Gå til innhold

F20 LCI - 116D vs 118i


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Funderer på om jeg skal bytte bil ettersom i3’en innehar litt for kort rekkevidde på motorveien til å bli lønnsom som pendler da jeg litt for ofte må benytte meg av hurtiglader.

Av den årsak vurderer jeg en godt utstyrt 2016 -> F20.
Når det kommer til motoriseringen ser jeg at både 116d og 118i fikk begge tre -sylindrede motorer rundt 2015. Som nevnt kommer bilen primært til å bli brukt til pendling på motorvei m/ ca 20 mil om dagen men selvfølgelig med noe småkjøring. Automatgir er å foretrekke så hvordan er girkassen på disse kontra motoren?

Fikk en F20 118i som lånebil fra Bilia ved en anledning og har eid en 320i F31 LCI i tillegg har jeg hatt flere e87 og E91 med n47 motoren. Av erfaring syns jeg nok den gamle dieselmotoren, N47 er mer inspirerende enn 118i og 320i, begge føltes begge noe undermotorisert og momentsvake.

Men hvordan er disse tre-sylindrede motorene å remape, dersom 118i blir for svakt? -Evt. 116d? Vet BMW leverte noen Performance tuning til enkelt biler, var disse inkludert i det programmet?

Er svært få 120i eller 120d på markedet og spesielt dersom en stiller litt krav til utstyr, derav er ikke disse blitt med i diskusjonen.

D0FC9C7B-9C4C-4691-804E-08BBC0CDBC8A.jpeg

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med LCI fikk 116d B37-motoren, 116i (109hk) og 118i (136hk) fikk B38-motoren, begge 1.5 I3 som du sier. Automatkassene brukt i F20/21 (er det 5-eller 3-dørs du er på jakt etter?) er vel ZF8HP, disse er jo noe av det beste som finnes. 

Når det er sagt så føler jeg 116/118i med automat blir litt anstrengt. Kjører nå en 218i GC som leiebil, med B38 og automat. Dette er vel en Aisin-kasse om jeg ikke tar helt feil, men det stemmer ikke helt. Tror denne hadde vært bedre i manuell utgave. Sweet-spot'en vil jeg tro er 118dA med 2-liters I4 B47-motoren. Den er sterk nok, automatkassen er en god match. Spørs hva budsjettet ditt er.

Har selv kikket litt på F20 LCI med B38-motoren, og tuning av denne. Du får rundt 160-170hk og til 270-280Nm. Ser ut som det samme gjelder for både 116i og 118i ettersom det er samme motor. Med N13-motoren som stod i pre-LCI på 114i, 116i og 118i får du ut mye mer, der snakker vi over 200hk. Det er en artig motor, hadde den selv i F20 116i i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen skal brukes til pendling og du går bort fra elbil...som er rimelig å pendle med så ville jeg her anbefale å gå for 116d. Dette er gjerrige biler å kjøre med, om enn ganske dølle. Du har jo muligheten til å chippe for å hente ut litt mer av en 116d. Når du ligger på motorveien med cruisecontrollen på 110 km/t så bruker sikkert ikke en 116d noe mer enn 0,5. Det er billig, og diesel er også billigere på pumpa 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å sette et tak på 250 000,- men gjerne noe mindre.
Snakker om F20 (5-Dørs), kun denne som blir aktuell.

Fant ut at 118d fremdeles har en 4 sylindret motor så er nok denne som treffer best, enig i det du sier om at bensinmotorene føles svært anstrengt med automat girkassen. Alternativt 116d da det er relativt få 118d på markedet.
 

At jeg går bort fra Elbil til pendling er egentlig ganske ironisk, men når i3’en og generelt alle elbiler sluker strøm i hastigheter over 100km/t og potensiell rekkevidde reduseres med inntil 40%(!) blir dieselmotoren mer gunstig i bruksområdet jeg har nå, ettersom det går noen hundrelapper på hurtigladeren i uken.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Peak skrev:

At jeg går bort fra Elbil til pendling er egentlig ganske ironisk, men når i3’en og generelt alle elbiler sluker strøm i hastigheter over 100km/t og potensiell rekkevidde reduseres med inntil 40%(!) blir dieselmotoren mer gunstig i bruksområdet jeg har nå, ettersom det går noen hundrelapper på hurtigladeren i uken.

Det er flere ting som man ikke tenker på med fossilbil som påvirker rekkevidde på elbil ser jeg i tester og hører både du og andre folk erfare, våt vei bruker mer strøm enn tørr vei,  jeg har en kollega som kjører en Nissan LV200 og den bruker vesentlig mer strøm i motvind. Det er jo egentlig litt logisk men selvsagt ikke noe en filosoferer over med fossilbil. Han bor slik til at det går sånn akkurat uten å lade så hvis det blåser mye eller er veldig kaldt så kjører han bensinbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F21 er 3-døra, F20 er 5-dørs :)

Litt over budsjett, men denne tikker av alle boksene hos meg. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215076212. Denne motoren har vi i 420d'en vår (bare i 190hk-utgave) og er en utrolig fin motor.

Den har også ACC, som er hendig ved mye motorveikjøring. Og navi pro og ikke minst H/K-anlegget som gjør seg godt ved pendling, samt stoff/alcantara som er mye mer komfortabelt enn skinn. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, mye å ta høyde for med en elbil men dette med hastighet øker jo også mengden drag og luftmotstand, men at det er en såpass bratt kurve over 100km/t hadde jeg dessverre ikke sett for meg.

At F21 var 3-dørs falt meg ikke inn, alltid trodd at dette var 5-dørs. Men takk for opplysningen!

Bilen du linker til har veldig mye riktig, hvit er nok ikke favorittfargen og samtidig mangler den takluke, tar heller det over H/K anlegget f.eks. Men vanskelig å være for kresen i et magert utvalg her hjemme. Har nylig begynt å lete etter en periode i utlandet så jeg krysser fingrene for at det dukker opp flere 118d / 120d de nærmeste dagene.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Peak changed the title to F20 LCI - 116D vs 118i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...