Gå til innhold

Hvilken automatkasse er best egnet til å dra henger?


kårekloak
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at alle automat i bmw fra ca 2003 har ZF.

Jeg tror ikke det er så nøye hvilken girkasse man har for tauing. Det er ikke slik som i USA hvor man trekke 13 tonn etter en pickup. Da begynner det å røyne på ting.

Her i Europa med 3.5 tonn er relativt lite. Jeg har kjørt endel med henger, å bilen tar det helt fint. Jeg tror heller det sliter mer på oljen pga økt dieselforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kårekloak skrev:

Når du sier ZF kasse så er det vel også det i F31 320d som jeg har idag? 

Jepp. Du har en 8 trinns ZF kasse, men en mindre/svakere utgave enn den du ville f.eks funnet i en X5 40d.

Grunnen til at jeg sa det er at f.eks pre-facelift E53 X5 har GM girkasse, samt noen utgaver/årsmod av E83 X3. :) De virker å være noe svak. 

@Otis er faktisk GM kasser i enkelte BMWer helt opp til E9x tiden. :P

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Beklager upresist spørsmål. Mente selvsagt N57. Ser ut til at jeg kan gå for X3 med 3 liter, de har ZF 8HP70 kassa istedenfor 8HP45 kassa som 2-literen har. Regner med at denne er bedre dimensjonert for henger🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke finner en bil med ettermontert hengerfeste. De kan dra 2000kg, mot 2400kg på de med fabrikkmontert.

Drar forøvrig vogn på litt over to tonn med N57, og har ingenting å utsette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2021 den 23.09, awt skrev:

Bare pass på at du ikke finner en bil med ettermontert hengerfeste. De kan dra 2000kg, mot 2400kg på de med fabrikkmontert.

Drar forøvrig vogn på litt over to tonn med N57, og har ingenting å utsette der.

Takk for tips! Det viste jeg ikke👍N47 motoren klarer seg egentlig til mitt formål, det jeg er usikker på da er om girkassa vil tåle hengervekten på over 2000kg over tid.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...