Gå til innhold

E36 328i fusker og går dårlig


Espenstil
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som er galt med min 1995 328i coupe som har har gått ca. 175.000 km.

Den har gradvis blitt værre i løpet av i fjor sommer før vinterlagring og i sommer etter jeg tok den ut.

Da jeg tok den ut av vinterlagring startet den med en gang og gikk som en kule, men utover våren og sommeren har det bare gått nedover.

Nå har jeg prøvd å skifte det meste av sensorer osv, men problemet vedvarer og jeg håper noen her inne kanskje vet hva det kan være.

 

Det startet med at den kunne slå seg av i et lyskryss eller når klutsjen var inne, altså på tomgang.

Fikk også ett sjeldent rykk av og til når det virket som den prøvde å slå seg av i gir.

Det har da vært bare å slå den på igjen og den startet fint hver gang og gikk videre, men så begynte den å miste kraft etter denne restarten.

Ofte når jeg merket at den mistet kraften etter restart slo jeg av og på motoren igjen i fart eller stillestående så kom kraften tilbake. Noen ganger ikke.

Dette skjedde oftere og oftere og jeg begynte å skifte deler for å prøve å finne problemet ut fra det jeg leste på nettet om symptomene.

 

Deler som er skiftet til nå er:

-bensinpumpe

-bensinfilter

-luftmassemåler

-plugger

-begge lambdasonder upstream

-kamakselsensor

-veivakselsensor

 

Diagnose som jeg tok underveis viste at det var feilkode på kamakselsensor, men denne var da nettopp skiftet og jeg fikk beskjed om at det kunne være veivakselsensoren da E36 ikke nødvendigvis klarer å skille på disse. Før jeg skiftet veivakselsensor hadde den begynt å stoppe under kjøring og ikke starte igjen. Dagen etter kunne den starte fint igjen, men stoppe etter 100 meter kjøring. Etter veivakselsensor ble skiftet har jeg bare kjørt den en kort tur da problemene er akkurat de samme bortsett fra at den ikke har stoppet og den virker å starte fint hver gang foreløpig... Nå har jeg ikke peiling på hva jeg skal prøve.

 

Slik bilen oppfører seg nå (samme som før jeg begynte å skifte alle sensorer):

-Den går ujevnt og mangler kraft. Ingen bunndrag.

-Det er rar lukt fra eksos som om den ikke forbrenner riktig.

-Det er mye tikking fra motoren i forhold til før. (Ventiltikking?)

-Ujevn tomgang.

-Rar lyd. Man hører at den ikke går riktig og merker det på hele bilen.

-Når man trykker inn gassen fort er det som om den mister turtall og nesten dør.

 

Den bruker ikke noe særlig olje og vann og virker tett og fin sånn sett.

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg å få E36'n på veien igjen så jeg får nyte den litt i sommer før jeg må sette den bort igjen.

På forhånd takk.

 

Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte at den kom med en gang ja. Er brukt sensorer av merket Hella som i følge mange burde være OK.

De kan vel ikke tjene penger på å selge sensorer som ikke virker? Har hørt at man burde bruke originale sensorer, eller anerkjente merker og Hella er jo ganske anerkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den vil komme med en gang fra alle som har bytta til uoriginalt og byttet en gang til. VDO-Siemens er det eneste uoriginale jeg hadde turt å kjøpe på disse (samme folka som lagde DME på bilen). 

Jeg vet ikke hvor mye du sparte på disse, men nå kommer det til å være den usikkerheten rundt hvorvidt sensorene er bra nok eller ikke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte mange tusen kroner, eller tapte noen tusen kan det jo heller virke som...

Er det ikke noe annet som kan være årsaken til dette? Greit å se på mulighetene før jeg bruker 11.000kr på originale sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose som jeg tok underveis viste at det var feilkode på kamakselsensor, men denne var da nettopp skiftet og jeg fikk beskjed om at det kunne være veivakselsensoren da E36 ikke nødvendigvis klarer å skille på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espenstil skrev:

Jeg sparte mange tusen kroner, eller tapte noen tusen kan det jo heller virke som...

Er det ikke noe annet som kan være årsaken til dette? Greit å se på mulighetene før jeg bruker 11.000kr på originale sensorer.

Begynn med kam og veivsensor så sparer du vel minst 10k kr vil jeg tro, før du evt gjør noe mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg kjøpte hos GS så kostet disse rundt 3k totalt (kam- og veiv). Disse er viktigst å ha originale.

Det kan hende du har problemer med vanos også. Det blir fort kamsensoren som leser av der, men det skal ikke bli så ille at bilen stopper helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da prøver jeg å kjøpe original kam- og veivsensor. De koster ca. 3k. Hvis det fikser problemene så har vi i alle fall fått svar på om Hella sensorer er dårlige. Skjønner ikke at leverandører som f.eks Koed og GS kan selge slike sensorer fra Hella og andre merker hvis de ikke funker som de skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...