Gå til innhold

Grønn væske fra koblingsstykke mellom katalysator og eksos anlegget


Julian Ringkvist
 Share

Anbefalte innlegg

Har et irriterende og skremmende problem. Det lekker litt fra koblingsstykke. Det er jo greit nok. Trenger bare å tettet det. Men problemet er at det lekker en grønn væske fra det stykket som ryker som bare faen.. Nesten ikke kjørbart fordi det ryker så mye. Hvertfall når man står stille (må kjøre bilen litt (få den varm)

Bilen er en BMW 318i e90 2006 (N46B20B) 2.0l 4cyl

Bilen er optimalisert, og har programmert pops & bangs. Bare for å nevne det.

 

Bilen bruker kjølevæske og olje. Det lukter surt/syrlig inni bilen når man kjører. Det er også mye hvit/blå eksos fra potta, og vet st toppakning må byttes. Kan være så godt som defekt.
 

Er det noen som har opplevd samme eller vet hva årsaken er?

 

Takk for svar på forhånd. Håper noen kan ta dette seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Otis skrev:

Årsaken er at enten toppen har vridd seg eller så er toppakning bare defekt pga dårlig del eller varme.

Tror du en av de to tingene er mer sannsynlig enn den andre? Og topplokket, mener du ventilhuset eller den som sitter over blokka? 

Endret av Julian Ringkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å finne en byttemotor og bytte register på den før den går inn i bilen, samt holde seg unna trimming som uansett ikke utgjør noe særlig effektforskjell.

Det er bare én topp. Den som sitter over motorblokka og toppakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er toppen. Sitter oppå blokken og huser kammer, ventiler, dyser, plugger osv. Uten at jeg sitter på statistikk, så vil jeg anta at pakningen mot blokken vanligste årsak til kjølevannsbruk, tap av kompresjon osv, men fasiten får man først når ting er demontert. 
 

edit: ble slått med et par minutter. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Er vel bare å finne en byttemotor og bytte register på den før den går inn i bilen, samt holde seg unna trimming som uansett ikke utgjør noe særlig effektforskjell.

Det er bare én topp. Den som sitter over motorblokka og toppakningen.

Ja ,men man har jo rocker cover og cylinder head cover. Men snakker man om topppkninga så er jo det cylinder head cover gasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, *MrB* skrev:

Toppen er toppen. Sitter oppå blokken og huser kammer, ventiler, dyser, plugger osv. Uten at jeg sitter på statistikk, så vil jeg anslå at pakningen mot blokken vanligste årsak til kjølevannsbruk, tap av kompresjon osv.

Det å bytte toppakning, er det noen som har en ish pris her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, definisjonene dine er ikke helt riktige. Du har topp med toppakning. Over det har du toppdeksel med toppdekselpakning. På engelsk blir det head og head gasket, samt valve cover og valve cover gasket. Sistnevnte kan hete head cover også.

Pris på verksted? Minst 10k. Gjerne det dobbelte om ikke mer. Ofte må du kontrollere at toppen ikke har blitt skjeiv og fått sprekker, trykkteste den, muligens plane topp og gjøre litt mer når man først er der. Verdien på din bil basert på årsmodell er normalt 15-60k et sted og tatt i betraktning at den har kommet seg til "pops and bangs- stadiet" i eierskapet så er den muligens mot den lavere delen av skalaen? (no offence). Spørs hvor mye du vil bruke her, det får du garantert ikke igjen ved salg. Ta heller bilen på et verksted og få kjølesystemet trykktestet/diagnostert, så får du ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, E.C. skrev:

Nja, definisjonene dine er ikke helt riktige. Du har topp med toppakning. Over det har du toppdeksel med toppdekselpakning. På engelsk blir det head og head gasket, samt valve cover og valve cover gasket. Sistnevnte kan hete head cover også.

Pris på verksted? Minst 10k. Gjerne det dobbelte om ikke mer. Ofte må du kontrollere at toppen ikke har blitt skjeiv og fått sprekker, trykkteste den, muligens plane topp og gjøre litt mer når man først er der. Verdien på din bil basert på årsmodell er normalt 15-60k et sted og tatt i betraktning at den har kommet seg til "pops and bangs- stadiet" i eierskapet så er den muligens mot den lavere delen av skalaen? (no offence). Spørs hvor mye du vil bruke her, det får du garantert ikke igjen ved salg. Ta heller bilen på et verksted og få kjølesystemet trykktestet/diagnostert, så får du ta det derfra.

Haha, neia. Er oppe i 50-60 ish. Jævla fin bil og god og kjøre, tenke jeg ville ha det litt morro med den når det kommer til lyd. Kjører den ikke noe særlig hardt heller. Men skal nok få diagnostisert den. Koste hva det koste vil, så lenge den blir reparert så er jeg fornøyd 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, E.C. skrev:

Nja, definisjonene dine er ikke helt riktige. Du har topp med toppakning. Over det har du toppdeksel med toppdekselpakning. På engelsk blir det head og head gasket, samt valve cover og valve cover gasket. Sistnevnte kan hete head cover også.

Pris på verksted? Minst 10k. Gjerne det dobbelte om ikke mer. Ofte må du kontrollere at toppen ikke har blitt skjeiv og fått sprekker, trykkteste den, muligens plane topp og gjøre litt mer når man først er der. Verdien på din bil basert på årsmodell er normalt 15-60k et sted og tatt i betraktning at den har kommet seg til "pops and bangs- stadiet" i eierskapet så er den muligens mot den lavere delen av skalaen? (no offence). Spørs hvor mye du vil bruke her, det får du garantert ikke igjen ved salg. Ta heller bilen på et verksted og få kjølesystemet trykktestet/diagnostert, så får du ta det derfra.

Fant ut noe viktig her.. det er en blå væske som drypper NED på koblingsstykke rett ved katten. Noe som får det til å ryke.. Det virker som om det lekker kjølevæske fra en slange eller liknende. Noen som har noen teorier nå etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...