut ettersom dette er IAT-veske. Mens Rød, Orange, Grønn og Blå er type OAT (Organic Acid Technoloy). Så finnes det noen hybridtyper. Men alle som spør, så er svaret at man skal bruke BMW sin egen OEM. Disse er vel blå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 Sist gang(ca 10år siden) jeg kjøpte noe orginal kjølevæske på GS til BMW så fikk jeg en blågrønn sak fra castrol. Så lenge produsenten sier du kan bruke produktet deres på bilen din så er det bare å bruke det. Vi er stort sett forbi den tiden det var fyfy å blande forskjellige FARGER. Alt vi har på jobben av kjølevæsker kan stort sett blandes med alt. Men så har du jo noen spesielle som Mons1 er inne på. De fleste produsenter har oppe en smørekatalog der det står hva de går god for/har fått godkjent til din bil. her er valvoline sin f.eks https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 41 minutter siden, Trond H. Olsen skrev: Sist gang(ca 10år siden) jeg kjøpte noe orginal kjølevæske på GS til BMW så fikk jeg en blågrønn sak fra castrol. Så lenge produsenten sier du kan bruke produktet deres på bilen din så er det bare å bruke det. Vi er stort sett forbi den tiden det var fyfy å blande forskjellige FARGER. Alt vi har på jobben av kjølevæsker kan stort sett blandes med alt. Men så har du jo noen spesielle som Mons1 er inne på. De fleste produsenter har oppe en smørekatalog der det står hva de går god for/har fått godkjent til din bil. her er valvoline sin f.eks https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor Er vel egentlig ikke fargen som avgjør, men om det IAT(Inorganic Acid Tech) eller OAT(Organic Acid Tech). Det er vel disse som er vanskelig å blande. Trond H. Olsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 (endret) Var ikke klar over at det noen kunne blandes med rød, men når man søker på kjølevæske så kan de se ut som at det kun er blå og grønn som er godkjent av BMW(BMW GS94000). Leste litt på Comma sine sider og den gule til Comma er beregnet for "moderne økonomiske motorer og diverse landbruksmotorer" og kun den grønne som har BMW GS94000 godkjenning. Castrol sin Radicool NF er godkjent for alle BMWer og er ifølge Castrol blå/grønn. Den har bytte intervall på 3 år. Ikke noen harde påstander, men mer litt info. Endret Februar 23, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boddiz Skrevet Februar 23, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2021 Takk for alle svar. Da henter jeg meg en PEAK på Bilxtra i morgen https://bilxtra.no/peak-kjolevaeske-uni-1l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 23, 2021 Share Skrevet Februar 23, 2021 Bland ut med dest. vann eller kjøp en flaske med batterivann til å blande ut. Trond H. Olsen og Boddiz reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Februar 25, 2021 Share Skrevet Februar 25, 2021 Litt mer kjøtt på beina med tanke på innlegget over her; Ved fortynning av frostvæske er det viktig hvilken type vann som brukes. Det beste å bruke et såkalt avionisert vann. Det er vann med svært lavt saltinnhold. Vanlig vann fra springen har vanligvis for høyt saltinnhold. Salter med klorider og sulfater, salter som f.eks angriper metaller. Et vann med lav saltinnhold har lav ledingsevne.. Kommunalt tappevann har ofte en ledeevne på > 20mS/m. Har man brønn eller borehull så er jo kalkinnhold også noe å forholde seg til. Jeg personlig kjøper stort sett ferdig blandet kjølevæske(RTU) men har også brukt vann fra avfukter som er noe det samme som avionisert vann. Boddiz og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå