Gå til innhold

N52B25 oktan booster?


 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Roger Holdorf skrev:

 Et lite side sprang Har du prøvd trottle tuner. På min bil føltes det nesten som å få turbo i bilen. 

Av nysgjerrighet: Er ikke Throttle Tuner bare en innretning som gjør at manfår en annen "utveksling" på gasspedalen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laffe skrev:

Av nysgjerrighet: Er ikke Throttle Tuner bare en innretning som gjør at manfår en annen "utveksling" på gasspedalen? 

Ja det stemmer. Dreimomentet blir flyttet ned og det oppleves ganske heftig. Det er gjerne 8 forskjellige innstillinger og på den heftigste blir det nesten for mye til vanlig kjøring. Skulle jeg brukt bilen til banekjøring vil jeg si den er super.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

De har jeg aldri skjønt. Betale penger fordi man ikke kan justere tråkkinga med høyrefoten?

Men uansett hvor tung høyre fot du har vil du ikke greie å aksellerere like fort som med denne greia. Jeg prøvde den på min bil og jeg tror jeg skulle kunne bløffe på meg mange fler hester enn jeg har med den montert og stilt på max. Tror den ville vært suveren for banekjøring, men for dagligdags kjøring er jeg enig med deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Roger Holdorf skrev:

Hei Dette ser spennende ut. Det stemme at jeg har en ekstra kontakt som de kun har satt en hette på enden. den er helt likens med den i disa flap`n. Jeg har prøvd begge to, men ingen merkbar forskjell. Hva mener du med en aktuator. Hva er det og hvor skal den stå

Ja stemmer, det jeg kaller for en aktuator er det som heter "disa flap".
Det sitter to slike på 218 hk utgaven, og bare en på 177 hk utgaven (men ledningen ligger som sakt klar).

Bilder funnet på nett:

1cfb10e2d75957ec01b180c80cdee51a.thumb.jpg.8e40821a0b098d11402dbe9df7827154.jpg

DISA2.png.f2301e58b5257be11b107f1b198d617b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, ShellMotul said:

Ja stemmer, det jeg kaller for en aktuator er det som heter "disa flap".
Det sitter to slike på 218 hk utgaven, og bare en på 177 hk utgaven (men ledningen ligger som sakt klar).
 

Stemmer. 2 DISA-ventiler er det samme som 3-stegs innsug, som jeg refererte til tidligere.

 

Mer info om DISA her:

https://bimmerprofs.com/disa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, *MrB* skrev:

Stemmer. 2 DISA-ventiler er det samme som 3-stegs innsug, som jeg refererte til tidligere.

 

Mer info om DISA her:

https://bimmerprofs.com/disa/

Nå begynner ting å bli interesant. Kan det være sånn at den disaboxen er på plass, bare at den er tom. Jeg skal ta en sjekk. Men siden vi nå er så godt igang tillater jeg meg å komme med sikkert århundrets idiot spørsmål. Om man tok bort disse disa greiene, monterer bensintrykk regulator, sjekke at det er high performance bensin pumpe tar bort trykkregulatoren monterer wideband så man kan se at det er korrekt forbrenning på alle turtall. Montere safc afc for å justere forbrenning på alle turtall. Behøver ikke kommentere dette bare svare helt på jorde eller på spor😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, *MrB* skrev:

Stemmer. 2 DISA-ventiler er det samme som 3-stegs innsug, som jeg refererte til tidligere.

 

Mer info om DISA her:

https://bimmerprofs.com/disa/

Fra en enda eldre mer gretten gubbe. Dette var interesant. Jeg haraldri hatt BMW før og derav ingen forståelse av disse  disa flappene. Men nå har jeg tilgang til info så da skal jeg prøve å sette meg inn i hva de gjør. mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Roger Holdorf skrev:

Nå begynner ting å bli interesant. Kan det være sånn at den disaboxen er på plass, bare at den er tom. Jeg skal ta en sjekk. Men siden vi nå er så godt igang tillater jeg meg å komme med sikkert århundrets idiot spørsmål. Om man tok bort disse disa greiene, monterer bensintrykk regulator, sjekke at det er high performance bensin pumpe tar bort trykkregulatoren monterer wideband så man kan se at det er korrekt forbrenning på alle turtall. Montere safc afc for å justere forbrenning på alle turtall. Behøver ikke kommentere dette bare svare helt på jorde eller på spor😊

Det sitter ikke noen boks der, så du må eventuelt kjøpe hele enheten.
Delenummer: 11617560538
Men det er mulig at det er en utsparing i 177 hk innsuget, slik at du slipper å kjøpe 218 hk innsug.

Når det kommer til hensikten med DISA-flapsene så sitter de der for å optimalisere (forbedre) luftstrømmen inn til sylindrene, som en funksjon av turtallet på motoren.

Så det du skriver om å endre betingelsene for bensintilførsel vil ikke ha noen hensikt her.
Det er luft en sugemotor (motor uten turbo eller kompressor) har "problemer" med å ta til seg, ikke mengden bensin.
Og blandingsforholdet skal være riktig for å få optimal effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ShellMotul skrev:

Det sitter ikke noen boks der, så du må eventuelt kjøpe hele enheten.
Delenummer: 11617560538
Men det er mulig at det er en utsparing i 177 hk innsuget, slik at du slipper å kjøpe 218 hk innsug.

Når det kommer til hensikten med DISA-flapsene så sitter de der for å optimalisere (forbedre) luftstrømmen inn til sylindrene, som en funksjon av turtallet på motoren.

Så det du skriver om å endre betingelsene for bensintilførsel vil ikke ha noen hensikt her.
Det er luft en sugemotor (motor uten turbo eller kompressor) har "problemer" med å ta til seg, ikke mengden bensin.
Og blandingsforholdet skal være riktig for å få optimal effekt.

Da er saken avklart. Det dele nr ref er det kompl innsug med disa flap. På bildet er det disaflap med de to kontaktene rett over throttlebody.   En er tilkoblet. Hvor skal den andre flappen ståDisa.thumb.JPG.749fe6550d740bc78b89ab20c43d357b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I post 5 like over her ser du bilde av de to DISA flapsene.
Du har bare den med en rød ring rundt.
Den med en rød pil må du eventuelt ettermontere. Også plugges den løse ledningen du har inn der.

Delenummeret jeg skrev ned tidligere er kun for den ene DISA flapsen.

Se her:
https://koed.no/no-no/catalog/diagram/11_3756/1/48462?steering=L&transmission=N

Innsuget er nummer 1.
Og DISA flapsene er henholdsvis numer 2 og nummer 3.

Innsuget finner du delenummer på via linken ovenfor (Innsuget kan du nok finne brukt til en ok pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ShellMotul skrev:

I post 5 like over her ser du bilde av de to DISA flapsene.
Du har bare den med en rød ring rundt.
Den med en rød pil må du eventuelt ettermontere. Også plugges den løse ledningen du har inn der.

Delenummeret jeg skrev ned tidligere er kun for den ene DISA flapsen.

Se her:
https://koed.no/no-no/catalog/diagram/11_3756/1/48462?steering=L&transmission=N

Innsuget er nummer 1.
Og DISA flapsene er henholdsvis numer 2 og nummer 3.

Innsuget finner du delenummer på via linken ovenfor (Innsuget kan du nok finne brukt til en ok pris).

Tusen takk igjen. Dette var greit og oversiktlig forklart. Jeg noterer og kopierer informasjonen, slik at jeg gjør dette riktig første gangen og ikke kjøper en masse ting som ikke passer. Har kjøpt en del deler fra Bildelsbasen.se på tidligere prosjekt, et sted jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Roger Holdorf skrev:

Tusen takk igjen. Dette var greit og oversiktlig forklart. Jeg noterer og kopierer informasjonen, slik at jeg gjør dette riktig første gangen og ikke kjøper en masse ting som ikke passer. Har kjøpt en del deler fra Bildelsbasen.se på tidligere prosjekt, et sted jeg kan anbefale.

Da er bilen chippet hos OBD Performance. Han mente det ikke var noen grunn for å skifte manifold, da den som har 2 flap har en annen ecu, det ville da bli så marginal forskjell at det var ikke verdt det mente han. Det ble i hverfall godt merkbar forskjell, før og etter. Han mente at vi fikk mellom 210-220hk og det er i så fall vanvittig bra.

Mange takk for hjelpen. Da skal jeg engasjere meg i å montere Android 10.25 head unit.

(så da drysser det sikkert med spørsmål igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...