Julian Ringkvist Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 Hei! Planen er å sette inn en 325i e90 (n52b25a) motor inn i en 318i e90. Her har verksted funnet ut av at det passet men må sveise eksos og endre litt motorfester. Økningen i hester blir jo da 89 hester. Spørsmålet er da, hvordan gjør man dette med statens vegvesen? Må jeg sende inn en søknad? Og om jeg må dette vil den i det hele tatt bli godkjent med alt annet originalt fra 318i? Bremser osv..? Takk for svar!😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 Send en melding til vegvesenet så hjelper de deg nok i riktig retning. Ta deg noen timer på realoem.com, sammenlign en 318i og en 325i, alt som er forskjellig i understell må nok flyttes over. Kan vel kjøpe en 325i delebil, men å begynne å skru av rustne understellsdeler for å flytte over på en annen bruksbil er litt sært det også, men alt er mulig! Vi landet tross alt på månen i 1969 jeg klarer dessverre ikke å la være å kommentere, men hvorfor ikke bare selge bilen å kjøpe en 325i. Det må jo være myyyye billigere, spesielt siden du nevner ordet verksted. Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 27, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2022 5 minutter siden, tennbrikket skrev: Send en melding til vegvesenet så hjelper de deg nok i riktig retning. Ta deg noen timer på realoem.com, sammenlign en 318i og en 325i, alt som er forskjellig i understell må nok flyttes over. Kan vel kjøpe en 325i delebil, men å begynne å skru av rustne understellsdeler for å flytte over på en annen bruksbil er litt sært det også, men alt er mulig! Vi landet tross alt på månen i 1969 jeg klarer dessverre ikke å la være å kommentere, men hvorfor ikke bare selge bilen å kjøpe en 325i. Det må jo være myyyye billigere, spesielt siden du nevner ordet verksted. Skjønner at du kanskje klør deg i hodet haha. Finner få 325 til under 100k. Da er det langt billigere å bytte over og kjøpe større motor. Dette er egentlig bare litt for gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 2 minutter siden, Julian Ringkvist skrev: Skjønner at du kanskje klør deg i hodet haha. Finner få 325 til under 100k. Da er det langt billigere å bytte over og kjøpe større motor. Dette er egentlig bare litt for gøy. Det hadde vært interresant om du tok vare på alle kvitteringer og delekjøp hvis prosjektet fullføres, jeg personlig tror ikke det er billigere. Hvorvidt man skal regne tid som penger blir vel noe man må definere på forhånd. Dog så trengs det flere biler med rekke 6! Så hadde vært kult om prosjektet blir fullført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 27, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2022 13 minutter siden, tennbrikket skrev: Det hadde vært interresant om du tok vare på alle kvitteringer og delekjøp hvis prosjektet fullføres, jeg personlig tror ikke det er billigere. Hvorvidt man skal regne tid som penger blir vel noe man må definere på forhånd. Dog så trengs det flere biler med rekke 6! Så hadde vært kult om prosjektet blir fullført. Ja sant det. Litt av tingen her er jo det at jeg nå ha ny motor på den bilen uansett.. litt derfor jeg også vil gjøre dette. Har fått pris på bytte og selve motoren. Lommer oppi 40-45k. Med rens osvosv.. Eneste er at jeg ikke håper jeg må bytte uendelig med deler. Da får det bare holde med den vanlige n46en. Skjønner om bremser må byttes, men mye annet enn det gidder jeg rett og slett ikke haha.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 Alt står jo herhttps://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/ .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 27, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2022 1 minutt siden, Reef89 skrev: Alt står jo herhttps://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/ .... Ja, men lite om hva jeg må bytte av deler om jeg øker hestene med så så mye.. Hva av understell? Hvilken dimensjon på bremser osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 (endret) Du må selv gjøre din del med å gå igjennom ETK 318 vs 325 og sammenligne del for del. Viser du litt interesse for å gjøre hjemmeleksen er de langt mer positive Bremser, travers, karroseri osv. Delenummer for delenummer. Lag ei liste ryddig liste i word og henvis med etk du bruker, f.eks realoem som kilde. Ikke sikkert du må bytte alt, men lag deg ei liste og ta det derfra. Endret Januar 27, 2022 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 Det er bare å gå inn på realoem og begynne å trykke i vei på 318i og 325i. Understellet er nok relativt likt, men det er det bare å gå inn og sjekke det også. Det er vel en tommelfingerregel at du kan øke effekten opp mot 15% i forhold til originale bremser. Da må du finne ut om 318i-bremser er like som noen andre modeller (f.eks. 320i), så tar du 15% opp fra modellen med mest effekt. Kort fortalt så er de mest relevante delene å sjekke: bremser (enkelt på BMW, monter fra samme karosseri med mer effekt) drivverk: stikkakslinger, diff, mellomaksel girkasse/girkassekjøler radiator/kjøling motorfester servodeler (om hydraulisk) dynamo (får du den med motorpakka? motorhjerne/girkassehjerne. Hvordan ordner du startsperre? Eksos Luftfilterbokser Så er det litt sånn småting som blir til noen tusenlapper: skifte alle væsker, clips som knekker, etc. Brukte deler som ikke fungerer like bra som beskrevet og må byttes. Så har du verdien på bilen etter bytte. Selv godkjent så er bilen fort verdt noe/en del mindre enn en original bil. 325 (riktignok ix) har jeg sett helt nede i 50-60k noen ganger. Prisen har ellers flatet litt ut på de. Så om du kjøper en 15 år gammel bil og holder den godt så er det egentlig vedlikeholdet som kommer til å svi for deg og ikke verditapet. Slike ombygginger går 99% av tiden godt i minus vs. å kjøpe riktig bil til å begynne med, men at mange lærer mye underveis er ikke til å komme vekk fra. Så får du velge hva som er rett for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 27, 2022 Share Skrevet Januar 27, 2022 49 minutter siden, Julian Ringkvist skrev: Ja, men lite om hva jeg må bytte av deler om jeg øker hestene med så så mye.. Hva av understell? Hvilken dimensjon på bremser osv.. Nei det står jo selvsagt ikke der, men du spurte jo bla. om " hvordan gjør man dette med statens vegvesen? Må jeg sende inn en søknad?" Hva av deler og det må du jo sjekke selv på ETK. (som du alleredet har fått endel tips om) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2022 8 timer siden, E.C. skrev: Det er bare å gå inn på realoem og begynne å trykke i vei på 318i og 325i. Understellet er nok relativt likt, men det er det bare å gå inn og sjekke det også. Det er vel en tommelfingerregel at du kan øke effekten opp mot 15% i forhold til originale bremser. Da må du finne ut om 318i-bremser er like som noen andre modeller (f.eks. 320i), så tar du 15% opp fra modellen med mest effekt. Kort fortalt så er de mest relevante delene å sjekke: bremser (enkelt på BMW, monter fra samme karosseri med mer effekt) drivverk: stikkakslinger, diff, mellomaksel girkasse/girkassekjøler radiator/kjøling motorfester servodeler (om hydraulisk) dynamo (får du den med motorpakka? motorhjerne/girkassehjerne. Hvordan ordner du startsperre? Eksos Luftfilterbokser Så er det litt sånn småting som blir til noen tusenlapper: skifte alle væsker, clips som knekker, etc. Brukte deler som ikke fungerer like bra som beskrevet og må byttes. Så har du verdien på bilen etter bytte. Selv godkjent så er bilen fort verdt noe/en del mindre enn en original bil. 325 (riktignok ix) har jeg sett helt nede i 50-60k noen ganger. Prisen har ellers flatet litt ut på de. Så om du kjøper en 15 år gammel bil og holder den godt så er det egentlig vedlikeholdet som kommer til å svi for deg og ikke verditapet. Slike ombygginger går 99% av tiden godt i minus vs. å kjøpe riktig bil til å begynne med, men at mange lærer mye underveis er ikke til å komme vekk fra. Så får du velge hva som er rett for deg. Takk for ordentlig svar! Ja, skal se på deler osv.. finne ut av hvilke som er like og hvilke som er forskjellig. Ser litt bort i fra verditap her, i og med at jeg gjør det litt for morroskyld. Skjønner at dette kanskje kan være dumt og tape mye på det.. Dynamoen følger med motoren, det gjørt også originale eksosmanifolder og mellom eksosen. Så verkstedet tar seg av sveisingen der.. I og med at 15% økning fra 320i bare er 150-172hk så regner jeg med at jeg må bytte bremser 8 timer siden, hsd skrev: Du må selv gjøre din del med å gå igjennom ETK 318 vs 325 og sammenligne del for del. Viser du litt interesse for å gjøre hjemmeleksen er de langt mer positive Bremser, travers, karroseri osv. Delenummer for delenummer. Lag ei liste ryddig liste i word og henvis med etk du bruker, f.eks realoem som kilde. Ikke sikkert du må bytte alt, men lag deg ei liste og ta det derfra. Ja, skal ta også gjøre det, sjekke likheter og forskjelligheter. Lage en liste og ta også kontakte dem å være ærlig på hvilke deler som er like og ulike som jeg evt må byte. Vet noen av dere hvordan de er om en bære arm er annerledes på en bil med mindre hester, er det skikkelig strenge på dette at dette MÅ byttes ut eller kan de lat det gå? Igjen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2022 8 timer siden, Reef89 skrev: Nei det står jo selvsagt ikke der, men du spurte jo bla. om " hvordan gjør man dette med statens vegvesen? Må jeg sende inn en søknad?" Hva av deler og det må du jo sjekke selv på ETK. (som du alleredet har fått endel tips om) Ja, det var bare litt veiliedene, viste akk dette men mente mer med deler osv.. Misvisende fra min side. 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2022 16 timer siden, E.C. skrev: Det er bare å gå inn på realoem og begynne å trykke i vei på 318i og 325i. Understellet er nok relativt likt, men det er det bare å gå inn og sjekke det også. Det er vel en tommelfingerregel at du kan øke effekten opp mot 15% i forhold til originale bremser. Da må du finne ut om 318i-bremser er like som noen andre modeller (f.eks. 320i), så tar du 15% opp fra modellen med mest effekt. Kort fortalt så er de mest relevante delene å sjekke: bremser (enkelt på BMW, monter fra samme karosseri med mer effekt) drivverk: stikkakslinger, diff, mellomaksel girkasse/girkassekjøler radiator/kjøling motorfester servodeler (om hydraulisk) dynamo (får du den med motorpakka? motorhjerne/girkassehjerne. Hvordan ordner du startsperre? Eksos Luftfilterbokser Så er det litt sånn småting som blir til noen tusenlapper: skifte alle væsker, clips som knekker, etc. Brukte deler som ikke fungerer like bra som beskrevet og må byttes. Så har du verdien på bilen etter bytte. Selv godkjent så er bilen fort verdt noe/en del mindre enn en original bil. 325 (riktignok ix) har jeg sett helt nede i 50-60k noen ganger. Prisen har ellers flatet litt ut på de. Så om du kjøper en 15 år gammel bil og holder den godt så er det egentlig vedlikeholdet som kommer til å svi for deg og ikke verditapet. Slike ombygginger går 99% av tiden godt i minus vs. å kjøpe riktig bil til å begynne med, men at mange lærer mye underveis er ikke til å komme vekk fra. Så får du velge hva som er rett for deg. Har sett en god del på Realoem, og alt av det bærende er helt likt med likt delenummer. Bremsene har også mye likt.. Springs og shock absorber er også likt, samt girkasse og clutch osv. Vet du hvordan man kan dokumentere at det som trengs er likt for å godkjenne ombyggingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 28, 2022 Share Skrevet Januar 28, 2022 Jeg hadde satt opp en tabell i Excel over de ulike delene som er relevante, inkl. selve karosseriet. Så skriver du delenr 318i og 325i. Så skriver du hvor det er likt (ergo det du beholder) samt hva som er forskjellig og hvor du skaffer delen fra. Gjerne med screenshots fra realoem som bygger opp under påstandene (som vedlegg). En såpass detaljert søknad er nok det beste grunnlag for å fly gjennom søknadsprosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Ringkvist Skrevet Januar 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2022 3 minutter siden, E.C. skrev: Jeg hadde satt opp en tabell i Excel over de ulike delene som er relevante, inkl. selve karosseriet. Så skriver du delenr 318i og 325i. Så skriver du hvor det er likt (ergo det du beholder) samt hva som er forskjellig og hvor du skaffer delen fra. Gjerne med screenshots fra realoem som bygger opp under påstandene (som vedlegg). En såpass detaljert søknad er nok det beste grunnlag for å fly gjennom søknadsprosessen. Da skal jeg prøve på dette. Det eneste som er ulikt (som er kritisk) er diffen, raditaoren og bremsene. Tror du radiatoren og diffen må byttes ut? Vet at bremsene må det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå