Gå til innhold

Kjøpshjelp - E60 525i


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Lysten på ny bruksbil er alvorlig stor, mye på grunn av kort reisevei til jobb. Dette medfører at min trofaste diesel Ford Mondeo får unødvendig mye småkjøring da jeg maks bruker 10 min til jobb, sier seg selv at denne aldri rekker å bli skikkelig varm.

Derfor har valget stått mellom en brukt elbil eller en bensinbil. Men med dagens strømpriser pluss kostnadene for å sette opp en ladeboks gjør at jeg heller mer mot en bensinbil.

Har sett ut en 2008 mod E60 525i, som er gått 180.000 km. Visstnok en eier siden bilen vaf ny og den er eid av en eldre mann. Alle servicer tatt på merkeverksted. Siste service er dog tatt på 150xxx, og bilen har som sagt gått 180k. Har spurt om dette.
 

Er ikke så kjent med disse bilene, men vet at luftfjæring og litt annet elektrisk tull kan være en gjenganger. Men ifht. motor og drivverk, er det noen fallgruver som jeg bør vite om? Er det VANOS på disse? Delepriser, her under uorginale deler?
 

Har så lyst på en rimelig, men komfortabel og passe sporty bil. Da føler jeg at en 525i bør være en god arvtaker for Forden.

På forhånd tusen takk for svar!

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger jo endel tråder om dette fra før av, men det enkle og beste svare ditt er go for it.
Nå nevner du jo E60 som ikke har så mye tull med ledningsnett bakluke, panorama, luftfjæring (kun 61).
Elektrisk tull er som oftest menneskelig feil på disse bilene.  ..bensin også, så hadde ikke bekymret meg for hverken for motor eller driverk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reef89 Herlig, tusen takk for svar! Sett bilder av serviceheftet, og det ser veldig bra ut mtp. vedlikehold. Siste ble tatt i fjor på 160k. Må vel slenge i en flushing av kassa da det høres ut som dette ikke er blitt gjort i løpet av bilens levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dusy skrev:

@Reef89 Herlig, tusen takk for svar! Sett bilder av serviceheftet, og det ser veldig bra ut mtp. vedlikehold. Siste ble tatt i fjor på 160k. Må vel slenge i en flushing av kassa da det høres ut som dette ikke er blitt gjort i løpet av bilens levetid. 

Er jo LCI også så endel av det kjente sykdommene fra E60 er jo blitt borte/ oppgradert fra tidligere modeller. Jeg har jo 04 som har for lengst bikket 309 000km og følger bla. med på FB gruppen og folk har jo store problemer og hater disse bilene. Jeg har nok landet på at det er bruken, hva du monterer.. menneskelig feil. Disse bilene er kresen på elektro biten, da hjelper det ikke om man monterer dårlig vare.

Har du prøvekjørt bilen? ..hvis kassa girer fint og mykt så er det vel ikke nødvendig med fulsh.   evt. bare oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Reef89 said:

Er jo LCI også så endel av det kjente sykdommene fra E60 er jo blitt borte/ oppgradert fra tidligere modeller. Jeg har jo 04 som har for lengst bikket 309 000km og følger bla. med på FB gruppen og folk har jo store problemer og hater disse bilene. Jeg har nok landet på at det er bruken, hva du monterer.. menneskelig feil. Disse bilene er kresen på elektro biten, da hjelper det ikke om man monterer dårlig vare.

Har du prøvekjørt bilen? ..hvis kassa girer fint og mykt så er det vel ikke nødvendig med fulsh.   evt. bare oljeskift.

Nei, det er jo akkurat det. Disse bilene har jo for lengst blitt en favoritt hos de med ferskt førerkort dessverre. Men det er absolutt gode poenger du kommer med, derav også grunnen til at jeg har falt pladask for den jeg ser på. Helt original og urørt, og datter skriver at hennes far har kostet på bilen alt de har anbefalt på verkstedet.  
 

Har hørt om å avtale prøvekjøring, så får vi se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Reef89 said:

Ja, det er dessverre blir en slags rånebil. Slik var det ikke når jeg kjøpte min i 2009.
Orginal og urørt er jo helt gull. Har du annonse link?

Synd, fordi man får en veldig fin cruiser om de forblir nogenlunde originale!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240318601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel bytte den elektriske vannpumpa på motor om det ikke er gjort (koster 5-6k på N52, så det er vel tilsvarende på N53). Det er også direkte injeksjon, så dyser kan være modne for utskifting. Ellers er det noen typiske slitedeler som sikkert dukker opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Reef89 said:

Ser ut som en bra bil. Det som er helt sikkert er at det er mye bil for pengene.
Slitedeler må en jo regne med uansett om bilen er 08 eller 2019 modell.

Vi får krysse fingrene for at den fremstår slik også ved nærmere øyesyn! :) Hva tenker du om pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dusy skrev:

Vi får krysse fingrene for at den fremstår slik også ved nærmere øyesyn! :) Hva tenker du om pris?

Det er nettopp det.
Jeg har egentlig ingen pris tips, jeg følger ikke med på det for tiden. Men 116k for en LCI 525 bensiner under 200k km. må da være godt innafor. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Reef89 said:

Det er nettopp det.
Jeg har egentlig ingen pris tips, jeg følger ikke med på det for tiden. Men 116k for en LCI 525 bensiner under 200k km. må da være godt innafor. ?

Jeg vil anta det, eier hadde visst kjøpt seg en ny bil og det er derfor denne selges 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2009 523i bruksbil, som også er N53. Det har vært en god bil for meg i 7 år og 70000+ km. (Hadde også en 2008 325i N53 i 8 år tidligere). Verdt og nevne er dyser og HPFP. Du må også regne med litt oljeforbruk. 
 

Du kan sende meg en PM om du lurer på noe konkret. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...