Gå til innhold

Fjerning av egr på X5 n57


KnightJoker
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW  type X5 40d n57 d30b fra 2010 hvor jeg skal fjerne egr ventilen og kjøleren. Problemet her er at det ser ut til at jeg har en ekstra kjøler mot innsuget. Tror dette er en transmission cooler etter å ha googla litt. Jeg kjøpte n57 blendekit fra gs, men det er ikke noe med her som kan blende de ekstra røra som er ut fra kjøleren. Noen som har gjort dette før på denne type bil og vet hva jeg eventuelt trenger for å få dette bra? Legger ved bilde av den ekstra kjøleren. 

Screenshot_20211009_012100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bildet har du vel hentet fra darksidedevelopments.co.uk, de selger jo EGR delete/blendekit der man kan velge om man har denne "transmission cooler" eller ikke på N57 når man bestiller. Skal bestille kit til min 2013 E70 N57 D30A som har samme greia og kom over denne tråden under min research.

https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/bmw-n57-n57s-egr-and-cooler-delete-kit.html

Jeg trodde først dette var en ekstra vannavkjølt EGR eksoskjøler, men ser i videosnutten under at de sier det faktisk går girolje gjennom den. Så EGR-eksosen skal vel da varme opp eller kjøle ned automatoljen alt etter behovet. Den funksjonen mister man jo ved EGR delete, men er vel ikke noen krise for de flestes bruksområder.

Noen utgaver har ikke denne kjøleren, men bare stålrør isteden. Delenummeret på denne kjøleren eksisterer jo heller ikke på Koed eller RealOEM så det er jo litt pussig (1171850733403 evt. 8507334). Derimot finnes nummeret på det stålrøret for de som ikke har den kjøleren. https://www.lllparts.co.uk/product/bmw-11618509116-exhaust-cooler/mpn/11618509116

De med kun rør har kanskje den andre typen giroljekjøler som er luftavkjølt. Min har 2700 kg hengervekt så vet ikke om jeg har slik kjøler heller. Får titte under og se.

 

 

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 10.10.2021 den 12.54, KnightJoker skrev:

Har du noen gode tips til hva jeg skal gjøre her? 😁

Fikk du noen tips? :wink:

 

En "hel" verden venter forøvrig på den nye oljeseparatoren/veivhusfilteret fra Mann+Hummel.

Det heter Provent² 100 og har 20 mm tilkoblingsstusser. Er relativt kompakt å montere.

Provent² 200 er allerede ute i markedet, men den er litt overkill for de fleste. Og den er større og har 25 mm stusser.

https://www.idparts.com/mann-provent-200-ccv-filter-assembly-395-s02-1239537s02-p-16275.html#product_tabs

Med en slik separator er ikke fjerning av EGR lengre avgjørende for å holde innsugssiden ren.

 

provent2.thumb.jpg.905fad64e5099f260d3ee0a1d6cdb874.jpg

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...