Gå til innhold

Kjøpe bil fra Sverige eller Tyskland


KSG
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,
savner glede i livet mitt (les: kjøreglede), og vurderer å kjøpe brukt BMW igjen (f36, e39, e60 eller X5 1. eller 2. gen) fra Sverige eller Tyskland. Men er muligens litt vanskelig å få reist ned dit nå i corona-tider...

Så jeg lurer på:
- Noen som vet om noen gode firmaer som driver med bruktbil-import?? Eller andre måter å løse det på? Bedrifter der nede som bare sender meg bilen på ferje f. eks?
- Og hvilke av de øvrige modellene ville dere ha anbefalt mtp. på driftsikkerhet? Blir en del langkjøring m/ henger, så tenker å gå for diesel, men er IKKE et must.


På forhånd TAKK!! 🙏  🙏🙏🙏
-
-

Endret av KSG
jeg beklager, kom på et til spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg brukte disse i sommer da jeg tok inn en bil fra Tyskland. Ville egentlig reise ned selv (det var åpent i sommer), men tyske "Biltilsynet" klarte ikke skaffe eksportskilt raskt nok.

Fungerte meget bra. Hentet bilen i Drammen og kjørte den over til Haugesund selv.

 

https://autotransport.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ove67 skrev:

Jeg brukte disse i sommer da jeg tok inn en bil fra Tyskland. Ville egentlig reise ned selv (det var åpent i sommer), men tyske "Biltilsynet" klarte ikke skaffe eksportskilt raskt nok.

Fungerte meget bra. Hentet bilen i Drammen og kjørte den over til Haugesund selv.

 

https://autotransport.no/

 

Hva tok de for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, FransEirik said:

Hva tok de for dette?

Hmmm. Tror det var rundt 8-9000 totalt. Det inkluderte transport fra Wesel (nord for Dusseldorf) til Drammen + at de tok seg av fortollingen. Alt rundt registrering ordnet jeg med selv. Fikset prøveskilt på forhånd og troppet opp hos dem og kjørte avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du kjøper av en autorisert merkeforhandler så ville jeg ikke kjøpt bil usett fra hverken Sverige eller Tyskland. Men jeg anbefaler deg å lete etter bil i Sverige, det er så utrolig mye lettere enn å leite i Tyskland. Følgende fordeler ved å importere fra Sverige:

* Man snakker ett språk som begge parter forstår. Tyskere er stadig ikke noe glade i engelsk.

* Mindre byråkrati, i Sverige trenger du ikke eksport skilter. Bare å kjøre hjem på bilens vanlige skilter, men selger må tillate at du kjører til grensa på hans svenske forsikring.

* Kortere avstand som gjør hele prosessen langt rimeligere. Du kan enkelt hente bilen selv

* Ofte følger det med vinterdekk. De har vinterdekk i Tyskland også, men de har en magisk evene til å forsvinne når du sier du er fra Norge og skal ta med bilen hjem. (Forhandler beholder dem selv, putter dem på en annen bruktbil som trenger nye vinterdekk)

* Sverige har Carfax rapport, helt genialt for å kartlegge bilens liv fra den var ny frem til nå. 

Utvalget er tynnere i Sverige enn i Tyskland, men det er mange fordeler ved å hendle bil hos Söta Bror 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Fredrik 90 said:

Med mindre du kjøper av en autorisert merkeforhandler så ville jeg ikke kjøpt bil usett fra hverken Sverige eller Tyskland. Men jeg anbefaler deg å lete etter bil i Sverige, det er så utrolig mye lettere enn å leite i Tyskland. Følgende fordeler ved å importere fra Sverige:

* Man snakker ett språk som begge parter forstår. Tyskere er stadig ikke noe glade i engelsk.

* Mindre byråkrati, i Sverige trenger du ikke eksport skilter. Bare å kjøre hjem på bilens vanlige skilter, men selger må tillate at du kjører til grensa på hans svenske forsikring.

* Kortere avstand som gjør hele prosessen langt rimeligere. Du kan enkelt hente bilen selv

* Ofte følger det med vinterdekk. De har vinterdekk i Tyskland også, men de har en magisk evene til å forsvinne når du sier du er fra Norge og skal ta med bilen hjem. (Forhandler beholder dem selv, putter dem på en annen bruktbil som trenger nye vinterdekk)

* Sverige har Carfax rapport, helt genialt for å kartlegge bilens liv fra den var ny frem til nå. 

Utvalget er tynnere i Sverige enn i Tyskland, men det er mange fordeler ved å hendle bil hos Söta Bror 👍

Jeg sjekket også i Sverige. Men det er en ganske sjelden bil jeg skulle ha (740e) - så det var nesten ingen i Sverige. Og de få jeg fant, kostet en fot og en arm i forhold til de i Tyskland.

Og ja, sjekket kun BMW merkeforhandlere begge steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme å se til holland, der er det mye bra og alt som ligger ute på bilmarkedsider der er i meget bra stand tross alder og står nesten alltid hos en forhandler.

e39 og lignende i sverige er like skrøpelig som i norge om ikke værre

skal man ha mint condition bil og ikke et prosjekt så er det mye bra på mobile, autoscout og markplatz.nl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ove67 skrev:

Jeg sjekket også i Sverige. Men det er en ganske sjelden bil jeg skulle ha (740e) - så det var nesten ingen i Sverige. Og de få jeg fant, kostet en fot og en arm i forhold til de i Tyskland.

Og ja, sjekket kun BMW merkeforhandlere begge steder.

Men du må huske på at du har en ladbar hybrid med en betydelig avgiftsreduksjon i Norge. I Sverige synes de elektrifiserte biler er noe dritt så der går det lite av disse hybridene. En 740e koster mer enn en 740d eller 740i hos svenskene, derfor er det ikke mye av hybriden der. 

Generelt sett så trodd jeg det var liten besparelse å importere en hybridbil siden avgiften uansett er så lav i Norge. 

15 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Må ikke glemme å se til holland, der er det mye bra og alt som ligger ute på bilmarkedsider der er i meget bra stand tross alder og står nesten alltid hos en forhandler.

e39 og lignende i sverige er like skrøpelig som i norge om ikke værre

skal man ha mint condition bil og ikke et prosjekt så er det mye bra på mobile, autoscout og markplatz.nl

Godt poeng, Nederland har veldig mye bra å by på. Særlig om man går etter noe litt eldre og spesielt. Eneste er at markedet og prisene der følger resten av Europa, her henger svensker litt etter. Det er mange biler som har steget godt i verdi de senere årene ute i Europa som ikke har fått den pris stigningen i Sverige. Noen eksempler jeg har funnet er biler som 850Ci, E38 750i, E87 130i, Porsche 928 4S, MB 560 SEC og E32 750i. I Sverige er de også langt billigere med 90 talls M biler og Alpina. E34 M5 3,8 får man stadig godt ned på 200 000 kroners tallet i Sverige. 

Ellers så har du helt rett i at bakdelen med svenske biler er at de er utsatt for samme salting og vinter som Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Men du må huske på at du har en ladbar hybrid med en betydelig avgiftsreduksjon i Norge. I Sverige synes de elektrifiserte biler er noe dritt så der går det lite av disse hybridene. En 740e koster mer enn en 740d eller 740i hos svenskene, derfor er det ikke mye av hybriden der. 

Generelt sett så trodd jeg det var liten besparelse å importere en hybridbil siden avgiften uansett er så lav i Norge. 

 

Det trodde jeg også. Jeg fant at for samme pris fikk jeg tilsvarende bil (utstyr) i Tyskland med 1,5 år tidligere produksjonsdato og ca. 10 000 færre km sammenlignet med de som lå på Finn.no. Og da fikk jeg med 3 års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...