Gå til innhold

Vine/ulelyd fra drivverk 530d f11


matros72
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig byttet inn min f11 520d bakhjulstrekk, til en f11 530d xdrive.  Det jeg legger merke til er at det er en slags svak vinelyd/ulelyd fra driverket i lave hastigheter. Trodde først dette var støy fra hjulene, men har prøvd andre hjul og lyden er den samme. Hjullager er sjekket og i orden. Er denne lyden normal på xdrive, eller er det fordelings kasse som holder på å takke for seg her? 

Den har forøvrig rullet 119000km.. 

Endret av matros72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja minner om at det kan være fordelingskasse, automatkasse eller differensial. Bilen er gått bare 119000km,så synes det skulle være litt tidlig å få slitasje på dette,men alt er jo mulig. Lyden er ikke høy, men legges godt merke til å er svært irriterende i en ellers stille bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner til andre potensielle symptomer på gåen fordelingskasse, så opplevde jeg heller at bilen vår rykket og nappet ved kjøring. Fordelingskassen takket for seg og ble byttet på garanti ved ca 70 000 kjørte km. Ingen ulyder fra drivverket. Endrer lyden seg ved giring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lyden følger turtallet på motoren virker det som. Men forsvinner når farten kommer over 50kmt. Vet ikke hvordan jeg skal forklare lyden, men er som en resssonans på en måte. "Uiiuiiuii" Minner mye om slitt hjullager, men de er sjekket og i orden.  Finnes ikke vibrasjon i bilen uansett pådrag,og girer silkemykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter girkassa og fram til dekk roterer med en hastighet gitt av bilens fart. Hvis du kjører i 40 og girer ned og lyden blir høyere/ endrer frekvens (følger turtall) så må det være mellom motor og kasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt et eller annett. Men det er ikke dekkstøy. Har sett å lyttet mere på dette nå, å lyden høres best mellom 1000-1500omdr. Svak ulelyd/vining. Må jo være et reimhjul, dynamo reimstrammer som gjør dette. Blir ingen forskjell når jeg slår av ac. Ingen andre med samme motor som hører denne svake ulingen i dette turtalls område? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kan oppdatere på denne lyden. Satte tidligere i sommer på noen orginale 18" felger med 245/45.18 dekk. Støyen/ ulingen ble da borte. Har nå flyttet dekkene over på noen andre bmw felger i samme dimmensjon, og nå er lyden tilbake igjen😠. Va i svarte helvette er det med konstruksjonen på disse bilene som gjør at de ikke tåler noe som helst av felgbytte, før det kommer en masse ulyder? At de hersens fordelings kassene ikke tåler ulik dekkdimmensjon er en ting, men når det blir satt på felger i lik dim, bare et annet utseende, for så å lage masse vining fra driverk, så kan man jaggu begynne å lure på om det er lagd i fylla. Er nå dritt lei ulyder fra denne bilen, at salg vurderes stærkt!!! 💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig masse ulyder om ingen på verksted greier å høre noe? Hvis det er en såpass deal-breaker så kan du vel beholde de hjula som var stille?

Jeg har kjørt en lånebil fra Tesla som hadde en høyfrekvent sus fra drivverket som jeg ikke hadde orket over tid, så jeg skjønner problemet, men da tror jeg faktisk at det hadde vært enklere å selge bilen enn å få det fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, verksted hører lydene, men sier det er normalt. At det ble lyd igjen med andre felger, må jo komme av ressonans fra felgene, kan ikke begripe annet. Det er forøvrig 351 style felger. Orker ikke tenke mere på det før vinterfelgene skal på, å høre om det forandrer seg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...