Gå til innhold

E83 X3 eller noe lignende


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke jeg som er på jakt etter bil denne gangen, for nå er det min fars tur til å finne noe bedre å kjøre i. Hans MB W211 begynner å bli passe sliten og er vel egentlig ikke verdt å gjøre så mye med den. Savnet etter BMW skinner gjennom etter han hadde E39 før W211-en.

Ettersom han ikke er noe ungdom lenger, så har han lyst på noe litt høyere, noe man ikke må sette seg på bakken for å komme inn i (slik som W211, for den er ufattelig lav selv for meg). X3 ser ut til å vare passende i størrelse og siden man er veldig kjent med BMW og har alt av diagnoseutstyr samt en god del erfaring (pluss at delene er billige), så blir det til å se etter E83 på Finn. Dessverre så er det jo helt håpløst å finne en E83 med M47 eller M57. Det ligger noen bensinutgaver der, noe som ikke er helt uaktuelt, men det meste er N47 med sjokkerende høy kilometerstand. N47 som har passert 200.000km uten bytte av registerkjede oppfatter jeg som ekstremsport.

Pris er selvfølgelig et tema. Man kunne så klart ha sett på nyere biler, men opp til 75.000,- er vel kanskje grensen og da får det ikke blitt så nytt. E53 X5 hadde vel kanskje vært noe å tenke på også, men den er på en måte for gammel igjen (og E39 har han allerede hatt).

Absolutte krav til hva bilen må ha er: Automatgir, firehjulstrekk, parkeringssensorer, hengerfeste, cruise control, xenonlys og helst noe man ikke setter seg ned i (slik som W211). Om det ikke skulle være en SUV/SAV, så vil han heller ha sedan fremfor stasjonsvogn (men kan nok overtales der).

Jakten på en ok E83 fortsetter, men om noen har noen tips til bil eller tips om E83 generelt så hadde vært fint med noen ord fra dere :) Har også kikket på litt andre merker, men alt virker så kjedelig, traust og ukjent for meg. F.eks. så får man en 2011 Mitsubishi Outlander II med masse utstyr til samme pris som en 2004 E83, men disse japanske greiene vet jeg ingenting om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja E83 med M57 er vel bare 3-liter så vidt jeg vet. Den du linket til var sjokkerende dyr for øvrig. Hadde egentlig tenkt på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237502904. Dessverre var den solgt for lenge siden, men selger har ikke markert den som solgt..

Alternativt så har man denne med N47 som kanskje holder en stund til ettersom motoren er byttet: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=237763614. Den krever dog en del kosmetisk jobb utvendig og innvendig og så er den ganske trist på utstyrsfronten.

Når det gjelder Outlander; er DW12 PSA-motoren så dårlig altså? Kan egentlig ikke finne noen andre biler i den sjangeren som ser i nærheten av skapelige ut. Hyundai, Kia, Mazda, SsangYong, Nissan, Toyota, Honda osv. synes jeg ikke ser noe fine ut uansett, så det tror jeg man glatt styrer unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. generasjon Outlander  er en tvers gjennom dårlig bil og bare å styre unna.

Skal man ha japansk er Honda CR-V eller Toyota RAV4 å foretrekke, men blir jo minst 10 år gamle biler med dette budsjettet og da er de ikke feilfrie de heller.

Viktig å ikke bare fokusere på motoren når det gjelder bil selv om det er den dyreste "delen". Kjøper man en 7 år eldre bil for å få "den gode" motoren (f.eks M47) følger det også med en 7 år eldre bil på kjøpet...

Når det gjelder 10+ år gamle biler med 2-300k km med ymse historikk kan i prinsippet alt gå galt når som helst. Jeg tror (vet) dere vil få et hyggeligere regnskap på sikt ved å legge mer i innkjøp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på X1 også, men de er fortsatt priset godt utenfor budsjett - dessverre. Har også inntrykk av at E84 er vesentlig mindre enn E83, og E83 er allerede det minste han vurderer. X1-en du linket til der har fortsatt N47 og den risikoen det innebærer.

Prøver å få ham innpå sporet av E60/E61, for der er utvalget litt større og prisene litt mer spiselige, men det er ikke noen høy bil igjen da. Denne E61-en ser ut til å være ganske så fint utstyrt og motorisert, men tror det blir mye kosmetisk som må utbedres (ikke at det er så håpløst men); https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240556706. Med CIC og greier, noe som er sjelden vare på E6x.

Biler med relativt høy kilometer er ikke det som skremmer mest, i alle fall ikke så lenge man vet at motor og drivverk er holdbart. M47/57 vet man at holder ganske greit og det har jeg selv erfart (selv om jeg har brukt opp en M57TÜ2D30 ved 460k km). N47 og N57 blir en litt annen historie, selv om jeg selv kjører en N57 nå. Jeg vet jeg må ta registeret på den om 15-30k km. Elektronikk og andre ting som folk kanskje er redde for på en bil som har høy kilometerstand er jeg ikke nevneverdig bekymret for. Dette er ting som er enkelt og billig å gjøre noe med (for meg i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp E83 med M57 innenfor det budsjettet om du venter litt. Som regel 250k km og opp. Sett én som var nærmere 350k km også. Typisk noe småfeil på disse. Vurderte samme type bil i sommer. Hengerfeste og xenon er nå ting som er overkommelige å ettermontere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen aktive søk på X3 noen måneder nå, men så langt har jeg bare observert én med M57-motor og den ble solgt "på minuttet". Tror ikke jeg har sett noen med M47 faktisk. Akkurat som årsmodeller under 2007 ikke er å oppdrive så sant man ikke skal ha bensin.

Skulle ønske N47 hadde et litt bedre rykte, for det ligger flust av de ute. Kjenner jeg får litt krampe når en forhandler skriver dette om en N47 med 200k på telleren: "Denne bilen har registerkjede som er ment til å vare ut levetiden til bilen." (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241981232)

Å ettermontere hengerfeste virker å være overkommelig mtp. pris, så det er kanskje ikke det verste punktet oppi dette. Xenon derimot blir fort litt dyrere, men kan ikke si jeg har sett E83 uten xenon faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer nok. Jeg forhørte meg om innbytte på en E83 med M57 2007 her tidligere for et år siden var det kanskje. Den låg til ca 120000kr mener jeg å huske, hos forhandler, og var gått 145000km eller noe i den dur. Mint condition. Skinn og hele pakka. Var selvsagt en som skulle komme å kikke på den dagen jeg ringte så den røyk. Så de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men da har du flere krav enn du først skisserer. Det er mulig å ta en "prøvetur" via facetime. Kan sikkert få den enda billigere enn prisant., den har tross alt ligget ute en stund. Jeg skjønner samtidig at man kanskje ikke ønsker å reise særlig langt om det ikke er drømmebilen.

Jeg mener å ha sett flere med M57 i august-september. M47 blir vel utelukket om man skal ha automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev vel bare noen grunnleggende "bør ha"-krav til bilen, så ja stemmer nok :) Ikke så praktisk å handle bil på andre siden av landet når jeg skal ha med en godt oppi åra for å se på den også, samt et reparasjonsobjekt bør jeg unngå, så sant det ikke er enkel gårdsplassjobb. Tenker bare tilbake på et bilsalg for noen måneder siden når min E65 skulle til Bergen - knot med transport.

Jeg får uansett følge med på Finn - det kan jo hende det dukker opp noe før eller siden. I mellomtiden får jeg bearbeide ham litt rundt eventuell E60, for det er slettes ingen dårlig bil. Der finner man i alle fall flere med M57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Burde vel dekke alle krav? :) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=242461226
 

 

Dette er en som allerede står på "overvåkningslisten" ja :)

Edit: Den mest aktuelle/interessante så langt er denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238196088  - her må det riktig nok ettermonteres hengerfeste. Denne på "andreplass": https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238424838

Endret av Bayerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...