Gå til innhold

Ønsker å kjøpe en X3 2011- (F25) lurer på motoren på de


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Bimmer-1 skrev:

Hei.

 

Er på utkikk etter en F25 diesel utgave.

 

Vet at 2 liter diesel har hatt en del trøbbel med at register kjede ryker på de.

Noen som vet om og når dette evnt ble utbedret?

 

Noen tips?

 

Takker alle som tar seg tid til å svare.

 

Hadde en 12’ som kjedet røk på 160k. Ville droppet N47 og gått for B47, kom i 15. evt kjøp en med sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast blir sprøtt av varme og særlig varmesykluser mellom ekstreme temperaturer. Her spiller mekanisk påvirkning også inn, det dras tross alt en kjede over skinnene.

Olje og plast går helt fint. Hvis du har noen konkrete kilder som viser til det motsatte så vil jeg gjerne se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettet er vell fylt opp med havari på både Diesel og Bensinmotorene fra BMW. Om det er kjedet som strekker eller plasten som knekker så får du samme utfall. Men det fasinerende med dette er at dette problemet har "blitt fikset nå". Men likevell ser vi havari på samme problemet når de nye BMW`ene har fått noen KM på telleren. Ut i fra gammel tankegang var jo fordelen med kjede at det ikke krevde vedlikehold mens reim måtte byttes på intervaller. 

Jeg har allerede byttet min egen motor da jeg fikk registerhavari på Autobahn i Tyskland, da var det plasten som knakk som gjorde at det ble slakk i kjedet og kjedet hoppet.

Når jeg nevnte dette på forumet på denne tiden var jeg bare ekstremt uheldig, men det viste jo seg i ettertid at veldig mange fikk dette problemet på 320i motoren. Deretter kom Dieselmotorene på løpende bånd med samme feil.

Tenker det er en god erfaring å ha og heller være føre var på temaet, bytte dette da i mange tilfeller blir dette en stor kostnad å ta for en eier kontra å bytte registeret før stempelet stanger i ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gummi eller plast som kommer i kontakt med olje blir dette hardt å sprøtt over tid det er litt sånn kjemien fungerer. Men det er ikke alene dette som er problemet som du nevner over, varmgang og mekanisk slitasje har nok åpenbart en finger med i spillet her i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken kjemi? Jeg lurer genuint på, fordi f.eks. HDPE skal tåle olje over tid helt fint. Det er flere plasttyper som tåler olje. Derav lurer jeg på om du sitter på noe konkret info som indikerer at plasten brukt i motorer ikke tåler motorolje eller om det er synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke synsing men av erfaring. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvilken plast type BMW bruker eller har brukt. Det jeg har observert er at ny plast er mer fleksibel men når den har vert i motoren i noen gode år blir den sprø og knekker lettere en når den er ny. 

Hele problemet er at plast er valgt som en løsning på en slik kritisk del av motoren fra børjan er der problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt er det uansett hvordan man snur og vender på det.

Synes bare at det er rart at BMW ikke har gjort noe med problemet. 

N47 har tross alt vært lenge på markedet og folk kjøper uvitende og blir sittende med problemet, de får vel og merke mange kunder til å velge et annet merke. Tenker spesielt etter at man har hatt en stor uventet kostnad på bilen eller bare kvittet seg med bilen på grunn av den store kostnaden, tviler på at den kunden velger samme merke/bil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...