HakonLimseth Skrevet November 22, 2021 Share Skrevet November 22, 2021 Hei! Nå begynner vi uheldigvis å nærme oss vinter, og det kjenner både jeg og bilen. Er glad i julepynt, men helst ikke i dashbordet kun ved kaldstart... Med andre ord hver gang jeg starter bilen når det er kaldt ute sliter det elektriske fælt. Rattet blir tungt, varsellamper blinker, vindusviskere vil ikke fungere og bilstereo skrus av og på. Motoren starter derimot med en eneste gang etter jeg har glødet den, så hva kan det være? Verdt å legge merke til at etter hvert som bilen varmes opp går varsellampene bort, og alt fungerer normalt bortsett fra rattet som fortsatt er tungt. For at rattet skal bli lettere igjen må jeg skru av og på bilen. Bilen det gjelder er av typen BMW e61 525d 04. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 22, 2021 Share Skrevet November 22, 2021 Jeg ville sjekket tilstand på batteri, først. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 22, 2021 Share Skrevet November 22, 2021 Jeg har tenkt litt mer, og jeg er veldig tankefull over at du får start, men får problemer. Jeg forstår ikke helt sammenhengen. Er det full fart i startmotor ved start? Eller går det tregt rundt og det er da alle lampene kommer på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 22, 2021 Share Skrevet November 22, 2021 Hva er ladespenningen? Mulig du har en dynamo/reimsystem som sliter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet November 22, 2021 Forfatter Share Skrevet November 22, 2021 Er usikker på det med startmotor og ladespenning. Kan prøve å ta en video til uka 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 23, 2021 Share Skrevet November 23, 2021 En dårlig reim kan vel teoretisk begynne å gripe bedre når den blir varm, men ut over det, så ville jeg tippet at svak dynamo og/eller batteri ville gitt vedvarende symptomer, også etter at bilen ble varm? Men det er absolutt naturlige ting å sjekke i din situasjon. Pussig problem du har i hvert fall. Startmotoren er vel ellers en av de mest strømkrevende enkeltkomponentene i bilen, og burde sånn sett være noe av det første som feilet dersom strøm/spenning var problemet ville jeg trodd. Spent på hva du finner ut her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå