Gå til innhold

Førerkortbeslag - redusert tapstid

Share

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg mistet førerkortet i lang tid grunnet en hastighetsovzrtredelse.
 Jeg har sosial angst, og begynte i behandling for dette i forkant av førerkortbeslaget. Dette medfører at jeg nå sitter hjemme, da jeg ikke er tilfreds med kollektivtrafikk.
 Er dette nok til at man fraviker fra førerkortbeslag, eller reduserer tiden? (Straffen, altså bot og betinget fengsel er ikke noe problem).
 Det er kun førerkortbeslaget som medfører store vanskeligheter for meg. Har noen erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Carlos2002 skrev:

Hei,
jeg mistet førerkortet i lang tid grunnet en hastighetsovzrtredelse.
 Jeg har sosial angst, og begynte i behandling for dette i forkant av førerkortbeslaget. Dette medfører at jeg nå sitter hjemme, da jeg ikke er tilfreds med kollektivtrafikk.
 Er dette nok til at man fraviker fra førerkortbeslag, eller reduserer tiden? (Straffen, altså bot og betinget fengsel er ikke noe problem).
 Det er kun førerkortbeslaget som medfører store vanskeligheter for meg. Har noen erfaringer de vil dele?

Du har absolutt et godt argument til fylkesmannen om du velger å sende inn en søknad om hvorfor du (MÅ) ha tilbake førerkortet, om dette reduserer livskvalitet osv. Men vil tippe det handler litt om hvor alvorlig lovbruddet dit var og, jeg vet om noen som har lastebil som yrke har fått tilbake pga de trenger det for å ha jobb. 

Edit: litt usikker på om det er fylkesmann man søker til.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg for meg at du må få en erklæring fra din lege/psykolog på at kollektivtransport er en psykisk påkjenning. Eventuelt søke om å få dekka drosje utgifter til og fra behandling på bakgrunn av at du ikke kan kjøre selv eller ta buss. 

Fylkesmann og saksbehandlerne der får daglig bunker med søknader om hvorfor akkurat den og de må få tilbake førerkortet. Når man mister lappen sånn så leter man under hver sten for å finne en tynn grunn til å få lappen tilbake. Så her må du få noe solid på bordet som backer kravet om å gå igjen førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en bekreftelse på utfordringene mine knyttet til sosial angst fra psykologspesialist, der det står at jeg startet i behandling for dette ifjor sommer, og at problemet enda er tilstede. Det er bare en «generell» erklæring, ikke et typisk brev en advokat ville skrevet àla «NN har behov for førerkort, på bakgrunn av...»                                                        For å prøve å tydeliggjøre problematikken ytterligere har jeg I tillegg har jeg skrevet et veldig ærlig og utfyllende brev til politijurist.  Hva tenker dere om sjansene til å få det tilbake, eller redusere tapstid vesentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig du her vel få dispensasjon til å kjøre til og fra behandlingen din. Jeg vet at håndtverkere og andre yrkesgrupper som er avhengig av bil kan få dispensasjon til å kjøre i jobb. Du får ikke da lappen tilbake, men en skriftlig dispensasjon som du må fremvise sammen med en timeavtale hos ditt behandlings sted. 

Skal du ha selve lappen tilbake så må du gå full rulle med advokat og alt, for å sannsynligvis likevel kun ende opp med dispensasjonen jeg nevnte over her. Jeg har skjønt at dem er ganske steile på at folk ikke skal ha noen "unnskyldning" for å få tilbake lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ;)

Jeg mistet førerkortet for en god del år tilbake i tid. Jeg troppet opp i rettsalen med dokumentmappen min og fremsto som min egen advokat i en tilståelsesdom..
Jeg la følgende frem for å få redusert tid på førerkortbeslag evt. full "frifinnelse/benådning".

1. Var avhengig av førerkortet i forbindelse med jobb, (kl. CE) med dokument fra arbeidsgiver som var avhengig av meg.

2. ble dobbel straff da jeg sammenlignet den økonomiske konsekvensen med et regnestykke for meg kontra mannen i gata med tapte lønnsinntekter og kostnader for å kjøre opp til kl. CE igjen.

3. Fikk et skriv fra lege som inneholdt noen ord om kollektivtransport. 

4. Jeg ble forespeilet en bot på 10.000kr i tillegg til førerkortbeslaget. Jeg spurte om å heller få 20.000kr i bot å kortere tapstid.

Dommen: 10.000kr i bot, 8mnd førerkortbeslag med krav om ny praktisk prøve akkurat slik aktor(politiet) hadde bedt om.

Kommentar fra dommer: Det er ikke formidlende at jeg er avhengig av førerkort i jobbsammenheng eller psykisk helse av den grunn at jeg burde ha vist bedre pga. akkurat dette :D 

Etter dette søkte jeg om å få tilbake førerkortet noen måneder tidligere og fikk et avslag i retur.
Deretter "anket" jeg avslaget og søkte igjen om å få førerkortet tilbake etter 6mnd (grensen som avgjør om du må ta ny praktisk prøve). Til slutt fikk jeg til svar fra politiet at de beklaget lang behandlingstid og at de så at jeg allerede hadde kjørt opp på nytt igjen slik at de anså saken som avslutte. Hestkuker.. :D 

Slik jeg tolket det var det meget vanskelig å komme noen vei med dette. Det var for 20 år siden det var flere som slapp billigere unna ved å søke om redusert tapstid, men den tiden er over.

Når det er sagt så har du ingenting å tape ved å prøve :-) 

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på svar. Dersom man ikke godtar beslaget blir det iløpet av rundt 3 uker et rettsmøte hvor dommeren avgjør om førerkortet skal være beslaglagt eller ikke fram til det eventuelt foreligger en dom. Dersom man legger til grunn at dommeren eventuelt skulle ta hensyn til omstendighetene (psykisk helse, studier, barn) og gi meg førerkortet tilbake. Tror dere dette vil bidra på en positiv måte i forhold lengden på tapsperioden som eventuelt kommer ved domfellelse i en rettsak i etterkant? Har noen erfaringer med dette også eventuelt? Jeg vet ikke om det er best å få førerkortet beslagt nå, eller noen måneder fram i tid. Begge deler vil jo i praksis gjøre meg isolert i like lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...