Gå til innhold

Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Bimmerlorris said:

Har ikke peiling 😅 Men melder du deg inn i noen av bmw-sidene på facebook så får du sikkert svar på dette 😃 

Joda, var medlem i mange av de, men har sletta facebook kontoen i år 😛

7 minutes ago, RemyNG said:

Det gjør det. 

Takk! Så bra, da kan jeg smekke inn den fra delebilen i samme økt som taktrekket skal ut 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i

En dag med småfiks av diverse.

Ser hva som feilet på panseret/hengsel, trodde ikke det kunne skje faktisk. Veldig glad jeg har en hel delebil stående, tok bare hengsel fra den. Selv om det er forskjellige farger så må man se veldig hardt på det for å finne forskjellen. 

uNcMETj.jpg

TfLMvNS.jpg

6yPbRZg.jpg

Panser wire som feilet ved kjølesystem refreshen. Wire røyk først så slo jeg fra meg litt frustrasjon på det faenskapet og smadra det fra hverandre. Gretten, utslitt og sulten er ikke god kombinasjon :stupid:

y9JOtSu.jpg

Ettermontert telefonsystem fra tidlig 2000-tallet. Kabelen til mikrofonen gikk over airbag i A stolpen! Ikke bra.

Ja, veit at det er møkkete i bilen nå. Påska skal brukes til en real vask og full polering hvis kroppen takler det.

d6nW8Y5.jpg

nzpbfZt.jpg

Måtte også bytte baklukedempere. Matco er veldig løst og raklete hvis noen skal gjøre det samme. Skal byttes snart, men nå holder luka seg oppe i hvertfall.

2cfqrwh.jpg

Litt glidemiddel trengs på metall på metall steder.

NFIL8vX.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har vært stille en liten stund, mest pga utmattelsen og venting på deler. Skulle jo egentlig bruke påsken til noe kosmetisk som polering og refresh av div plastikk, men man kan ikke alltid regne med at kroppen spiller med :stupid:

Det jeg har klart å gjøre da er å tømme lommeboka så nå er alt dette en tour i posten:

Vanos rebuild and anti rattle kit

div stag og bushings for understellet

div pakninger, rør og slanger

øvre registerstrammer

Og ikke minst svarte detaljer til taktrekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noe nytt her og der. Jeg har aldri sett så slitte og overbrukte støtdempere noen gang, bilen føles kanskje 28 ganger bedre 😂 nye stab stag på begge sider også.

Mw5g2tK.jpg

pH2uklR.jpg

kjpPf4Q.jpg

Morkne slanger og treig lekkasje. Fixed

sI7Cnsz.jpg

bLiFMi5.jpg

TolVa0e.jpg

Delehaugen. Vanos seal og anti rattle kit, ny veivhusventilasjon, løpehjulene til viftereim / AC reim, oljefiltehuspakning, vanos olje forsyningsrør og caster stag foring. Etter dette så burde jeg forhåpentligvis være ferdig med det som _må_ bli utbedret... Klør i fingrene etter å sette inn nytt taktrekk, hattehylle og el seter.

5MpBF7g.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel vs ny veivhusventilasjon. For en eller annen grunn så finnes ikke den typen jeg trenger i noen EPC kataloger(?), men jeg hadde "riktig" greie liggende fra delebilen. Så det gikk sammen likevel. Noen som ser forskjellen? 

anJ2zM8.jpg

GPl1A1r.jpg

Trangt, håper jeg ikke trenger å styre med det her på lenge...

mpZKHZq.jpg

Ny o-ring for peilepinne

tjRWtaQ.jpg

b8XA1bj.jpg

En veldig irriterende ting, har prøvd 3 forskjellige merker over forskjellige EPC kataloger enten det er Koed, gs eller en annen delebutikk og ikke en eneste gang fått det som passer... Alle har innebygd skive som gjør at den ikke sitter på riktig plass. Hvordan finner jeg det som faktisk passer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpehjulet ja, men jeg fant ut av det tror jeg... Søkte opp uten skiltnummer på schmiedmann og da dukket det opp noe som ser ut til å passe. E39 står dog ikke på kompabilitetslisten...

Det blir feil dybde hvis jeg setter på den med minste hullet, linjer ikke opp med reimen.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelekkasje fixed, fant også ut at reimhjulet til vannpumpa var i ganske dårlig forfatning, byttet til en penere fra delebilen.

EPfIssh.jpg

BGARXRc.jpg

Elektriske sports stoler i svart skinn + svart plastikk til taktrekk, mer om det seinere.

R6jk1fg.jpg

ZlhPSkK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet endelig tåkeylsene, ene siden var knust på glasset og den andre hadde knukket fester. Stripset også fast nedre høyre fremre locari skjerm da den bare hang og slang, ikke optimalt, men festene var ikke der. Forrige sjåfør av denne bilen må ha vært veldig uforsiktig når h*n parkerte, veldig mye div plastikk bak fangeren er knust og lakkskader/"spiderweb" framme og bak.

0z3g9W9.jpg

Deilig med gaffateip. Grøss og gru. Tydlig at noen har vært her før pga strippet skruehoder og denne utrolige teipe-jobben.

rnv5EHq.jpg

P0GwaPh.jpg

hRVoymA.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 6/2/2022 at 11:16 PM, Patta said:

Fint å se alt arbeidet du har gjort siden du kjøpte bilen, alltid bra å se folk ta vare på e39ene sine :) 

Takk, en evig kamp :headbang:

 

Sachs viskosekoblingen jeg kjøpte i starten av året er nå dårlig etter 5000km ca, kjører viften på full guffe. Får vel punge ut for en Behr/Mahle siden det er OEM hvis jeg tar riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører den full guffe helt fra kald motor? Det er jo opp mot 25 grader ute nå, så er ikke utenkelig at viften må kjøres på nesten full om man står stille på tomgang med varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Kjører den full guffe helt fra kald motor? Det er jo opp mot 25 grader ute nå, så er ikke utenkelig at viften må kjøres på nesten full om man står stille på tomgang med varm motor.

Full guffe helt fra kald motor ja. 25 grader vs 10 grader ute har vel ikke så stor betydning på kald motor og vifta eller?

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...