Gå til innhold

Blinklys, tåkelys og lys feil (LØST)

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Da kom frosten og en artig feil. Fyrer opp som vanlig og får flere oransje feil i dashen. iDrive vil jeg skal sjekke blink, tåke og baklys hos bmw. Blinklys virker, men på speed. Nødblinken virker som normalt. Etter en kjøretur forsvinner noen av kodene, men kommer og går litt.

Har ikke fått tatt diagnose enda, men det er vel en modul jeg kan finne og titte litt på? Kan noen   si meg hvor modulen er og hvordan den ser ut? Har noen noen andre meninger om hva det kan være er det bare å synge ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PIIIPower skrev:

E90/2007.

Alle kontakter.. jojo men det er jo tidsbesparende å starte på modulen som styrer dette 😉

Kontakten som gir strøm til baklysene. Ikke noe mer enn å nappe ut baklyset for å sjekke etter eventuelle svidde ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PIIIPower said:

E90/2007.

Alle kontakter.. jojo men det er jo tidsbesparende å starte på modulen som styrer dette 😉

Egentlig ikke. Med mindre den er gjennomvåt og grønn eller lukter svidd så greier ikke du å feilsøke noe mer visuelt. Kontakter til pærer derimot er kjent for å irre og det er derfor du fikk dette tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket alle 4 kontakter bak og de så nye ut :)

Sjekket så alle lampene og det ser ok ut, men en pære på hver side utmerker seg ved at sokkelen av pæra ser "slitt" ut og det er antydning til for mye varme i lykta.

image.thumb.png.cad1656edf397da803f1138faba25eea.png

Også lurer jeg på om alle lampene her skal lyse til vanlig? (kun kjørelys)

image.thumb.png.b6b45c2d653559ddab54d4525c5e2a70.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PIIIPower skrev:

Også lurer jeg på om alle lampene her skal lyse til vanlig? (kun kjørelys)

image.thumb.png.b6b45c2d653559ddab54d4525c5e2a70.png

Kun de to øverste, ved siden av hverandre.  De nederste kommer på som erstatning hvis pæra over går.
Puss kontaktflate på pære, eller bytt den, samt sokkelen den skal stå i, og bøy evt den i senter litt ut sånn at du kjenner motstand når du setter i pæra.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har titta over alle pærene med sokler og fant bare endring på de i midten på indre lykt på begge sider. Bytta ut pærene med Osram og har lik motstand på alle indre pærer mellom leder og jordplugg. Får ta ut ytre lamper i morgen og måle litt. Pærene som står i nå er originale BMW L pærer.. 14 år og 253000 km seinere. To pærer har fått endel strøm opp igjennom. Den til venstre hadde høyere motstand enn resten av pærene 🙂

_20211017_001411.JPG

Endret av PIIIPower
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info:

Varselblink og lås/ låse opp blinking ser helt fint ut. Riktig hastighet og styrke.

Når jeg skal blinke går det fort og med lavere lysstyrke, kan nesten forståes slik at halve strømmen brukes for å blinke en ekstra gang.

Hvilespenning på batteri er 12.4v ish.. kan synderen være batteriet (sikkert fra 2007 det også).

Er det noe blink rele som kan tulle til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hmm, alle pærene har nå lik motstand til jord på alle 4 lampebrettene bak.

Har ingen "telling" på "status_lampen_kurzshluss_counter" (alle er 0)

Får ingen rapporter på feil på FRM modulen, kan den være gåen likevel?

Hvis jeg skal bytte alle involverte pærer, skal også tåkelys foran byttes?

Kan det være kabelbrudd? Har noen forslag på hvor jeg skal starte å leite?

Blinklys går fort-fort, men varselblink blinker som normalt-> tyder det på FRM feil?

Ser ut til at vannpumpe eller noe for REST varme har dødd også kan dette ha noe med FRM feilen å gjøre?

Legger med noen biler, feilkoder er litt ustabile..

1117274967_FRMISTA.PNG.60490d5677ca6b4cd31ccd40bdcfb9b7.PNG

862802957_Feilkoder31_10_2021.thumb.PNG.013ba40bede7535d49fd5f7443c3caab.PNG

572122420_Feilkoder-531_10_2021.PNG.4caf72d640fd6ce159025f7ae0335a4a.PNG

Endret av PIIIPower
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• PIIIPower changed the title to Blinklys, tåkelys og lys feil (LØST)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...