Gå til innhold

Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))

martinkron
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 1 serie 2005 (E87) 116i (N45).

Bilen starter ikke, men den drar rundt når starteren går.

- Pluggene blir våte, så det er nok bensin

- Det er gnist

- Eksosen er ikke tett

- Den får luft

- Byttet VANOS-ventiler

- Byttet Veivakselsensor som var ødelagt

Fikk tips om at det kunne være registerkjedet, og har demontert topplokket. 

Når jeg dreier motoren så går kjedet fra stramt til slakt av og på. Se video:

La ved bilde av slakt kjede.

Antar dette ikke er sånn det skal være?

Er det VANOS som regulerer feil, eller er det registerkjedet som ikke lengre er stramt nok?

IMG_1701.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har hoppet over og timing er feil så kan det være grunnen, men det kan hende at du har en annen feil som gjør at bilen ikke starter. Stoppet den plutselig? Gikk den dårlig? Var det raslelyder fra motor? Byttet du til en uoriginal veivsensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis det har hoppet over og timing er feil så kan det være grunnen, men det kan hende at du har en annen feil som gjør at bilen ikke starter. Stoppet den plutselig? Gikk den dårlig? Var det raslelyder fra motor? Byttet du til en uoriginal veivsensor?

Den begynte å gå dårlig, så stoppet den helt. Katalysatoren var helt rød. 

feilmeldigner om vanos-ventiler. 

byttet til bilstein febi veivakselsensor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

Har kode 2A83 hjelp?? noe peil bilen går bra (har egen tråd om det å) sier vanos men ikke sikker er kjede;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være slakk i kjeden. Oppstår det slakk i kjeden, så er det noe galt med registeret. Du kan overse alt annet og kun konsentrere deg om registeret.
Kjedet ser jo hel ut, så jeg vil tippe at en av kjedeskinnene som du ikke ser er brukket. Det gjør at kjedestrammingen ikke fungerer.
Jeg vil anbefale en total overhaling av registeret. Disse plastskinnene er dessverre en svakhet og det er mange slike som har fått motorhavari.

At bilen stopper eller ikke starter er at "timingen" er ute og Vanos og tenningen ikke klarer å justere inn avviket. Kam-sensor får signaler som er langt utenfor normalen i forhold til veiva og derfor får du feilmelding på kam-sensor.
Men glem alt annet og kun fokuser på registeret.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mons1 skrev:

Det skal ikke være slakk i kjeden. Oppstår det slakk i kjeden, så er det noe galt med registeret. Du kan overse alt annet og kun konsentrere deg om registeret.
Kjedet ser jo hel ut, så jeg vil tippe at en av kjedeskinnene som du ikke ser er brukket. Det gjør at kjedestrammingen ikke fungerer.
Jeg vil anbefale en total overhaling av registeret. Disse plastskinnene er dessverre en svakhet og det er mange slike som har fått motorhavari.

At bilen stopper eller ikke starter er at "timingen" er ute og Vanos og tenningen ikke klarer å justere inn avviket. Kam-sensor får signaler som er langt utenfor normalen i forhold til veiva og derfor får du feilmelding på kam-sensor.

ok melding ikke til meg men hjelp kode 2A83??

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mons1 skrev:

Takk for svar.

Jeg sjekket også i stad hvordan tenningen står, når jeg får sylinder en i absolutt topp-posisjon, så står begge kamakslene på rundt 45 grader i stede for 90 grader. Det betyr nok at kjedet har hoppet over noen tenner på veivakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bimmernew skrev:

ok melding ikke til meg men hjelp kode 2A83??

Det er vanlig "forum-folkeskikk" å ikke spamme andre sine tråder med dine egne problemer.
Du har din egen tråd så ikke spør om hjelp i alle andre sine tråder, der de gjerne vil ha fokus på sitt eget problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alpejohn skrev:

Det er vanlig "forum-folkeskikk" å ikke spamme andre sine tråder med dine egne problemer.
Du har din egen tråd så ikke spør om hjelp i alle andre sine tråder, der de gjerne vil ha fokus på sitt eget problem.

ok beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martinkron Det siste du skriver er egentlig det mest relevante. Når man låser timingen på svinghjulet med sylinder 1 på TDC så skal kamakslene passe inn i låseverktøyet, da skal sidene på enden av kamakselen være tilnærmet vertikale. Her trenger du ikke å låse av, men bare ha syl 1 på TDC. Hvis dine kamaksler er såpass ut av posisjon så vil du se at det tydelig er feil. En annen ting å se er hvor ventilene er når du er på TDC, så du kan ta en "runde rundt" med skralla og se hvor ventilene er i forhold til stempelet (bruk en pinne som "flagg" i plugghullet for å se hvor stempel er). 

Her ser du link til låseverktøy og hva jeg mener med at sidene skal være "rette" på tegning nr. 2: https://www.kingtony.com/product_detail.php?uID=13&cID=83&Key=1445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

@martinkron Det siste du skriver er egentlig det mest relevante. Når man låser timingen på svinghjulet med sylinder 1 på TDC så skal kamakslene passe inn i låseverktøyet, da skal sidene på enden av kamakselen være tilnærmet vertikale. Her trenger du ikke å låse av, men bare ha syl 1 på TDC. Hvis dine kamaksler er såpass ut av posisjon så vil du se at det tydelig er feil. En annen ting å se er hvor ventilene er når du er på TDC, så du kan ta en "runde rundt" med skralla og se hvor ventilene er i forhold til stempelet (bruk en pinne som "flagg" i plugghullet for å se hvor stempel er). 

Her ser du link til låseverktøy og hva jeg mener med at sidene skal være "rette" på tegning nr. 2: https://www.kingtony.com/product_detail.php?uID=13&cID=83&Key=1445

Supert, takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kan bekrefte at dette var registerkjedeføringen. Føringa hadde knust/knekt flere steder.

Drevet som kobler veivakselen til kjede var ganske skadet, man kunne se at tennene "lente" seg til den ene siden, så det er tydelig at det var her kjedet har hoppet over.

Hvis du skal kjøpe deler til dette, så pass på at registerkjedet du får er helt og ikke har kjedelås. Dette lærte jeg den harde veien. Skal du bytte drevet på veivakselen så er det helt klart lettest å bytte med et kjede som er helt og ikke har kjedelås. Eneste gangen du trenger kjedelås er om du ikke skal løsne veivakselbolten på motoren...

Det førte til at jeg også måtte av med bunnpanna, som også hadde en lekkasje, så det var jo greit nok. 

Når jeg fikk verktøyet for å låse motoren i posisjon, så viste det seg at kamakslene var nesten 180 grader ute av posisjon i forhold til normalt. Alikevel virker det som at motoren ikke har tatt skade av det.

Bilen går fint etter at den nå er satt sammen igjen.

Til folk som vurderer å droppe å ta av bunnpanna ved en slik reperasjon så bør man hvertfall sjekke om man får satt sammen føringen igjen uten å mangle noen deler....

Her er bitene jeg fant i oljepanna, de er såpass store at det hadde vært vanskelig å få alle disse i en håndfull.

IMG_1729.thumb.JPG.b1ea12cc2e28d646b48779cf7fcfe6dd.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...