Gå til innhold

Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, forberedelser til PKK gikk som forventet til jeg skulle sette bilen på bukker. Dunket bukken så vidt borti kanalen og kjente at magen sank når det regnet rustflak på armen. 

zyXvLjv.jpg

Fant fram stålbørsten for å se hvor galt det var. Det skulle jeg ikke gjort for det her oser tynn lommebok :stupid: dette var fredagen før PKK i dag på mandag. Faen tenkte jeg, nå går den i hvertfall ikke gjennom.

CPffIVT.jpg

Wm5EFoP.jpg

Men jeg får vel bytte det jeg vet er dårlig, bare så listen over 2'er feil er kortere.

Sprekk i foringen for caster arm (eller control arm?), kjøpte et sett av Meyle HD da prisen på alle 4 armene + stab stag framme kostet omtrent halvparten av Lemforder. Skulle egentlig montere alle 4 nye, men fordi det tok evigheter for å bytte første og bare den som var dårlig så utsatte jeg de andre.

JEinTX8.jpg

d374XZc.jpg

Nye armen inne, og ja, jeg kjørte bilen fram og tilbake og så strammet til med moment når bilen hadde "satt" seg ned og foring var i riktig vinkel.

ol2nSBW.jpg

Olje lekkasje? Hvilken olje lekkasje? 

PHVPLHd.jpg

PbOkezo.jpg

 

Og dommen? 

gxsryAG.jpg

Nå kan jeg ta rusten på egenhånd gjennom vinteren. Og i stedet for å betale et karosseri verksted kanskje 10-15 høvdinger så kan jeg bruke pengene på utstyret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med rusten, min var vel enda verre og gikk gjennom. Det er en god del av kanalen som må mangle før det blir 2'er feil. Jeg har jo sett litt på diverse utstyr og har egentlig konkludert med at det aller greieste er et MIG-apparat og kjøpe uoriginale kanaler eller utkapp av kanaler fra en bil for å spare seg evigheter med fabrikkering fra metallplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, E.C. said:

Kondolerer med rusten, min var vel enda verre og gikk gjennom. Det er en god del av kanalen som må mangle før det blir 2'er feil. Jeg har jo sett litt på diverse utstyr og har egentlig konkludert med at det aller greieste er et MIG-apparat og kjøpe uoriginale kanaler eller utkapp av kanaler fra en bil for å spare seg evigheter med fabrikkering fra metallplater.

Ja, ser slik ut, bare venstre framme på min som er dårlig. De jeg kjøpte bilen av sa at kanaler var tatt, men jeg antar at det da bare var bakre halvdel...

Det blir nok slik for min del også at jeg kjøper MIG apparat med gass og nye kanaler. Ser mange her inne har apparater mellom 10 og 15 lapper og det er litt utenfor mitt budsjett for å være ærlig. Evt kjøpe noe brukt, men der også var prisene ganske høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint med et mindre apparat også. Blir nok ganske mye punkting pga. tynne plater så da trenger man ikke en maskin som kan sveise kontinuerlig i lange strekk om gangen. Øver man på noen løse biter i samme tykkelse i forkant så får man stilt seg inn også, tar bare litt mer innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommen fra Pkk var jo ikke gale og godt du slapp påpakning for rusten .😊

Trøsten er jo at nå kan du dille med dette etterhvert som du vil .

Er noe møkk med denne kanalrusten altså ,men dog så godt når det er fikset og behandlet .😊

Igjen godt du fikser og passer på den .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, E.C. said:

Det går nok fint med et mindre apparat også. Blir nok ganske mye punkting pga. tynne plater så da trenger man ikke en maskin som kan sveise kontinuerlig i lange strekk om gangen. Øver man på noen løse biter i samme tykkelse i forkant så får man stilt seg inn også, tar bare litt mer innsats.

Moe og Co har en som ser ganske brukbar ut på salg nå, kommer nok til å prøve den i stedet for Biltema/Jula. Gasstanken som følger med varer jo ikke så lenge, men forhåpentligvis lenge nok til å tette hullet. 

https://moeco.no/produkt/sveiseapparat-mma-mig-180-med-gassutstyr/

 

13 minutes ago, sveigis said:

Dommen fra Pkk var jo ikke gale og godt du slapp påpakning for rusten .😊

Trøsten er jo at nå kan du dille med dette etterhvert som du vil .

Er noe møkk med denne kanalrusten altså ,men dog så godt når det er fikset og behandlet .😊

Igjen godt du fikser og passer på den .

Ja, var heldig der syns jeg. Er egentlig overrasket at det ikke var mer i bakstilling da jeg bare såvidt har dratt og dytta på hjul for å kjenne etter slark når bilen har vært løftet bak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i | Retrofit av hattehylle med solskjerming

Siden bilen nå er eu godkjent for 2 nye år tok jeg meg tida til å sette inn noe av det utstyret jeg har hatt liggende lenge. Kan hende jeg lager en DIY tråd med mer detaljer for dette hvis noen her på forumet planlegger å gjøre det samme.

Ut med gammel hattehylle med en tredjeparts manuell solskjerm. Når jeg først holdt på her så byttet jeg også høytalerene med de fra delebilen. Noen av festene til høytaler gitterene knakk også, men det fikser jeg når plastikk-sveise-verktøyet jeg bestilte fra Ebay kommer. De må lakkeres svart uansett.

5NlLjYF.jpg

JNMfOew.jpg

juhkKia.jpg

dRo1Nsc.jpg

Man trenger så klart nytt panel med knappen for å heve eller senke solskjermen, jeg tok også med kabelbunten den plugges inn i for å se forskjeller. Pin 14 og 15 mangler på den i min bil så da flytter jeg de over. I følge TIS så går de til M73 sun shades motor. 

balriUi.jpg

sXjEriD.png

Ba3yN2l.jpg

jZOkvTh.jpg

Selvølgelig ble den ene ledningen med pin ødelagt, godt det jeg har mange andre å bruke i tillegg selv om fargen da blir feil.

2TvGPej.jpg

Inn i bil med ledningene, egentlig så skal de ligge på høyre side av bilen, men jeg skulle trekke RCA kabler også så da ble det venstre. 

uObvgOR.jpg

nWj0bxA.jpg

Funksjonstest, suksess. Setevarmere og ASC knappen fungerer også.

wLPr6PW.jpg

Dalygv8.jpg

Hovedsaklig montert igjen, utenom nakkestøttene og C-stolpene. Neste prosjekt blir nok svart taktrekk og glassluka. Jeg ville egentlig trekke om hattehyllen og taktrekket, men pga rusten som dukka opp så går pengene til det i stedet for en rull med alcantara.

FxBh2fA.jpg

QXdS4bq.jpg

Garantert overkill mengder RCA kabler, men jeg er total noob når det gjelder lyd i bil. Tankegangen var i hvertfall 2 sett RCA til forsterker for generell lyd og 1 sett til forsterker for bass.

q46MoOM.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, E.C. said:

Artig med el-gardin, har en i min. Nå er det bare å ordne gardiner i dørene også ;)

Ja, har kjørt den opp og ned flere ganger daglig bare fordi jeg kan, gardiner i dørene kommer hvis jeg noen gang finner et sett til ikke-slette-hele-sparekontoen type pris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har mulighet til å hjelpe meg med multifunksjonsratt? Jeg fant fram koblingsskjema i TIS for DME MS42 som min bil har (tror jeg). Det her er sikkert åpenbart for de som er drevne på dette, men jeg er bare forvirret egentlig. 

Begynner å lure på om jeg da har feil slepering og ratt, for fargene stemmer ikke overens med ista... På bilde av koblingen jeg har så er vel Gul/hvit/grå til ibus/kbus, de to ytterste for tuta. En av de siste skal da gå til connector X60004 på DME og siste til lysmodul?

JhRxVwj.png

lq7pUvc.jpg

Edit:

Jeg fant ut av det, med god hjelp på en discord server kom vi fram til riktig ista side. Jeg må da dra lilla ledning til sikringspanelet for lys, den med tre farger går til ibus såklart og blå/svart skal til cruise control modul. Jeg har riktig slepering og ratt og alt det.

 

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i | Multifunksjonsratt retrofit FAIL

Null lys på ratt og null reaksjon fra knappene på radio.

Har null snøring. Fulgte koblingsskjemaet og jeg har som sagt slepering og ratt som skal passe i følge delenummer. Jeg sjekket continuity på ibus koblingen med multimeter samt volt også på strøm til koblingspunktet i rattstammen. Alt bra der. Hva annet kan jeg sjekke?

Bilen har GM3 low modul, må jeg da gå over til en high versjon for å få dette til å fungere eller må multifunksjon bli kodet inn? 

2IfmlDr.jpg

zP8Vcoh.jpg

EMeJlnv.jpg

hPopPKB.png

🤷‍♂️

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, E.C. said:

Skal ikke se vekk ifra at du må kode inn ja, uten at jeg kan bekrefte det på sparket.

Da skal jeg grave mer på den siden, da kan jeg like så godt kode inn GM3 high og facelift LCM i samme slengen hvis det er tilfellet.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to Vegard's Biarritz Blå E39 523i - vinterprepp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...